מועצת מקרקעי ישראל
מועצת מקרקעי ישראלששון תירם

מועצת מקרקעי ישראל בראשות שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אישרה הערב סופית את תכנית "מחיר מטרה".

התכנית תחול על דירות שמחירן עד 2 מיליון שקלים ותאפשר גם השתתפות של עמותות וקבוצות רכישה.

התכנית תחל לפעול מיד עם העברת התכנית המקבילה - חוק מע"מ בשיעור 0 בכנסת הצפויה בסוף חודש יולי והמכרזים הראשונים של מחיר מטרה יצאו בחודש הבא.

על פי עיקרי התכנית, מכרזי מחיר מטרה ישווקו בכל אזורי הביקוש, בהם הקרקע הינה במחיר של למעלה מ-80 אלף שקל ליחידת דיור.

בנוסף הוחלט כי מכרזי מחיר מטרה יחולו גם על עמותות וקבוצות רכישה ורשות מקרקעי ישראל תקבע הוראות לעניין זה.

מכרזי "מחיר מטרה" הראשונים יצאו לשיווק כבר בחודש הבא, כאשר תכנית העבודה של שנת 2014 כוללת 6,000 יח"ד ובכל אחת מחמש השנים לאחריה (2015-2019) – שיווק מאסיבי של 12,000 יחידות דיור בשנה – סה"כ 66,000 יחידות דיור.

כמו כן הוצג בפני המשתתפים המפרט המיועד לדירות שהוכן על ידי גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון ומנהל מקרקעי ישראל.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקע ישראל אורי אריאל אמר כי "ללא ספק מדובר בצעד המשמעותי והדרמטי ביותר בשנים האחרונות בשוק הדיור. השפעתו הצפויה של המהלך על שוק הדיור תהיה ניכרת. מדובר בתכנית מאוזנת, ללא קריטריונים שזוכה לתמיכה רחבה מקיר לקיר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגידת בנק ישראל המועצה הלאומית לכלכלה וכלכלנים בכירים נוספים לצד קבלנים רבים. עדיין המשימה שלנו היא להגדיל את היצע הקרקעות והשיווק למגורים וזה מה שאנחנו עושים בצורה מרשימה. ככה נייצר עוד ועוד יחידות דיור שיוכלו להימכר במחיר מטרה ובמע"מ בשיעור אפס ולהשפיע על המחירים".

מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן אמר "מחיר מטרה בשילוב הסכמי הגג הם מהלך אפקטיבי שייתן את המענה הנכון למשבר הדיור. הגדלת ההיצע בשילוב מחיר מפוקח ירסנו את מחירי הדיור ואף יביאו לירידה במחירים הזמן הקרוב".

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, אמר כי "אם זה היה תלוי בי, היה צריך ללכת על מכרזי מחיר מטרה בהיקפים הנרחבים ביותר האפשריים. אני חושב שלהצבעה היום יש חשיבות גדולה והתכנית תוכל להוריד את מחיר הדירות. המחירים בארץ גבוהים בכ-20%-25% ממה שצריך להיות בשל גל של רכישת דירות בשנים האחרונות בעקבות המשבר ושיעור הריבית הנמוך במשק".