לגרש. דרשן לייטנר
לגרש. דרשן לייטנרצילום: מייק כהן

קבוצת אופוזיציה קפריסאית, הכוללת חברי פרלמנט אירופאיים, הגישה תלונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כנגד בכירי ממשל טורקיים, באשמת ביצוע פשעי מלחמה.

העותרים קראו לתובע מטעם בית הדין הפלילי בהאג, לפתוח בחקירה על פשעיה של טורקיה, אשר עדיין מתרחשים בשטחה של קפריסין ובייחוד בנוגע לצמיחתם המתמשכת של ישובים טורקיים על אדמות כבושות אלו.

לדבריהם, הכיבוש הטורקי הוא אחד ממפעלי ההתיישבות חסרי הבושה בעידן המודרני, כאשר המתיישבים הטורקיים מהווים כיום כמחצית מהאוכלוסייה בשטח הכבוש הקפריסאי.

התלונה הוגשה על ידי קוסטס מברידס, חבר הפרלמנט האירופי מקפריסין, אשר חבר בעמותה "קפריסאים נגד פשעי מלחמה טורקיים", המונה בעיקר קפריסאים ופליטים כתוצאה ישירה מהפלישה הטורקית לקפריסין.

ארגון "שורת הדין", אשר בסיסו נמצא בתל- אביב, הינו חלק מתביעה זו וסייע בחקירה ובניסוח פרטי התלונה שהוגשה.

פלישתה של טורקיה לצפון קפריסין השבוע לפני 40 שנה, ב 20 ליולי 1974, והתנחלותה שם, מתועדת היטב ואף מוכרות ע"י בית המשפט האירופי וארגון זכויות האדם של האו"ם. למרות זאת, ולמרות כיבושה של מדינה החברה באיחוד האירופי, טורקיה ומנהיגיה הצליחו עד כה להימנע מהשלכות משפטיות על הפשעים אשר ביצעו.

חקירתו של התובע מבית הדין בהאג תהווה את הניסיון הראשון של בית משפט פלילי להאיר את נושא הכיבוש הטורקי. התלונה מראה כי טורקיה מפרה באופן בוטה ושיטתי את החוק האירופי, האוסר על מדינה הכובשת במישרין או בעקיפין העברת האזרחים שלה לתוך השטח הכבוש.

מאז הפלישה לקפריסין, טורקיה מעודדת, מגייסת ומעבירה תושבים טורקיים מאזורים כפריים במדינה, לחיות ולהתגורר בשטח הכבוש. הגידול הדמוגרפי של כמות המתיישבים בשטח הכבוש, מאיים על מציאת פתרון הדדי מקובל לסכסוך.

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר משורת הדין טוענת, כי "ההתנחלות ופשעים אחרים שבוצעו בחלק הכבוש של קפריסין על ידי קצינים טורקיים, אינם נושא פוליטי, אלא עניין של חוק ומשפט בינלאומיים. כעת הדבר תלוי בבית המשפט הפלילי, שיחקור את העובדות ויחליט לטובת הציביליזציה וזכויות האדם".

קפריסין הינה חברה באיחוד האירופי מאז הקמת האיחוד בשנת 2002. אין מדינה אחת שהכירה בלגיטימיות של השליטה והכיבוש הטורקי בצפון קפיריסין. לעומת זאת ה-ICC, בית הדין בהאג, בהחלט כשיר ומחויב לשפוט פשעי מלחמה שנעשו בשטח שליטתה של ממשלות טורקיה ובשטחים שכבשה.

העמותה "קפריסאים נגד פשעי מלחמה טורקיים" (CATWR) מיוצגת משפטית על ידי עו"ד איתן טצימפדס (Athan Tsimpedes) היושב בוושינגטון די.סי, לו ניסיון עשיר בתביעות כנגד השתלטות בלתי חוקית על נכסים בבתי דין בארה"ב.