מתעמתים עם חלשים. ח"כ אשר
מתעמתים עם חלשים. ח"כ אשרצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת דנה אתמול (רביעי) בהצעת חוק שתפטור מתשלום מע"מ עבור הוספת חדר ממ"ד בדירות הישנות.

בדברי ההסבר להצעת החוק, אותה הגיש ח"כ יעקב אשר, נאמר, כי בעבר הסתפקו רשויות הביטחון בישראל במקלט משותף בכדי להעניק מענה לשעת חירום למספר רב של דיירים בבניין. בשנים האחרונות שונתה תפיסה זו, בעקבות תקיפות הטילים מלבנון ורצועת עזה, והצורך שנוצר במרחב מוגן שיהיה נגיש בטווח של עשרות שניות ושיהיה קיים בכל דירת מגורים, וכי אין לפגוע באזרח בשל השינוי במצב הביטחוני, ואין כל הצדקה שהמדינה תפיק ריווח ממיסים רק משום שהאזרח מבקש לשפר את ההגנה לביתו ולביטחונו האישי.

בתשובה להצעת החוק התנגד סגן שר האוצר מיקי לוי ואמר, כי "שיטת המס הנהוגה בישראל קובעת מס ערך מוסף בשיעור אחיד לכלל המוצרים, ולכן אין בכוונתה של הממשלה להרחיב את רשימת הפטורים ושיעורי המס המיוחדים. אי-עמידה על עקרון אחידות המס תביא לפריצת סכר ולגל של בקשות מצד סקטורים נוספים במשק להעניק להם פטור ממס על מוצרים שונים לפיכך אבקש מן הכנסת לדחות את הצעת החוק".

בנאומו הגיב ח"כ אשר לדבריו של סגן שר האוצר, "לפני כחצי שנה דחיתי את ההצבעה על הנושא הזה משום שהשר ארדן שהיה אחראי בזמנו על הגנת העורף, סיכם עמי שישלב את הצעת החוק הזאת בהצעת החוק הממשלתית שעורכת הממשלה במסגרת הרפורמה בכל נושא המיגון הדירתי, ותובא למליאה בתוך כחודשים שלושה, אבל כפי שהנכם יודעים השר גלעד ארדן כבר לא בתפקידו, והחליפו סגן שר הביטחון דני דנון שפניתי אליו בנושא, אבל שוב כפי שידוע לכם הבוקר פוטר מתפקידו"

"כשהגשתי את הצעת החוק לא ידעתי כמה זה יהיה רלוונטי להיום, אבל לצערי גם היום שר האוצר באמצעות סגנו מתנגד להצעת חוק זו", הוסיף אשר.

במהלך הדיון שקיימה המליאה בהצעת החוק, תקף ח"כ אשר את הממשלה: "שר האוצר הוא זה שמוביל את ההתנגדות להצעה זו, שמענו את הנימוק האנמי והלא משכנע של סגן השר שאמר, ממ"ד זהו מוצר ועל רכישת מוצר צריך לשלם מע"מ. אני שואל אותך סגן שר האוצר בתור איש ביטחון לשעבר, ממ"ד זה מוצר? האם יש לאנשים בחירה בכלל אם לרכוש את ה'מוצר' הזה או לא?".

לדבריו, "התקנת ממ"ד בכל דירה ודירה היא פיקוח נפש! הלא רק לפני מספר ימים אושר כאן במליאה פטור ממע"מ לרוכשים דירות חדשות עד מיליון ושש מאות אש"ח. פתאום דירה נהייתה הדבר החשוב ביותר, שמותר לפרוץ את מסגרת המע"מ. ואילו ממ"ד חשוב פחות? אנשים שגרים בדירות ישנות, בדירות שנבנו מלפני עשרות שנים, שלא נבנו בהם חדרים מוגנים, אנשים אלו שווים פחות? רק למי שיש מיליון ושש מאות אש"ח לקנות דירה מגיע לו מיגון, ומי שחי היום במלכודת מוות לא זכאי?".

"חשבתי" סיכם ח"כ אשר "כי בימים אלו, כאשר אנחנו רואים מול העיניים מהו פיקוח נפש, תתעלם קצת מעל שיקולי קואליציה אופוזיציה, אך שוב לצערי אתם לא דואגים לחיי האזרחים, אתכם מעניין רק חיי הממשלה והאינטרסים הצרים המנחים אותה , אין לכם בושה פופוליסטים שכמותכם".