יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

קבוצת "אמהות הלוחמים" אליה הצטרפו בימים האחרונים אימהות רבות באמצעות הפייסבוק, פנתה אתמול (רביעי) לשר האוצר יאיר לפיד.

האימהות קוראות ללפיד לפעול לשינוי ההנחיות המשפטיות הכובלות את ידי לוחמי צה"ל ברצועת עזה ומסכנות את חייהם באופן מוחשי.

לפני כשבוע התייחס השר לפיד להנחיות אלו, ואמר כי אסור לגרום סיכון מיותר לחייהם של חיילי צה"ל.

השר לפיד התארח באולפן החדשות של ערוץ 2, בשעה בה דיווחו הכתבים רוני דניאל וניר דבורי, על תסכולם של טייסי חיל האוויר המתבקשים על ידי כוחות קרקעיים לקבל חיפוי אווירי כנגד תקיפות מחבלים, אך אישור הירי נמנע מהם, ועל הנחיה האוסרת על ירי לעבר בתים החשודים כממולכדים, והדרישה לסורקם רגלית מחשש כי שוהים בהם אזרחים.

בהמשך לדיווח הכתבים נשאל השר "האם חיילי צה"ל משלמים מחיר בדמם על ההתעקשות הזו לפעול לפי החוק הבינ"ל ולפגוע כמה שפחות באזרחים פלסטינים"?

בתגובה לשאלה אמר לפיד כי הוא מקווה מאוד שלא. "אנו צריכים לעשות הכול כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע, אבל לפני זה אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להימנע מפגיעה בחיילי צה"ל, יש גבול גם להומניות", קבע השר לפיד.

"אני מבין את זה שאומרים שצריך להימנע מלירות על בתים שבהם יש ילדים, חיל האוויר הוא היחידי בעולם שחוזר באמצע מגיחת הפצצה כי הוא אומר יש אזרחים בבית, אבל לא צריך להקריב חייל צה"ל אחד בגלל הדברים האלה", הוסיף לפיד.

כזכור, אתמול נהרגו שלושה חיילים בעת שנכנסו רגלית לסריקת בית ממולכד בחאן יונס, ולפני כשבוע נהרגו קצין ושני חיילים מפלוגת הנדסה באירוע זהה.

במכתב ללפיד נאמר, כי "מדבריך במשדר ניכר כי הנך תומך בקריאתנו ומבין את זעקתנו שדם בניינו יקר מאזרחי האויב. נבקש כי תפעל לשנות את ההנחיות המשפטיות אשר מכתיב הדרג המדיני לצבא. לא יעלה על הדעת כי מסיבות הומניות תיווצר העדפה לחיי האזרחים הערבים. דם חיילנו יקר מאזרחי האויב ויש לעשות הכול כדי שבנינו יחזרו בשלום".

האימהות התייחסו להיבט המשפטי של דיני הלחימה, והדגישו כי ישראל מואשמת בביצוע 'פשעי מלחמה' באופן שיטתי, גם כאשר מדובר בפעולות הגנה מובהקות.

לדבריהן, "בכל המלחמות, הואשמה ישראל בפשעי מלחמה באופן מסורתי כגון בדו"ח גולדסטון, במועצת האו"ם ובבתי משפט בעולם, ואף חדשות לבקרים קצינים בכירים נעצרים בחו"ל. כל אלה ועוד מעידים כי ככל שישראל תממש את זכותה להגן על עצמה היא תמיד תואשם בחוסר הומניות ו/או בפשעי מלחמה. אי לכך יש לדאוג באופן נחרץ, נחוש ובלתי מתפשר לחיי ילדינו".

"זו מלחמת קיום. אנו מבקשות לתת ערך עליון לחיי ילדינו, אנחנו אוהבי אדם, שונאות מלחמה וכואבות את כאבם של הנפגעים באשר הם .אך כאשר עלינו לבחור בין חיי חיילינו לבין חיי האויב- בוחרים בחיי ילדינו", הוסיפו "אמהות הלוחמים" וביקשו מהשר לפיד להיפגש עמן בהקדם.