גיל מזרחי

"הכלכלנים מתנגדים לחוק מע"מ אפס על דירות, אבל מעולם לא סיפקו פתרון ממשי למצוקת הדיור", כך טענו אחר הצהריים (ד') בוועדת הכספים, נציגי איגוד לשכות המסחר ומארגני קבוצות הרכישה, בדיון עקרוני נוסף על חוק מע"מ אפס לדירה ראשונה.

מארגני קבוצות הרכישה, כמו גם אחדים מחברי הכנסת, דורשים להיכלל בחוק. לעתה עתה, ועדת הכספים שומעת בלבד את הגורמים השונים בענף הבנייה וכלל הגורמים הקשורים להצעת החוק ובתחילת השבוע הבא, יחלו הדיונים בסעיפי החוק, מתוך כוונה לאשרו לקריאה שנייה ושלישית לפני תום המושב.

מוקדם יותר היום, התבטא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בעניין ואמר, כי "חובה לקבל החלטה בעניין חוק מע"מ אפס על דירות, על-מנת להוציא את שוק הדיור מהקיפאון שבו הוא נתון כעת. הקיפאון מזיק לכולם, לקבלנים, לרוכשים ולמדינה".

חבר הנהלה בפורום מארגני קבוצות רכישה בלשכות המסחר, מוטי פלד, אמר כי "אנחנו 30 מארגני קבוצות רכישה. כל פרויקט של קבוצת רכישה מתנהל כך שאנחנו פועלים כחברת ניהול ושוכרים את שירותיו של קבלן אחד גדול שהוא קבלן ביצוע ועוסק בבנייה בלבד. את הפיתוח עושים או משרד השיכון או חברת הפיתוח. חברת הניהול מתקשרת עם אדריכל וקבלן ביטוח. יש ייפוי כוח של הרוכשים למארגנים. המארגן הוא אחראי על כל הניהול. נותנים שירות ללקוח, כולל דיווחים חודשיים".

"הופתענו מההצעה למחוק מהחוק (מע"מ אפס (א"ק)) 30% משוק הנדל"ן יד ראשונה, שזה קבוצות הרכישה. זה 30% שהוזילו בעשרות אחוזים את מחירי הדיור. קבוצות הרכישה גם ככה מוזילות בעשרות אחוזים את המחירים, אז על זה אנחנו צריכים לשלם קנס? ההיפך הוא הנכון. גם לגבי הטענה, כי לא ניתן לתת את ההטבה לקבוצות הרכישה, כי לא יודעים את המחיר הסופי, הצענו פתרון. הסכמנו להתגמש, הצענו לקבל את ההטבה בתום התהליך על המחיר הסופי. והביעו חשש שהכללת קבוצות הרכישה תגדיל את התקציב. אנחנו רק מבקשים לשמור על התחרות והאיזון בשוק ושחלק מהדירות האלה ילכו גם לקבוצות הרכישה והיתר לקבלנים. לגבי הסטיות במחירים מתחילת התארגנות ועד מסירת הדירות בין 2% ל- 5% בקבוצות הרכישה.

עו"ד דן כרמלי מאיגוד לשכות המסחר אמר כי "פורום מארגני קבוצות הרכישה מאוגדים תחת איגוד לשכות המסחר. כל הכלכלנים המכובדים לא מצאו פתרון מעשי להורדת יוקר המחייה בהקשר לדיור וכאן יש הצעת חוק שאנחנו דווקא תומכים בהצעת החוק. אנחנו לא רואים אף ירידה במחירי הדירות מזה שנים. מארגני קבוצות הרכישה הם הגורם היחידה שהביא למעט תחרות בשוק הדיור".

מוטי פלד