מחבלי החמאס
מחבלי החמאסצילום: פלאש 90

בדיון מיוחד שיתקיים היום (רביעי) בכנסת תידון האפשרות של אזרחים ישראליים להגיש תלונות נגד חמאס לגורמים בינלאומיים. בין הדוברים בדיון יהיה גם המשפטן הבינלאומי עו"ד אלן בייקר, הממונה על האגף לפעילות בינלאומית של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, עמו שוחחנו לקראת הדיון.

עו"ד בייקר מציין שהמציאות כיום היא שהעולם שומע רק על ישראל והוא אכן מאמין שהיא זו המבצעת פשעי מלחמה בעוד חמאס צח כשלג, כהגדרתו. בדיון הצפוי שיתקיים בניהולו של חבר הכנסת ניסים זאב ובסיועה של תנועת 'אם תרצו' יוצגו האופציות הקיימות בפני אזרחי ישראל לשנות את התמונה גם מבלי להזדקק לעזרת הרשויות.

"הגיע הזמן שנצא לאופנסיבה במקום להסביר ולהתנצל", אומר עו"ד בייקר ומספר על מנגנון מיוחד הקיים במועצה לזכויות האדם של האו"ם ומנגנון זה מאפשר תלונות של אזרחים על הפרות של זכויות אדם בסיסיות ובכללן הזכות לחיים כמו גם זכויות בסיסיות אחרות.

בייקר מציין בדבריו כי תלונות יכולים להגיש לא רק תושבי שדרות ועוטף עזה אלא גם תושבי המרכז היכולים להוכיח פגיעה ברכוש, בגוף או בנפש ובידיהם המסמכים לכך.

באשר ליכולת להגיש תלונה נגד ארגון החמאס שאינו מוגדר כמדינה, מציין בייקר כי חמאס קשר את עצמו ברשות הפלשתינית המוגדרת בשפה האו"מים, כלשונו, כ"מדינת פלשתין" וכיוון שכך הרי שהרש"פ אחראית למתרחש ומהווה פונקציה מבחינת הרשויות הבינלאומיות. לדבריו אמנם יתכן ואבו מאזן יספוג ביקורת על מה שבמבצע הנייה ואולי יטען שאין לו סמכות כלשהי למתרחש בידי חמאס, אך לעצם התלונה קיים ערך רב.

בייקר נשאל אם היו תקדימים לתלונות ישראליות לגוף המדובר ולדבריו כי עד כה לא ידוע על תקדים ישראלי שכזה בעוד תקדימים פלשתיניים יש לאלפים שכן עבורם קיימים צוותים שלמים שכל תפקידם הוא להגיע אל האזרח הפלשתיני, לגבות ממנו את התלונה והמסמוך הרלוונטי ולסייע בהגשת התלונה. בישראל לעומת זאת הגזרה הזו נטושה לחלוטין.

כשנשאל אם קיים סיכוי לתנובה כלשהי מתביעה שכזו מודה עו"ד בייקר כי הסיכויים לפיצוי או תמורה כלשהי קלוש, אך יש בעצם הגשת התלונה ערך הסברתי בינלאומי חשוב ביותר, "יש חשיבות בכך שלא רק נואשם בהפרות נורמות אלא נצא במתקפה. יש לנו את כל הזכויות לכך".

לדברים הללו מוסיף בייקר ומציין כי זירה זו מותאמת לאזרחים עצמם, אך הוא ממליץ זה מכבר על שינוי דפוס הפעולה של מדינת ישראל כמדינה. לדבריו על המדינה להגיש תלונות ישירות נגד ראשי חמאס המזוהים עם המעשים שאינם אלא פשעי מלחמה ואף מתגאים בקשרים אלה ובאחריותם למעשים. "אסור לנו לפחד. אם אנחנו חלק מהקהילייה הבינלאומית צריך להשתמש בנשק שהקהילייה הזו נותנת לנו".

בדבריו מזכיר בייקר גם את האפשרות להתלונן ליונסק"ו, ארגון החינוך של האו"ם המכיר ברש"פ כמדינה וככזו היא חשופה לתלונות על השימוש שעושה חמאס בבתי ספר ובגנים. כך גם ניתן להגיש תלונות לארגון הבריאות הבינלאומי.