בניין דירות
בניין דירותאילוסטרציה: פלאש 90

רכישת דירה בעת הנוכחית הפכה למשימה (כמעט) בלתי אפשרית עבור זוגות צעירים, רווקים, ונשואים, ואולי משום כך ביקש שר האוצר יאיר לפיד לבצע צעד דרמטי ולהוריד את שיעור המע"מ ל-0%.

על אף חילוקי הדעות, הבינו במשרד האוצר כי עלויות הדירות לצד ההוצאות הנלוות (לרבות: ריבית המשכנתא, שירותיו של עורך דין, עלות השמאי, רכישת פוליסת ביטוח דירה ועוד), הן המותירות כמיליון אזרחים בשוק השכירויות וללא יכולת לרכוש דירה.

ההטבה, כך הוחלט, תינתן לאזרחי מדינת ישראל הרוכשים דירה חדשה מקבלן ובתנאי שהעלות אינה עולה על 1.6 מיליון ₪. כחלק בלתי נפרד ממתן ההטבה, על הרוכש לעמוד בקריטריונים אותם קבע האוצר בשילוב עם הדרג המקצועי והיועץ המשפטי.

מי נהנה מהטבת 0% מע"מ במעמד רכישת דירה?

לאחר דיונים רבים שהתקיימו בין מספר גופים ביניהם: משרד האוצר בראשותו של יאיר לפיד, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין והדרג המקצועי, נקבעו קריטריונים המקנים זכאות להטבה בקרב הדורשים.

ליבת המחלקות בין הגורמים המעורבים התמקדה ביחוס שבין האזרחים אשר מילאו את חובת השירות הצבאי, לבין אלו שלאו וכפשרה הוחלט כי כל תושב מדינת ישראל אשר תרם את חלקו בשירות צבאי, לאומי או אזרחי, יזכה להטבת 0% מע"מ, בכפוף למ"ר כנקבע באמצעות השמאי הממשלתי. מי שאינו שירת בשרות חובה ולא תרם את תרומתו למדינה, יזכה בהטבה שאינה עולה על 950 אלף ₪.

זוגות נשואים, ידועים בציבור וחד מיניים שלהם ילד אחד לפחות ובתנאי שהם עומדים בקריטריונים הבאים:

הזכויות בדירה שמורות לשני בני הזוג בלבד.
הזוג לא רכש בעברו דירה ולא הייתה בבעלותו דירה.
בני הזוג יחד וכל אחד בנפרד, לא ביצעו בעברם עסקת נדל"ן שנכשלה.

זוגות נשואים, ידועים בציבור, ללא ילדים ובתנאי שהם עומדים בקריטריונים הבאים:
בני הזוג או אחד מבני הזוג חצו את גיל 35.
הזכויות בדירה שמורות לשני בני הזוג בלבד.
הזוג לא רכש בעברו דירה ולא הייתה בבעלותו דירה.
בני הזוג יחד וכל אחד בנפרד, לא ביצעו בעברם עסקת נדל"ן שנכשלה.

רווקים מעל גיל 35 ובתנאי שהם עומדים בקריטריונים הבאים:
הזכויות בדירה שמורות לרוכש הרווק בלבד.
הדירה הנרכשת הינה הדירה הראשונה אותה רוכש הרווק.
הרווק לא רכש בעברו דירה ולא הייתה בבעלותו דירה.
הרווק לא ביצעו בעברו עסקת נדל"ן שנכשלה.

ההחלטה להפוך את הפטור ממע"מ לשיעור מע"מ של 0%, מאפשרת לאזרחי מדינת ישראל ליהנות מהנחה משמעותית בשיעור של 15.2% מהמחיר הסופי, ובמקביל ניתנת לקבלן הזכות להזדכות אחר המע"מ ששילם עבור הוצאות הבנייה במהלך הפרויקט.

ההטבה מזכה בני זוג בתנאי שמחיר הדירה הנרכשת, אינו עולה על ממוצע הדירות באיזור ועל הרוכשים להחזיק בנכס למשך 5 שנים תמימות. במידה ויחליטו הרוכשים למכור את הדירה במהלך חמשת השנים, יאלצו הרוכשים להחזיר את סכום ההטבה.

אין ספק כי מדובר בהטבה שתאפשר לרבים לרכוש את דירת החלומות.