סג"מ בר רהב הי"ד
סג"מ בר רהב הי"דדובר צה"ל

"במותם ציוו לנו את החיים". 

מאז ומעולם הצבא הוגדר ככור היתוך - דתיים, חילונים, אשכנזים, ספרדים, שמאלנים וימניים, כולם יחד עוזבים הכל לכמה שנים ונותנים מעצמם למען המדינה. כך היה וכך יהיה, זאת על אף הדיבורים הרבים לאורך השנים בדבר השתמטות משירות בצה"ל. 

בזמן לחימה וכשמדינה שלמה נמצאת תחת איום טילים וטרור, אפשר לראות את הדברים בבהירות רבה. שמות ההרוגים והפצועים, הפרצופים שמתפרסים על פני העיתונים ומהדורות החדשות אומרים את מה שכולם יודעים - צה"ל הוא הצבא של העם, מקום בו כולם שווים על אף הדעות השונות.

בראשית 2008 אישרה הכנסת בקריאה ראשונה תיקון בחוק שירות הביטחון, לפיו יהיה ניתן להמיר את שירותו הצבאי של ספורטאי שהוכר כ"ספורטאי עילוי". הצעת החוק זכתה לכינוי "חוק סהר", על שם בן סהר, הכדורגלן הצעיר ששיחק אז בקבוצת צ'לסי האנגלית. לבסוף הצעת חוק זו לא אושרה ולא עברה והמצב נשאר על כנו - מי שיוכר כספורטאי מצטיין יהיה זכאי להקלות רבות, ביניהן: דחיית גיוס לתקופה של עד ארבע שנים, קיצורו או פיצולו באופן שיאפשר אימונים בחו"ל.

ואכן, ספורטאים רבים בארץ בכל התחומים בחרו להשתמש בהקלות אלו והצליחו לשלב יחד עם הקריירה המקצוענית שלהם שירות בצה"ל. משמעותי או לא זו כבר שאלה אחרת.

וישנם גם כאלה שעוצרים הכל, מפסיקים את אימונם ואת הקריירה המקצוענית שלהם, והכל בשביל מטרה אחת - לשרת במקום הכי קרבי בצה"ל. לתרום למדינה, להגן על האזרחים ועל חיי כולם, אפילו במחיר של הפסקת חלומם האישי.

במהלך הלחימה הקשה בעזה, התבשרו בעולם הספורט על מותם של שני ספורטאים מצטיינים בתחומי הכדורסל וכדור-המים: סג"מ בר רהב וסמ"ר גל בסון, ז"ל.

רהב, בן 21 מרמת ישי, שיחק באגודת הכדורמים של קריית טבעון ונחשב לעילוי ספורטיבי וחבר קבע בנבחרות ישראל. רהט, לוחם ביחידה המובחרת של חיל ההנדסה, נהרג מפגיעת טיל נ"ט בדרום רצועת עזה. יו"ר איגוד הכדור מים, אלון הוכדורף סיפר כי "בר היה מועמד לקבל ספורטאי מצטיין בצבא במהלך השירות, מה שהיה מאפשר לו להמשיך בקריירה, אך הוא העדיף לוותר על הסטטוס הזה ולהיות לוחם ביחידה קרבית".

גם מאמנו של רהב, מושיקו הרשקוביץ', התקשה מאוד לקבל את הבשורה המרה: "אין ילדים כאלה. ילד עם ערכים, שחקן מצטיין שהיה בנבחרת ישראל, אין מילים. הוא התחיל לשחק בגיל שש ונשאר עד הצבא, כשתיכנן לחזור לכדורמים ישר לאחר השירות הצבאי. הוא היה אמור לקבל ספורטאי מצטיין והחליט לא לקבל את זה ולעשות שירות קרבי. זה כאב גדול. אנחנו כולנו ממש בשוק מכל מה שקרה".

בשבת בערב הגיע האבל גם לכדורסל הישראלי, לאחר שבמועדון הכדורסל של הפועל חולון התבשרו על מותו של סמ"ר גל בסון. גם בסון כמו רהב, היה לוחם ביחידה המובחרת של חיל ההנדסה הקרבית, ובשנים שלפני גיוסו לצבא שיחק בקבוצת הנוער של המועדון החולוני. 

בסון הינו אחיינו של מנהל מחלקת הנוער של המועדון, אופיר וולדמן, ומהמועדון החולוני נמסר כי "מועדון הכדורסל הפועל חולון, בראשות שחקני הקבוצה הבוגרת, מחלקת הנוער, הנהלת המועדון והאוהדים - מרכין ראשו על נפילתו בקרב בעזה של לוחם הנדסה קרבית סמ"ר גל בסון".

עוד נכתב בהודעתם של המועדון: "בסון ז"ל, בן 21 בנופלו, שיחק בכל קבוצות הילדים והנוער במועדון עד לגיוסו והיה אוהד מושבע של הקבוצה. לאחר סיום לימודיו בתיכון קרית שרת בחולון, שם הצטיין במגמת כדורסל, התגייס לחיל הנדסה קרבית".

גם במועדון הכדורסל של חולון התקשו לקבל את הבשורה המרה והכואבת, ואמרו כי בכוונתם להנציח את זכרו של בסון.

הלוויתו של בסון תתקיים היום (ראשון) בשעה 17:00 בבית העלמין הצבאי שבעיר, ומהמועדון יצאו בקריאה לאוהדי הקבוצה להגיע וללוות את החייל והאוהד ז״ל בדרכו האחרונה.