הכנסת ריקה
הכנסת ריקהצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד לציון תשע שנים להתנתקות, במלאת תשע שנים לסגירת הגוש בפני מבקרים מבחוץ ותחילת ההיערכות לגירוש.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר בפתיחת הדיון: "היום, כשקיימת רגישות יתר, נכונה, מוצדקת, ראויה – למען זכויות האדם, צריך לומר ולהזכיר כי עקירת המתיישבים בגוש קטיף ובצפון השומרון על פי כל הגורמים המשפטיים הייתה הפרה בוטה וברורה של זכויות האזרח שלהם".

לדבריו, "אירועי השבוע שחלף הוכיחו פעם נוספת שתוכנית ההתנתקות לא הייתה תכנית מדינית הגיונית, אלא צורך נואש לכפות תפיסה דמיונית על מציאות סרבנית, לא יכלה להוות "תכלית ראויה" בלשון אותם משפטנים, לביצוע חוק יישום תכנית ההתנתקות".

"הנסיגה החד צדדית חזרה אלינו כבומרנג", קבע אדלשטיין, "דרדרה את מדד הביטחון של ישראל, הובילה למלחמה אחת, שלושה מבצעים, חטיפות חיילים, טפטוף יומיומי של פצמ"רים ורקטות בדרום ישראל, ומדינה שלמה המטווחת מצפונה עד דרומה על ידי ארגון טרור רצחני".

"כיום, זו ההזדמנות שלי, ולבקש סליחה", הוסיף אדלשטיין. "בעת ביצוע ההתנתקות היו מחברי שאיימו כי ירו טילים על תל-אביב. אז, לפני תשע שנים, לא האמנתי להם. חשבתי שהם מגזימים, חשבתי גם שהטיעונים שלהם נשמעים כדמגוגיה, אני הייתי בטוח שזה כבר מוגזם ולא יכול להיות בשום סיטואציה".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), אמרה כי "מדובר ביום אבל. זה יום של חשבון נפש, ואמנם אצל פוליטיקאים מקובל שכל אחד דופק על החזה של חברו אבל כל אחד צריך לשאול את עצמו מה הוא עשה או לא עשה מספיק כדי למנוע לצעוד מעניינים פקוחות אל הקטסטרופה הזו".

לדבריה, "שמענו בוועדת חוץ וביטחון שכבר אז כולם כבר ידעו לאן זה מוביל, הכתובת הייתה על הקיר כי אנחנו הכתומים תלינו אותה על הקיר. לא נעים להגיד אמרנו לכם אבל כן, אמרנו לכם. אולי הגיע הזמן שגם תקשיבו לנו.

"אנחנו כחברי כנסת צריכים להיות עם הרבה פחות אינטרסים אישיים ויכולת לשחד אותנו כפי ששיחדו אז. אנחנו צריכים לבקש סליחה מאזרחי ישראל שסובלים היום בגלל מה שקרה אז. וסליחה גם מתושבי עזה הערבים, שחייהם גרועים לאין ערוך מהערבים שחיים תחת ה'כיבוש'", הוסיפה.

ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר, כי "אני רוצה להתמקד בשיח הציבורי הפרלמנטרי. אמרו כולם שלא ייפול טיל אחד על האזור. אמרו שאחרי הטיל הראשון שיפול אנחנו נשטח כפרים, אבל את זה לא עושים. מעניין שכל תכניתההתנתקות הייתה מסודרת ומדוקדקת לפרטי פרטים תוך שבעה ימים, אבל לשקם ולבנות להם את הבתים אנחנו תשע שנים אחרי ועדיין יש אנשים בקרוונים".

השר אורי אריאל (הבית היהודי) השיב בשם הממשלה ובפתח דבריו הקריא את התפילה לשלום חיילי צה"ל, ואמר: "אני פונה מפה לראש הממשלה, תן לצה"ל לנצח. הצבא שלנו וכוחות הביטחון ערוכים למשימה ורוצים במשימה כי הם מבינים בצורה הכי פשוטה שבלי זה לא יהיה שקט ולא תהיה הרתעה. אדוני ראש הממשלה תן את הפקודה".

באשר לציון תשע שנים התנתקות אמר השר אריאל, כי "מדינת ישראל כשלה, אחרי תשע שנים יש עוד 143 משפחות שאפילו לא החלו בבניה. לפני תשע שנים עמד פה ראש הממשלה שרון ואמר דין נצרים כדין תל אביב. היום זה התהפך, דין תל אביב כדין נצרים כשיש עליה רקטות. כשהייתה נצרים לא ירו על תל אביב, וכל המתחכמים שאומרים שגם לפני זה היו טילים, איך אתם משווים? אתם לא מתביישים? כשאמרנו שירו על אשקלון ובאר שבע, כל ראשי הביטחון בזו לנו עם חיוך מרוח על השפתיים".

"למה אף אחד לא אומר למגורשים סליחה טעינו?", שאל אריאל, "אחרי כל הכשל הזה יש עוד אנשים שמסבירים לנו שככה גם צריך לעשות ביהודה ושומרון. פשוט מחזה האבסורד. אבו מאזן הוא ראש ממשלת הטרור, שעשה ממשלה עם אלה שיורים עלינו טילים. אנחנו מחויבים להילחם עכשיו בעצמה רבה, כולל בכניסה קרקעית. צה"ל יודע לעשות את העבודה, ולהביא שקט והרתעה".

השר אריאל סיים את דבריו בתפילה לשלום המדינה