הסוד הגלוי. גולן
הסוד הגלוי. גולןפלאש 90

שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, לימור מרגולין-יחידי, גזרה היום (ראשון) את דינם של חברת ליאם הפקות בע"מ ושלושת מנהליה - אייל ביטון גולן, אריק בני משה וגולן שרעבי, אשר הורשעו בביצוע עבירות מס במסגרת הסדרי טיעון.

השופטת כתבה בפסק הדין כי "מדובר בהסדר טיעון סביר ברף העליון של טווחי הענישה המוסכמים. מקובלת עליי עמדת המאשימה כי יש בלקיחת האחריות בתיק זה השפעה הרתעתית כללית על הציבור שיש לה חשיבות במאבק למיגור עבריינות מס". 

לפני כשנה הגישה היחידה המשפטית הארצית לתיקי מכס ברשות המיסים באמצעות מנהלת היחידה, עו"ד ציפי משה, ועו"ד שירן באדי, כתב אישום שעניינו עבירות מע"מ ומס הכנסה כנגד חברת ליאם הפקות בע"מ ושלושת מנהליה.

כתב האישום, אשר הוגש בעקבות חקירה רחבת היקף אשר התנהלה על ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים ופקיד שומה חקירות ירושלים, ייחס לאייל גולן עבירות שונות ופחותות מאלו שיוחסו לשאר הנאשמים, שכן חלקן יוחסו לו מכוח היותו מנהל פעיל בחברה ולא בשל ביצוע ישיר של העבירות ועל כן, הסכימה רשות המסים שלא להחמיר בעונשו.

בהמשך הגיעה רשות המיסים להסדר טיעון עם כל הנאשמים, במסגרתו תוקן כתב האישום והנאשמים שילמו את כל חובם לרשות המיסים בהליך האזרחי בסך של כ-5,600,000 שקל. על פי כתב האישום המתוקן, חברת ליאם הפקות קיבלה חשבוניות פיקטיביות אותן רשמה בספרי החשבונות שלה כהוצאות, הגישה לרשות המסים דוחות כוזבים בהם ניכתה את ההוצאות הפיקטיביות הללו, שהסתכמו במאות אלפי שקלים וכן, דיווחה והוציאה חשבוניות מס רק עבור חלק מן ההכנסות שהתקבלו מהופעותיו של גולן.

בהתאם לכך, ביקשו הצדדים היום מבית המשפט להטיל על אייל גולן 4 חודשי מאסר אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות, והתביעה עתרה גם לעונש מאסר על תנאי וקנס כספי גבוה ומרתיע הן על אייל גולן והן על חברת ליאם הפקות בע"מ. על יתר הנאשמים - אריק בני משה וגולן שרעבי - עתרה התביעה לעונש מאסר בפועל לתקופה של 9 חודשים. גם בעניינם עתרה התביעה לעונשי מאסר על תנאי וקנסות כספיים גבוהים ומרתיעים נוסף לעונש המאסר.

התביעה בטיעוניה ציינה כי היא רואה חשיבות רבה בלקיחת האחריות מצד הנאשמים, בחיסכון זמן שיפוטי יקר ובסיום ההליך בכפוף להסרת כל המחדלים וכן, בחשיבות הסרת המחדלים ותשלום המיסים במלואם לרשויות המס, אשר יהא בהם כדי להוות מסר לעברייני המס כי ביצוע עבירות כלכליות אינו משתלם כלל ובכך יש מסר הרתעתי משמעותי, שכן הפוגע באוצר המדינה לא יצא נשכר.

כאמור, בית המשפט אימץ היום את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים וגזר על חברת ליאם הפקות בע"מ – קנס של 100,000 שקל. על אייל גולן נגזרו 4 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 75,000 שקל.

על מנהל הכספים של אייל גולן, אריק בני משה נגזרו 9 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס 50,000 שקל. ועל אמרגנו של אייל גולן, גולן שרעבי נגזרו 8 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על תנאי וקנס 50,000 שקל.

פרקליטיו של גולן, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, עמית חדד, דובי וינרוט, אמרו לאחר הדיון "העונש כפי שנקבע ואושר בהסדר הטיעון הינו ראוי ונמצא בתוך מתחם העונש ההולם".

"מישור האחריות של אייל הוא בתחום הרשלנות בלבד ועל כן הוא מחייב ענישה בהתאם", ציין עו"ד יעקב וינרוט והוסיף כי "ברגע שנודעו הדברים לאייל, הוא פתח באופן מיידי בפעולות של תיקון שכללו שיתוף פעולה מלא עם היחידה החוקרת והסרת המחדלים שלו ושל החברה."

בטיעוניו הדגיש עו"ד ד"ר וינרוט כי גולן כלל לא היה מודע למעשי העבירה וכי הפסול היחיד במעשיו הוא בהיעדר פיקוח יאה על החברה, בין היתר, אי בדיקה כי הדוחות אותם הגישה החברה משקפים נאמנה את ההכנסות שהפיקה החברה, אי וידוא כי החשבוניות שהנפיקה החברה הן חשבוניות שיצאו לספקים אמתיים של החברה.