חנין זועבי
חנין זועביפלאש 90

ועדת האתיקה של הכנסת השעתה היום (שלישי) את חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) מפעילותה בוועדות הכנסת ובמליאת הכנסת למשך חצי שנה. מדובר בעונש המקסימלי שבסמכות ועדת האתיקה לקבוע, על פי תקנון הכנסת.

לוועדה הוגשו קובלנות רבות בקשר להתבטאויות של חברת הכנסת זועבי מהשבועות האחרונים, בכתב ובע"פ, שעניינן חטיפתם של שלושת הנערים, אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער זכרונם לברכה, בחודש יוני האחרון והמבצע הצבאי בעזה.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הגיש אף הוא קובלנה נגד ח"כ זועבי, במסגרתה מסר לוועדה כי ללשכתו הגיעו פניות רבות המייחסות לחה"כ זועבי "אמירות הגובלות בהסתה, עידוד לאלימות ותמיכה בארגוני טרור".

אדלשטיין התייחס במיוחד למאמר שפרסמה ח"כ זועבי באינטרנט בו היא מעודדת את הפלסטינים "להכריז על התנגדות עממית"  ו"להטיל מצור על ישראל במקום לשאת ולתת עמה" ולדברים שאמרה לאחר חטיפת שלושת הנערים, בהתייחסה לחוטפים עוד בטרם התברר כי רצחו את הנערים - "הם לא טרוריסטים... הם נאלצים להשתמש באמצעים האלה, עד שישראל תתפכח קצת, עד שהאזרחים של ישראל והחברה הישראלית תתפכח קצת ותרגיש את הסבל של האחר".

יו"ר הכנסת אף הזכיר "סרטון אליו הופניתי המתעד עימות חריג ותוקפני של ח"כ זועבי מול שוטרים במסגרת הפגנה נגד פעילות צה"ל שהתקיימה בחיפה".

הוועדה מבקשת להדגיש כי "זכותם של חברי הכנסת לבטא עמדות שאינן בקונצנזוס ולהביע ביקורת פומבית על הממשלה שמורה להם גם בתקופת לחימה. אין לראות בעצם השמעת ביקורת חריפה על מהלכים צבאיים או על מדיניות הממשלה במהלך תקופת לחימה, משום הפרה של כללי האתיקה".

"אולם, יש להבחין בין ביקורת ומחאה חריפים אך לגיטימיים, לבין עידוד אויבי המדינה, קריאה לפגיעה בישראל ומתן לגיטימציה למעשי טרור נגד אזרחי המדינה. הציבור בישראל, כמו בכל מדינה, מצפה כי חברי הפרלמנט, המצהירים אמונים למדינה, לא  יעודדו את הקמים נגדה ואת אלה המבקשים להרוג את חייליה ואזרחיה ויתמכו בהם, וכי ביקורתם על הממשלה, חריפה ככל שתהא, תיאמר מנקודת מבט של מי שדורש את טובת המדינה ואזרחיה ומתוך כך מבקש להשפיע על מדיניותה".

הוועדה סבורה כי ח"כ זועבי "חרגה ממתחם ההתבטאויות הלגיטימי של חבר כנסת". 

אתמול הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז ניזרי, בוועדת הפנים של הכנסת שלא תיפתח חקירה פלילית נגד חברת הכנסת חנין זועבי מבל"ד - זאת לאחר שאמרה שחוטפי שלושת הנערים אינם טרוריסטים.

"מהבדיקה עלה שבכל ההתבטאויות שלה - מצד אחד היא אמרה שהיא לא רואה בחוטפים ארגון טרור אבל מצד שני היא תמיד הסתייגה מפעולת החטיפה", הסביר עורך הדין ניזרי, "הסתייגותה של זועבי היא שיצרה בעצם את הקושי לראות את דבריה כהסתה לאלימות".