מפעל הצבע שנפגע בשדרות
מפעל הצבע שנפגע בשדרותחזקי עזרא

הנזק הכלכלי המצטבר למפעלי התעשייה בכל אזורי הארץ הנמצאים תחת איום הטילים בתום עשרת ימי הלחימה הראשונים (8-17/7/14) של מבצע "צוק איתן", מוערך בכ- 445 מיליון שקלים.

מפעלי הדרום כולל עוטף עזה, ניזוקו ב- 180 מיליון שקל ומפעלי מרכז הארץ עד מחוז חיפה, ניזוקו ב- 220 מיליון שקל.

נתונים אלו עולים מסקר שערך האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים בשבוע שעבר, בקרב מפעלים ברחבי הארץ.

הסקר כולל דיווחים מהשטח של כ- 100 מפעלי תעשייה מכל רחבי הארץ, בחלוקה לפי מחוזות פעילות.

מהסקר עולה כי בעקבות הלחימה נרשמה פגיעה ברווח - בעיקר של מפעלים רציפים ומפעלי מזון- של כ- 30% באזור הדרום ובין 7%-8% ביתר אזורי הארץ, הנמצאים תחת איום הטילים. בנוסף, מדווחים חלק מהמפעלים על אובדן של חומרי הגלם, בעיקר במפעלים רציפים (מפעלים העובדים באופן קבוע 24 שעות ברציפות) ובמפעלי מזון, כאשר שיעור הפגיעה עומד על אחוזים בודדים - עד כ- 2%.

על בסיס ממצאי הסקר, חישב האגף למחקר כלכלי את אומדני הפגיעה הכלכלית לתעשייה כולה. התחשיב לוקח בחשבון הפסד תוצר יומי לפי ערך עלות שכרם של העובדים שלא הגיעו לעבודה וכן פגיעה ברווח ואובדן חלקי של חומרי גלם טריים. בנוסף האומדן לוקח בחשבון הערכה זהירה של פגיעה מסוימת בפריון העובדים שהתייצבו לעבודה, אך עבודתם שובשה בשל האזעקות/פגיעות/חרדה וכדומה.

כ- 40% מהנזק הכלכלי מקורו בפגיעה בפעילות מפעלי התעשייה בדרום, אשר מעסיקים פחות מ- 20% מכלל העובדים בתעשייה בישראל. כמחצית מהנזק הכלכלי שהמפעלים ספגו בעקבות הלחימה, דווח במחוזות תל אביב, המרכז וחיפה. זאת בעיקר בשל ריכוז המועסקים הגבוה באזורים אלו - קרוב ל- 60%. יתר הנזק, רוכז במפעלים במחוזות ירושלים והצפון.