בזכות האינסטגרם
בזכות האינסטגרםצילום: פיוטר פליטר

במוקד הביטחון של בית החולים רמב"ם התקבלה תלונה על גניבת אייפד מאחת היולדות שמאושפזות במחלקה.

כאשר הגיע הקב"ט התורן, איגור פרדקין, אל המחלקה, סיפרה לו היולדת המתלוננת כי היא נכנסה עם האייפד אל חדר ההנקה וכשיצאה מן החדר שכחה שם את המכשיר.

כעבור מספר דקות שבה אל חדר ההנקה כדי לאסוף את המכשיר היקר, אך זה כבר לא היה בנמצא. בתשובה לשאלותיו של הקב"ט, מעבר לפרטים הללו היולדת לא זכרה שום פרט יוצא דופן או מחשיד, שיכול היה להוביל לזהות הגנב.

פרדקין המשיך בבירור מול היולדת המתלוננת, ובשלב זה בירר איתה אם יש לאייפד שלה אפליקציה שיכולה לסייע באיתור המכשיר. היולדת השיבה כי היא אינה יודעת. פרדקין, אשר מלבד עבודתו במחלקת הביטחון של רמב"ם, הוא טכנולוג חובב, לא אמר נואש.

כשהוא מסתמך על הידע הכללי שלו בתחום הניו-מדיה, ביקש פרדקין לראות את מכשיר האייפון של היולדת. "מכשירי האפל מסונכרנים בדרך כלל על אותו חשבון מייל, והדבר מאפשר איתור של המכשיר דרך הג'י פי אס", הסביר פרדקין את המהלך, "ניסיתי לאתר אפשרות כזו, אבל במקומה הגיעה עזרה מכיוון אחר. כאשר היולדת נתנה לי את המכשיר האייפון, ראיתי שחשבון האינסטגרם שלה פתוח, עם תמונה של תינוק. הערתי לה שהילד ממש חמוד, אך תשובתה היתה מפתיעה. כשהיא הסתכלה על הילד בתמונה, היא אמרה שהוא לא הילד שלה".  

באמצעות המידע שהתקבל "נפל האסימון" בראשו של פרדקין. לדבריו, באותו הרגע הוא הבין שככל הנראה מי שגנב את מכשיר האייפד צילם את התינוק שלו או של מישהו אחר, ולא ידע שהתמונה עולה באופן אוטומטי לחשבון האינסטגרם של בעלי המכשיר.

כדי לבדוק האם ההשערה שלו נכונה, ביצע פרקדין תקריב לתמונת התינוק, והצליח לזהות את הכיתוב על צמיד האשפוז שהיה קשור על ידו של הפעוט המצולם. לאחר בירור, נמצאה יולדת נוספת במחלקה ששם משפחתה זהה לזה שמופיע על צמיד האשפוז שבתמונה.

בתום תשאול קצר הודתה היולדת שבנה צולם, כי לקחה את האייפד שנשכח בחדר ההנקה. האייפד החסר נמצא והוחזר לבעליו.

"אנשים צריכים להכיר את האפשרויות הרבות שיש במכשירים החכמים שלהם", אומר פרדקין, "הצרכנים משקיעים לא מעט כסף ברכישת המכשירים הללו, ויש אפליקציות פשוטות שיכולות להגן על הרכוש שלהם מפני גניבה, באחוזים ניכרים. רק צריך קצת מודעות לנושא".