אינטרנט פייסבוק
אינטרנט פייסבוקThinkstock

מבצע 'צוק איתן', כמו גם מערכות קודמות בין ישראל לארגוני הטרור למיניהם, מביא איתו חזית לחימה נוספת – באינטרנט.

בכירים במערכת 'ממשל זמין' – פורטל השירותים והמידע הממשלתי - מודים שהם מתמודדים עם עשרות מיליוני מתקפות מאז תחילת המבצע – פי שלושה מאשר מבצע 'עמוד ענן'.

בניגוד למתקפות אינטרנט קודמות, כמו פריצה לחברות או פרסום פרטים אישיים של גולשים ישראלים, עיקר מתקפות הסייבר במהלך צוק איתן התמקדו בפריצה לעמודי פייסבוק(כמו המקרה של סטטוסים מצייצים) והתקפות מניעת שירות שיוצרות עומס רב על האתרים וכך מפילות אותם.

כדי לבצע מתקפות מניעת שירות ההאקרים יוצרים רשת של אלפי ומיליוני מחשבים "זומביים", המכונה בוטנט, ובשעת הצורך משתמשים בה כדי להפיל אתרים או שרתים מסוימים. אותם המחשבים המרכיבים את הרשת הם מחשבים אישיים של משתמשים תמימים, שאינם יודעים כלל שהמחשב שלהם שותף סמוי במזימה להפיל את אתר הכנסת או כל אתר אחר.

ישנם כמה סימנים שעלולים להצביע על כך שהמחשב שלכם הפך לזומבי בצבא ההאקרים כמו למשל מהירות גלישה איטית מאוד לעומת מה שהיא הייתה קודם לכן, או שאתם מבחינים שהמאוורר עובד שעות נוספות למרות שהמחשב נמצא במצב המתנה. בנוסף, ייתכן שהמחשב עצמו ייעשה איטי ויגיב לאט לניסיונות שלכם לפתוח תוכנות שמותקנות על המחשב ועוד.

כל התופעות האלו ואחרות עלולות להתקיים גם מסיבות אחרות ולאו דווקא כשהמחשב שלכם הוא חלק מרשת מחשבים זומביים, אבל כך או כך כדאי מאוד לא להתעלם ולבדוק את הגורם להן ולטפל בזה בהקדם.

כך תמנעו מהמחשב שלכם להפוך לזומבי:

כדי למנוע מהמחשב שלכם להפוך לזומבי מומלץ לשמור על כללי הגלישה הבטוחה הרגילים:

1. לא ללחוץ על קישורים מפוקפקים ברשתות החברתיות או בהודעות דואר אלקטרוני.

2. להקפיד על שימוש בסיסמה חזקה בכל אחד מהפרופילים או מהשירותים המקוונים האחרים עליהם אתם מנויים, ולהחליף סיסמאות ישנות או פשוטות מדיי.

3. נעילת המחשב עצמו עם סיסמה יכולה גם היא לעזור, אפילו נגד האקרים שפורצים למחשב מרחוק, על ידי מניעה של שינוי הגדרות במחשב.

4. וודאו שמערכת ההפעלה שלכם מעודכנת וכן שתוכנות אחרות - כמו הג'אווה, אדובי וכו' - מעודכנות גם הן. האקרים מנצלים פרצות בתוכנות אלו כדי להתנחל לכם במחשב.

5. וודאו שתוכנת האבטחה שלכם בתוקף ושהיא מעודכנת בחתימות האבטחה האחרונות.