נטורי קרתא. אילוסטרציה
נטורי קרתא. אילוסטרציהפלאש 90

אנשי הקהילה החרדית באנטוורפן שבבלגיה הביעו את זעזועם מהתנהגותו של איש 'נטורי קרתא' הקיצוני משה אריה פרידמן שהשתתף בערב השבת האחרונה בכינוס מוסלמי לטובת תושבי עזה.

פרידמן זכור בעיקר כמי שהתחבק לעיני המצלמות עם אחמדינג'אד מספר פעמים ואף הצר את צעדי היהדות החרדית באנטוורפן בשנים האחרונות בסוגיית תלמודי התורה לאחר שמוסדות חינוך סירבו לקלוט את ילדיו.

"איננו מדברים על דעות עקומות של 'נטורי קרתא'", אומר אחד מבני הקהילה החרדית לערוץ 7. "אנחנו מזועזעים שהוא אינו בוחל בחילול השם העצום שהוא יוצר כשהוא מזדהה עם תושבי עזה לצד מנהיגי המוסלמים המקומיים, הן בהפצת דעותיו בין המוסלמים, והן לאור העובדה שהשתתפותו נעשית תוך חילול מופגן של השבת".

לטענת פרידמן, מדובר היה בכינוס שהתקיים דקות לפני הדלקת נרות. "זה היה כינוס של ראשי המנהיגות המוסלמית באזור, זה התחיל ברבע לתשע בערב, זמן סיום הצום שלהם, מאחר והדלקת הנרות הייתה בתשע ורבע - אמרתי להם שאני אהיה המרואיין הראשון. היה דיאלוג ביני ובין השייך סולימאן ואאן אל, הוא פוליטיקאי פעיל ונחשב לגורם ממתן באנטוורפן. לכינוס הזה הוזמנו רק אנשי רוח ומובילי דעת קהל מהבכירים שבהם, אחד מהם שמכיר אותי, שלף מכיסו כאפייה והציע לי להלביש את זה על צווארי, אבל סירבתי", צוטט פרידמן באתר החרדי 'בחדרי חרדים'.

לדבריו, "הם שאלו אותי מה אני חושב על מה שקורה בעזה, על רצח הילדים. כל התמונות הקשות שמגיעות משם, אם לא כואב לי לראות את האנשים האלה החפים מפשע שותתים דם? אמרתי להם שאני לא רוצה להתערב בפוליטיקה, אבל אני נגד טבח אנשים וילדים. צריך לאסוף כסף עבור תרופות ומצרכים עבור ילדי עזה, ילדים לא צריכים לסבול בגלל סכסוכים טריטוריאליים פוליטיים. אמרתי להם שאני נגד רצח ושפיכות דמים, ואני בעד להגיש עזרה הומניטארית".

בקהילה החרדית המקומית שבים ומדגישים כי האיש הזה אינו מייצג אף אחד בציבור החרדי. "הוא לא מייצג אפילו את משפחתו. משפחתו אומללה שיש להם אבא מטורף שכזה", הם אומרים.