כפר בדואי בנגב
כפר בדואי בנגבאילוסטרציה. פלאש 90

שופטי בג"ץ, יורם דנציגר, צבי זילברטל ונעם סולברג, דחו חלקית את עתירת תושבי הכפרים הבדואיים הלא מוכרים בנגב והאגודה לזכויות האזרח, שדרשה למגן את הכפרים בנגב ולהציב בהן מיגוניות.

השופטים קבעו, כי "בחינתה של החלטת המשיבים (מפקד פיקוד העורף ושר הביטחון - ש"פ) בעניין הקצאת המיגוניות אינה מגלה פגם המצדיק את התערבותנו".

השופט דנציגר ציין, כי "שמיכת אמצעי המיגון הקיימים קצרה מלכסות את כל האזורים המצויים בטווח הרקטות. משיכת השמיכה לאזור אחד תביא לחשיפתו של אזור אחר".

"החלטת המשיבים לפיה ראוי לכסות אזור כזה אך לא אחר מבוססת על שורה של נתונים והערכות, וביניהם מספר השיגורים המכוונים לכל אזור ומספרן של הנפילות בכל אזור, בהווה ובעבר, הערכות מודיעיניות בעניין רמות הסיכון באזורים שונים, מצב תשתיות המיגון המצויות בכל אזור ואזור, מידת יעילות המיגוניות בהתחשב בנתוניו הפיסיים של הישוב בו מדובר וכן מספרן הכולל של המיגוניות הזמינות להצבה", הסביר דנציגר.

לדבריו, "עיון בנתונים ובהערכות שהוצגו לפנינו מגלה כי החלטת המשיבים מבוססת כדבעי ולא נפל בה פגם המצדיק התערבותו של בית משפט זה. אף לא מצאנו ממש בטענות העותרים בעניין הפגיעה בשוויון, ונחה דעתנו כי שיקולים עניינים בלבד עומדים בבסיס החלטות המשיבים בעניין המיגוניות".

"אנו סמוכים ובטוחים כי באם ישתנו הנסיבות באופן שיצדיק עקירת מיגוניות ממיקומן הנוכחי והעברתן אל כפרי העותרים - יעדכנו המשיבים את החלטתם", הוסיף דנציגר.

מנגד ציין דנציגר, כי הטיפול בעתירה טרם הסתיים סופית, וכי "יוצא צו על תנאי המורה למשיבים לבוא וליתן טעם מדוע לא ייקבעו ויפורסמו הנחיות ברורות ושוויוניות, יינתנו הוראות בהתאם לרשויות המקומיות הרלוונטיות וייקבע לוח זמנים לביצוען, לעניין הקמתם של מרחבים מוגנים ואמצעי הגנה מתאימים בכפרים, וזאת באופן שמקיים את הזכות להגנה על חייהם ועל שלמות גופם של תושבי הכפרים".