משה מלקו הי"ד
משה מלקו הי"דדובר צה"ל

בשכונת נווה יעקב בירושלים אבל כבד על נפילתו של בן העדה האתיופית סמ"ר משה מלקו (20), לוחם בגולני, שנהרג במהלך פעילות של כוחות צה"ל ברצועת עזה.

משפחת מלקו עלתה מאתיופיה במבצע שלמה לפני 23 שנה, חלק מהילדים נולדו כבר בישראל, ואת החלום להתגייס לקרבי הגשימו כמעט כל האחים.

אחותו אסתר מלקו (22) בוגרת אולפנת בני עקיבא בפסגת זאב ומדרשת נשמת, לומדת כיום חינוך מיוחד במכללת אפרתה, היא מספרת על משפחה גדולה ומגובשת, "זה היופי של עם ישראל, אתה רואה כאן אלפי אנשים מכל הארץ, משפחה, חברים, מורים ומכרים של משה. אנשים שאני לא מכירה משדרות, אשקלון ובית שמש".

אסתר מספרת כי לכל הבנים היה ברור שמתגייסים לקרבי, "לפני 12 שנה נפטר אחי הגדול שרצה להתגייס לגולני, אחי אברהם היה בפלחן גבעתי ומשה חיבר בין שניהם. משה היה הדבק שלנו שחיבר בינינו. נער עם שמחת חיים, אוהב את כולם ואהוב על כולם, נוח לבריות ואני בטוחה שהוא נמצא במקום טוב למעלה קרוב לאבינו שבשמיים".

במשפחה ידעו שמשה נכנס לעזה, אבל לא ידעו עד כמה עמוק בפנים, "הוא קיבל תפקיד מיוחד וחבר לחפ"ק מג"ד, הם היו הראשונים שיצאו מהמנהרה ונכנסו לבית בסג'עיה. ביום שישי הוא התקשר והודיע שהוא נכנס לעזה, ושזה יהיה קצר ושלא נדאג. הוא אמר לי שהוא ישמור על עצמו ועלינו, בסוף השיחה הוא אמר לי שהוא אוהב אותי, הרגשתי משהו .... אני יודעת שהקצין שלו נמצא בבית החולים ורק אתמול חזר להכרה, תתפללו על כולם, על אלה שהלכו ועל אלה שפצועים".

אסתר סבורה שעם ישראל חייב להתאחד בעת הזאת, "זו הצוואה שהם השאירו לנו, להיות מאוחדים. אם הם הלכו למשימה הגם שהם ידעו שייתכן שהם לא יחזרו, אז גם אנחנו צריכים ללמוד מהם להתאחד ולשכוח את כל המחלוקות, אנחנו דור של גאולה וצריכים להתחבר יותר".

היא מספרת על הרגע בו נכנסו אנשי קצין העיר לבית בנווה יעקב, "ביום ראשון בצהריים הם הגיעו, תמיד שומעים סיפורים על זה, אבל אני חשבתי שאולי באו לומר שמשה במצב קשה, אבל לאט לאט הם סיפרו לכולם, זה עדיין לא נתפס. ידעתי שזו מלחמה ופחדתי מזה, אבל ארץ ישראל נקנית בייסורים ואנחנו כאן בזכות אלה שנהרגו. אני משוכנעת שתפילתנו לא הלכה ריקם ואני מאחלת רפואה שלמה לכל הפצועים. אני רק רוצה לומר לראש הממשלה אל תיכנע, הדם לא הפקר, תחסל אותם עד האחרון שבהם".