תם עידן. לוזון
תם עידן. לוזוןצילום: פלאש 90

"כל מי ששמח לאיד יכול לפתוח את המנגלים ולצאת לחגוג". התאריך: מאי 2012, הדובר: יו"ר ההתאחדות לכדורגל, הסיטואציה: מכבי פתח תקווה, קבוצתו האהובה של היו"ר וזאת שמוחזקת ע"י משפחתו יורדת אל ליגת המשנה.

המשפט שלעיל היה אחד המשפטים שאולי מסמנים יותר מכל את הבעייתיות במילוי תפקידו וחוסר האהדה של הציבור הרחב כלפי לוזון. הרי יו"ר ההתאחדות לכדורגל אמור להיות בעד תחרות הוגנת וספורטיבית, אמירה שלו כלפי אהדתו לקבוצה אחת יותר מלכל השאר עלולה לגרור טענות בדבר חוסר ספורטיביות ועוד טענות כאלה ואחרות שיוחסו ללוזון במהלך שבע וחצי השנים האחרונות בהן מילא את תפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל.

היום (רביעי) נערכה ישיבת המזכירות האחרונה בעידן לוזון, כשזה פתח ואמר: "אני שמח לפתוח את ישיבת המזכירות האחרונה שלי כיו״ר הנהלת ההתאחדות לכדורגל". 

אז כמו שהבטיח לפני כמה חודשים בלבד, אבי לוזון סוף כל סוף מפנה את מקומו בתפקיד יו"ר ההתאחדות. את מקומו צפוי לתפוס עופר עייני, ולוזון? עוד לא ידוע מה יהיה תפקידו, אבל בכירים בהתאחדות יודעים לספר כי הוא לא הולך להיעלם ממסדרונות ההתאחדות.

לכבוד סיום פרק יו"ר ההתאחדות בחייו של לוזון, מוגשים לכם מיטב הפנינים שלו לצד הישגים לא מבוטלים כלל שבלעדיו ספק אם היו יוצאים לפועל.

מאי 2007: יו"ר ההתאחדות שהיה שנוא עד מאוד על אוהדי בית"ר ירושלים, התבטא כנגדם כשאמר "אוהדי בית"ר התנהגו כעדר פילים בג'ונגל". היה זה לאחר שאוהדי הקבוצה הירושלמית פרצו בסיום ניצחונם על הפועל פ"ת למגרש, התפרצות שעלתה במספר לא מועט של פצועים. וזו לא הייתה התבטאות האומללה האחרונה של היו"ר הפורש.

נובמבר 2007: הגרלת הבית של הנבחרת הלאומית בכדורגל במוקדמות מונדיאל 2010. ההגרלה זימנה לנבחרת מפגשים מול נבחרות חלשות מאוד ביחס למה שיכולים היו לקבל: יוון, שווייץ ולטביה היו שלוש הנבחרות שישראל אמורה להביס כל הדרך להשתתפות במונדיאל דרום קוריאה. לוזון היה כל כך שמח ובטוח בהצלחת הנבחרת, עד כדי כך שהבטיח "אם אנחנו לא עולים למונדיאל, אני מתפטר". נחשו מה? ישראל לא עלתה, לוזון לא התפטר.

יולי 2009: לוזון המשיך לספק כותרות השכם וערב, אם זה בדיבורים שלו הלא פוסקים ואם זה במעשים שערורייתים, אך לדבריו הכל היה בשביל לשפר ולקדם את הכדורגל הישראלי. הוא כל כך האמין שהכדורגל הישראלי תחתיו התקדם משמעותי שאמר "הליגה הישראלית היא השישית בטיבה באירופה". בואו נבדוק רגע: אנגליה, ספרד, איטליה, גרמניה, צרפת, בלגיה, הולנד ואפילו רוסיה. איפה הייתם אתם מכניסים את ישראל?

2009 הייתה העונה בה לוזון הביא לישראל שיטה מפוקפקת משהו כשהמטרה היא אחת: שהכדורגל הישראלי יהיה מעניין ולא תהיה שולטת אחת. השיטה נקראה בפי כל "שיטת הקיזוז". השיטה אמרה כי לאחר סיום העונה הסדירה, כל הנקודות שצברו הקבוצות מתחלק. עד היום רבים סבורים כי מטרת השיטה שהובאה מבלגיה ושווייץ הייתה להתנכל לבית"ר ירושלים שבאותם השנים שלטה ללא עוררין בליגה הישראלית. בדיעבד הסתבר כי הקבוצה שנפגעה מהשיטה הבעייתית הזו היא מכבי חיפה כשבמשך השנתיים בהן נהגה השיטה בליגה סיימה את העונה הסדירה במקום הראשון בהפרש גדול יחסית על פני שאר הקבוצות. בעונה הראשונה לקיזוז, זה עלה לחיפה באליפות כשהפועל תל אביב זכתה בזכות הפרש שערים עדיף, בעונה השניה הפער היה כל כך גדול שאפילו הקיזוז לא עזר ללוזון. לאחר מכן כבר רבו הביקורות על השיטה שלא הצליחה וזו לא חזרה לשנה שלישית.

מאי 2012: מכבי פ"ת ירדה אל הליגה הלאומית לאחר עונה בה אוהדי כל קבוצות ליגת העל קיוו רק דבר אחד - להעיף את הקבוצה אותה אוהד לוזון. לא רק זאת, אלא שלוזון עצמו היה תמיד מושא ללעג וקלס בקרב האוהדים. כל דבר שהיה בעל ריח של שחיתות ועזרה למכבי פ"ת אם זה מצד השופטים ואם זה מצד חוקיי ההתאחדות התקבל בהרבה כעס מצידם של ראשי הקבוצות והאוהדים בליגת העל.

בסיום אותה עונה, בה ירדה פתח תקווה אל הליגה הלאומית, הוציא לוזון את כל מה שיש לו על ליבו. זה החל כשהתעמת בצורה פיזית מול צלם והמשיך כשבראיון שנערך עימו בסיום התבטא בחריפות שאינה אופיינית לדמות ממלכתית וראשית בעולם הכדורגל הישראלי. חושבים שזה הכל? תחשבו שוב.

אפריל 2014: משחק תחתית חשוב מאין כמותו. הקבוצה שתפסיד ככל הנראה תרד ליגה: רמת השרון מול מכבי פתח תקווה של הלוזונים. לוזון שכבר היה מתוח מאוד וראה את קבוצתו מובסת לא הצליח להתאפק וסינן לעברו של קובי מוסא קשרה של רמת השרון: "מה אתה משחק אותה עבריין". גם שופט המשחק הראשי, לירן וקסברגר קיבל מלוזון ביקורת רבה על כך שהוא מקפח את פ"ת.

ובצד כל זה, ישנם דברים שלוזון עשה טוב לכדורגל הישראלי. אמנם הם מעטים אבל חשובים לא פחות. הדברים אמורים בעיקר בכל הקשור לכוחו הפוליטי וחשיבותו של הכדורגל הישראלי אצל מקבלי ההחלטות באופ"א.

עכשיו נשאר לחכות למחליף שיבוא, רבים סבורים כי יותר גרוע משלוזון היה לכדורגל הישראלי, לא יכול להיות. ואולי כן?