כסף
כסףפלאש90'

סמנכ"ל מינהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי דר' דניאל גוטליב והחוקרת אסתר טולדנו ערכו לראשונה מחקר שבדק את מידת הכיסוי הפנסיוני במשק הישראלי.

מחקר בדק מהי מידת הכיסוי של הפנסיוני של ציבור העובדים. לשאלה זו חשיבות רבה במיוחד כשמדובר בעובדים בעלי שכר נמוך וחוסר יציבות תעסוקתית.

הממצא העיקרי של המחקר הוא: ששיעור מקבלי הפנסיה בגיל הפרישה הוא 74%, (עפ"י נתוני 2011), ול-26% מהשכירים שפרשו מעבודה אין קצבת פנסיה כלל.

המחקר בדק בשלב זה 50,000 שכירים לשעבר, בני 75-68 שצברו לפחות 20 שנות וותק בעבודה. הקבוצה הזו מהווה רבע מכלל 200,000 השכירים לשעבר בקבוצת גיל זו, שעבדו לפחות חמש שנים. מינהל המחקר והתכנון מתכנן להרחיב את המחקר בעתיד, כדי לבדוק את ההשפעות של החלת חוק פנסיה חובה בשנת 2008 על שיעור הכיסוי הפנסיוני.

עורכי המחקר התייחסו לממצאים ואמרו שכצפוי בעלי שיעור הכיסוי הפנסיוני הנמוך ביותר הינם העובדים החלשים בשוק העבודה- בעלי השכלה נמוכה והמשתייכים לעשירונים הנמוכים מבחינת רמת השכר.

עוד הוסיפו שממצאים אלו מדגישים את תפקידו החשוב של הביטוח הלאומי בשמירה על רמת הביטחון הסוציאלי של מי שפרשו מעבודה ואין להם פנסיה, הזכאים על פי רוב לתשלומי קצבת זקנה בתוספת קצבה להשלמת הכנסה.

מהמחקר עולה, עוד, כי בקרב השכירים במקצועות אקדמיים שיעור מקבלי הפנסיה הוא כמעט פי 3 לעומת אלה שלא מקבלים פנסיה. משלחי יד כמו בתחום מכירות ועובדי שירותים, שלא דורשים השכלה משמעותית אכן מכוסים ברמה נמוכה בהרבה.