אפשר לתת להם כלים משפטיים. צריך רק לרצות
אפשר לתת להם כלים משפטיים. צריך רק לרצותפלאש 90

בעקבות דבריו של ראש הממשלה נתניהו בישיבת ועדת החוץ והביטחון אודות היועצים המשפטיים שמונעים מישראל סנקציות אזרחיות על רצועת עזה כחלק מהלחימה, מבהיר עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ולדמוקרטיה, כי יועצים משפטיים שמונעים מהצבא לפעול הם יועצים שאינם מבינים את תפקידם וממילא על ראש הממשלה להחליפם באחרים.

בהמשך דבריו בראיון ליומן ערוץ 7 הדגיש עו"ד רוטמן כי איש אינו קורא לצה"ל להפציץ אוכלוסיה אזרחית או לפגוע בבתי חולים וכיוצא באלה, ולכן אין מקום להתנגדות כלשהי מצידם של היועצים המשפטיים. "מדובר על פגיעה ביכולת הצבאית של החמאס ואם החמאס לא עורך הבדלה בין מערכת החשמל של הקסאמים לבין מערכת החשמל של בתי החולים הבעיה אצלו", אומר רוטמן המתבסס בדבריו בין השאר גם על החוק הבינלאומי. "אין לנו ברירה אלא להגן על חיי חיילינו".

לדבריו צה"ל יכול לספק חלופות שייראו בעיני העולם כולו כמצדיקות כל תקיפה לאחריהן. בין השאר מדובר במתן אפשרות לאזרחים בעזה להגיע לבתי חולים שדה שיוקמו או הגדרת דרום הרצועה כמקום מוגן מתקיפות ומתן אפשרות לאוכלוסייה האזרחית להגיע לשם. כמו כן הוא מציין כי גם במקרה ובית חולים הופך למקום מסתור עבור מחבלים ישנה האפשרות להעניק זמן ראוי על מנת להעביר את החפים מפשע למקום חלופי ו"לאחר מכן אם הם מחביאים רקטות בבית חולים אתה יכול ומחויב להגן על האזרחים שלך".

באשר ליחסו של הדין הבינלאומי אומר רוטמן כי הגינויים כלפי ישראל אינם קשורים למשפט הבינלאומי. גינויים כאלה יגיעו בכל מקרה כפי שהיה דו"ח גולדסטון, כפי שהיה לאחר המרמרה וכפי שכבר היום מגנים באירופה את המערכה הנוכחית אף שישראל טרם נכנסה קרקעית לרצועה, וזאת ללא קשר לדין הבינלאומי שרואה בכל הפעולות הללו פעולות מותרות.

לדבריו "לטיעונים המשפטיים אין רלוונטיות למתקפה ולגינויים עלינו. הם יבואו בכל מקרה. מה שימנע את המתקפה הזו זו רק ישראל חזקה העומדת על שלה".

רוטמן מציין כי משפטנים ישראליים כבר עמדו בעבר בטריבונאלים משפטיים בינלאומיים והציגו את העמדה הישראלית בהצלחה לא מבוטלת, כך נעשה בעבר וכך ניתן לעשות גם היום. לדבריו יש להבין שככל שידיה המשפטיות של ישראל כבולות יותר ויותר הרי שהחמאס מגביר את השימוש במגנים אנושיים, ואזרחים חפים מפשע ברצועת עזה סופגים סבל רב הרבה יותר. "אם יועץ משפטי לא מבין את זה ולא מבין את תפקידו לספק כללים משפטיים אבל לא למנוע פעולות צבאיות שיכולות לקצר הלחימה והסבל שלנו ושל העזתים, צריך להראות לו את הדלת".

ומה באשר לראש הממשלה שמרגיש כבול בידיהם של יועצים משפטיים. רוטמן מזכיר את בעיית המשילות שעליה מדובר מזה שנים ועליה מדברים כל שרי הממשלה אך אינם פועלים די כדי לפתור אותה.להאשים בבעיה הזו את היועצים המשפטיים זה נכון אבל הם לא האשמים היחידים. שרים וראש ממשלה שלא עומדים על שלהם מול הפקידות והיועצים המשפטיים אשמים לא פחות במצב".