עצרת אל קודס
עצרת אל קודסבאדיבות אתר שלום טורונטו

עצרת "יום אל-קודס", שהינו אירוע בינלאומי הנערך בשבוע האחרון של חודש הרמדאן, כביטוי למחויבות האסלאמית לשחרר את פלסטין ומסגד אל-אקצה, נערך השנה (26 ביולי) ברחבה הראשית מול בניין הפרלמנט של אונטריו. על כך מדווח אתר שלום טורונטו.

כחמשת אלפי איש הגיעו להשתתף בעצרת שניזומה לראשונה ע"י מנהיג איראן, אייתוללה ח'ומיני, והפכה מאז למסורת במדינות רבות בעולם. העצרת אורגנה ע"י ארגונים שיעיים קנדיים ונטלו בה חלק בין היתר נציגים של "הבית הפלסטיני", הכנסיה המאוחדת, הקואליציה נגד המלחמה, קולות יהודים עצמאים (ארגון שמאל קיצוני השולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית) ונטורי קרתא. בעצרת השתתף גם דר' עיז א-דין אבו אל-עייש, המאשים את ישראל ברצח עם בפלסטינים.

השתתפות השיא בעצרת נבעה בעיקר בשל המלחמה בעזה שהייתה המוטיב המרכזי בשלטים שנשאו המפגינים ובנאומים, שהאשימו את ישראל בביצוע ג'ינוסייד בעם הפלסטיני וברציחת ילדים. הנואמים שלהבו את הקהל בקריאות: "הלאה הציונות", הציונות היא גזענות", "פלסטין תשוחרר מהנהר (הירדן) לים (התיכון)", "מעיראק לפלסטין הכיבוש הוא פשע". באחד השלטים נכתב: "הפסיקו את השואה הפלסטינית".

הטיעון המרכזי שעבר כחוט השני בדברי הנואמים שלל את זכות ההגנה העצמית של ישראל כנגד מתקפת הטרור מרצועת עזה. מנחת האירוע, זיינב מוג'תאהדי, טענה כי המפגינים הם אלה "המקדמים את זכויות האדם" בעוד ישראל "מבצעת רצח עם" בפלסטינים.

"בהיותנו קנדים, מוסלמים, יהודים ונוצרים, נמאס לנו לשמוע את (רה"מ) סטיבן הרפר ו(שה"ח) ג'ון בירד אומרים, כי לישראל יש זכות וחובה להגן על עצמה... הם חוזרים על כך, אך אין כל היגיון במה שהם אומרים", ציינה זיינב והדגישה כי ימיה של ישראל ספורים.

קארן בראדרס מהכנסייה המאוחדת דיברה בזכות הטלת חרם (BDS) כולל על ישראל. "אנשים שואלים אותנו מדוע אנו מתמקדים בישראל", אמרה קארן. קיימות שתי סיבות מיידיות המסבירות מדוע אנו מתמקדים בישראל. לקנדה יש מחויבות חוקית להבטיח שזכויות אדם נשמרות ולאור העובדה שהממשלה תומכת בישראל יש לנו חובה מוסרית. אבל יש לנו סיבה נוספת לתמוך בצדק הפלסטיני. זה אינטרס קנדי להשיג שלום במזרח התיכון... החירויות שלנו הוקרבו למען התמיכה בישראל".

הנער חוסיין מוג'תהאדי, בן דודה של זיינב, הקריא שיר שכתב נגד רה"מ סטיבן הרפר והנושא את השם "מר בובה". הוא כינה את ישראל ישות "סרטנית", האשים את ישראל בביצוע רצח עם, ואמר כי הרפר "מייצג את השטן" ו"אובמה נעדר כל תחושה של אנושיות". את המלחמה בעזה הוא הגדיר "שואה רוויית דם שנייה", שלל את הטענות בדבר זכות ההגנה העצמית של ישראל אותן כינה "שטויות", ובסוף דבריו כינה את הרפר "בור וטיפש" וניבא שהוא ו"הפושעים שלו" יפסידו. דבריו של חוסיין זכו לתשואות בקרב ההמונים.

ראיד איאד, דובר "הבית הפלסטיני", לבוש בחולצה אדומה ועליה תמונתו של צ'ה גווארה, אמר בנאומו כי מדובר ב"קרב בין הטוב לרע" והלהיב את הקהל בקריאה "ויוה אינתיפאדה".

סוזאן וויס, יהודיה ניצולת שואה המזוהה עם השמאל הקיצוני, אמרה: "היום אנו מכבדים את זכרם של קורבנות הברבריות הישראלית בעזה וחולקים כבוד לגבורה של ההתנגדות של העם הפלסטיני". וויס קראה להטיל חרם כולל ומוחלט על ישראל.

עלי מלאח, מראשי הקהילה השיעית בקנדה, אמר בדברים שנשא בעצרת: "במשך 66 השנים האחרונות ישראל כובשת את פלסטין... הפלסטינים לעולם לא יכנעו.. והם ישחררו את פלסטין מהנהר (הירדן) לים (התיכון). מלאח כינה בלעג את רה"מ הרפר "הנספח הישראלי באוטווה" והאשים אותו כמי ש"אינו פועל למען האינטרס של קנדה או הציבור הקנדי".

מלאח הדגיש, כי "הצדק ינצח בסופו של דבר וישראל לעולם לא תזכה בשלום... שכן לא יהיה שלום ללא צדק, וצדק משמעותו זכות השיבה לאדמת פלסטין ההיסטורית". לדבריו, "סטיבן הרפר יכול לתמוך בכיבוש, אך אנו תומכים בהתנגדות, אנו תומכים בזכות העם להתנגד בכובשים שלהם בכל הדרכים האפשריות. ההתנגדות היא זכות בינלאומית. הכיבוש הוא טרור".

סלאח פראח, סטודנט באוניברסיטת מקמסטר, אמר כי "תושבי עזה הם גיבורים בדומה ליהודים שנלחמו בגטו וורשה". הוא תקף את מנהיג המפלגה הליברלית, ג'סטין טרודו, על תמיכתו בזכות ההגנה העצמית של ישראל וקרא למוסלמים שלא להשתתף באירוע בהשתתפותו.

איווה ברלט, פעילת שמאל קיצוני, כינתה את הציונים "סדיסטים" ו"פושעים" והביעה תמיכה בלתי מסויגת במאבק הפלסטיני. "אנו צריכים לרתום את הכעס המוצדק שלנו ואת האהבה שלנו לפלסטינים... אנו צריכים לקחת את האנרגיות שלנו ולתמוך בכל צורות ההתנגדות. כל צורות ההתנגדות לגיטימיות. עלינו לפעול להתיר חוקית את ההתנגדות בתקשורת ובפרלמנט... ההתנגדות היא קיום".

זפר בנגש, מראשי הקהילה השיעית בקנדה, אמר: "ארה"ב היא השטן הגדול והסיבה לכל הבעיות בעולם ושפיכות הדמים. אנו רוצים לומר לשטן, כי ימיו ספורים, וכי אמריקה תשטף בביוב יחד עם הטינופת הציונית". האימאם השיעי, זכי בקרי, קרא לפרק את הציונות בהיותה לדבריו "בלתי אנושית".

בקהל ניתן היה להבחין בדגלי פלסטין, איראן, עיראק וסוריה של בשאר אסד. אחד המפגינים הציג בגאווה תמונות של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ליד מנהיגי המהפכה האסלאמית באיראן.

במצלמה של רשת "סאן ניוז" נקלטו ההתבטאות הבאות של מפגינים פרו פלסטינים:

"הישראלים צריכים לחזור למקום ממנו הם באו... הם באו מפולין, מרוסיה, מגרמניה, מכל העולם. הם צריכים לחזור. הם צריכים לחזור לפולין, לגרמניה, לרוסיה, לאוסטריה".

"ישראל אינה מאמינה באנושיות. הם רק מאמינים בהרג. הם רק מאמינים בהרס האנושיות... הסיבה העיקרית היא הקפיטליזם. הם רוצים לעשות כסף בדם של בני האנוש. הם מוצצים את הדם מבני האנוש רק כדי להרוויח כסף".

עובד ברשות התחבורה של טורונטו (TTC): "עזה צריכה להיות חופשית. תשוחרר פלסטין. אם הם (הישראלים) ימשיכו אנו נבוא מכאן לשם ואנו נהרוג את ישראל. אנו נהרוג את כל ישראל. אנו נראה את הכוח. אנו יכולים לעשות יותר".

הצלם יגאל הכט תיעד מפגין פרו פלסטין המטיח בתומכי ישראל את הדברים הבאים: "לכו לעזאזל, לכו למקום ממנו הגעתם. לכו חזרה לגרמניה שם נוכל להרוג אתכם פעם נוספת".

מעברה השני של המדשאה מול בניין הפרלמנט של אונטריו הגיעו כחמש מאות מתומכיה של ישראל כשהם מניפים את דגלי קנדה וישראל ושלטים נגד הטרור ובזכות השלום. בארגון ההפגנה נטלו חלק הליגה להגנה יהודית ואגודת הידידות קנדה ישראל. לאחר שלב הנאומים התפתח עימות אלים בין מפגינים משני עברי המתרס שפוזר במהירות ע"י השוטרים. כמו כן, דווח על חטיפת דגל ישראל ממפגינה ועל חיתוך צמיגים של רכב שעליו הונף דגל ישראל.