הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסףצילום: שלומי כהן

ביוזמת ארגון "נאמני הרבנות הראשית" התקיים אמש (ה') כנס בנוכחות הרבנים הראשיים על חוק הגיור שנמצא בימים אלו על סדר יומה של הכנסת.

בכנס נכחו גדולי הרבנים של הציבור הדתי לאומי והחרדי, בהם הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב צבי טאו, הרב אליקים לבנון, הרב שמחה קוק, הרב אביגדור נבנצאל, הרב מנחם בורשטיין.

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף אמר בכנס כי "במידה שחוק זה יעבור, הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים אלה". הרב יוסף סיפר כי לפני מותו של אביו הרב עובדיה יוסף זצ''ל, "שאל אותו האם אפשר לגייר קטינים כשברור שההורים ישארו גויים, ותשובתו הייתה 'ומה יאכל הילד בבית זה? האם אמו תתן לו בישול גויים?".

במהלך הכנס הייתה תמימות דעים בין הרבנים שהחוק נועד לפרוץ את הקווים ההלכתיים המקובלים בדיני הגיור, ובראשם יוזמת ארגון צהר לגייר קטינים. הוסכם כי החלטת הממשלה שתובא ביום ראשון לאישור השרים וחוק שטרן הם אותה הגברת בשינוי אדרת, ו"יש כאן מסע הונאה לאור היום של שרת המשפטים וחבר הכנסת אלעזר שטרן".

הרב נבנצאל אמר כי "בחוק כתוב שהגיורים יהיו על פי ההלכה היהודית. מי קובע את ההלכה היהודית? מה שאנחנו רואים זה שבג"צ רואה לעצמו את הזכות לקבוע מהי הלכה יהודית, וכל באי הכנס מכריזים שהלכה יהודית נקבעת רק על פי הרבנות הראשית לישראל".

הרב שמחה קוק אמר כי "ברוח הדברים, אני מציע שכל הח"כים יקבלו הסמכה ביום ראשון להיות מנתחי מוח בבית החולים. היעלה על הדעת שאנשים שלא למדו הלכה יקבעו מי יכנס לעם ישראל? אין שום תוקף לכל חוק שלא יובא על ידי הרבנות הראשית".

הרב אליקים לבנון קרא להורות לחברי הכנסת שאסור להם לעסוק בחוק. "מי שצריך לעסוק בזה זה אנשי הלכה בלבד. חבר כנסת שמתעסק בדברים הללו צריך לדעת שהוא מסכן בנפשות".

בכנס הוחלט על ידי הרבנים שלא להכיר בגיור שיצא פועל לאחר אישור החוק ולתת הוראה ברוח זו לכל רושמי הנישואין.

על פי נייר עמדה שהוציא ארגון "נאמני הרבנות הראשית", באם יתקדם החוק במתכונתו הנוכחית תהיה פגיעה משמעותית במעמדה של הרבנות הראשית ופגיעה בגיור ההלכתי. עד היום סמכות הגיור הייתה של הרבנות בלבד, והיא הקפידה על קבלת מצוות בהליך הגיור. על פי החוק החדש, יהיו שיוכלו לגייר בלא להקפיד על עניין זה, שהינו קריטי לדעת רוב הרבנים.

הצעת החוק של ח"כ שטרן באה להרחיב את מספר בתי הדין, כדי להרבות ולהקל על המתגיירים. המטרה היא לעודד גיור בגלל בעיית התבוללות. על פי הצעת החוק, יתאפשר לכל רב עיר להקים בית דין לגיור, ולא תהיה לרבנות הראשית פיקוח על כך. האלטרנטיבה המוצעת על פי נייר העמדה היא שרבני ערים יגיירו, אבל יהיה פיקוח של הרבנות – ובראשה הרב הראשי - והיא שתקבע את המדיניות.

הרב דרור אריה, מארגון "נאמני הרבנות הראשית", טען כי בסופו של יום "הבית היהודי" נכנעה ללחצים מצד השותפים בקואליציה, "ולא הצליחה למנוע את הבעייתיות והסכנות שבחוק הגיור".