יעקב עמידרור
יעקב עמידרורצילום: י. אריה, ליל שישי אקטואלי

האלוף (במיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, התייחס לסוגיית גיוס החרדים מהזווית הצבאית על רקע המבצע הנוכחי בעזה.

"אם היו לנו היום עוד עשרה גדודים של שריון, חי"ר ותותחנים, אפשר היה לגייס פחות אנשי מילואים. אלא מה שקורה, לא רק זה שאנשים משרתים שלוש שנים, אלא בנוסף לזה הם אחרי זה עד גיל 40-45 משרתים במילואים...

"עכשיו גייסו מילואים, אך הם מוצבים לא בעזה, שכן רובם המוחלט מוצב ביהודה, שומרון ובלבנון. אך אם היו עוד עשרה גדודים, לא היו מילואים", אמר עמידרור במפגש עם צעירים חרדים שהתקיים בשבוע שעבר במסגרת פורום 'ליל שישי אקטואלי'.

למרות זאת, הביע עמידרור מורת רוח נוכח חוק הגיוס שקודם על ידי מפלגת 'יש עתיד'. כשנשאל עמידרור כיצד נראים החרדים שלא מתגייסים לצבא בעיניהם של אנשי צבאי, ענה באופן נחרץ "רע". הוא הסביר כי לדעתו "אין התלהמות נגד חרדים, כי היום זה לא תקין מבחינה פוליטית לצאת נגד חלקים בעם ישראל".

יחד עם זאת הוא הסביר כי "החברה הישראלית של אלו שגם משרתים וגם משלמים מיסים לא לאורך זמן תהיה מוכנה לסבול את המצב שבו החרדים ממיתים עצמם באוהלה של תורה, ואחרים ממיתים עצמה בהר הרצל... הדבר הזה לא נורמלי הוא לא יכול להימשך בכלל, ולא יימשך לאורך זמן".

עמידרור הוסיף כי "יש הבנה בעולם החילוני ובעולם שומרי של חובשי הכיפות הסרוגות שצריך לשמר איזשהו גרעין של אלה ש'תורתם-אומנותם'. אבל אתם יודעים יותר טוב ממני מה המצב בשטח... יש אחוזים גדולים מאוד של כאלה שמכריזים על עצמם כתלמידי ישיבות, וחלק ניכר מזמנם הם לא לומדים". עוד הוסיף עמדרור כי "מה שראיתם לפני כמה חודשים זה רק ניצנים של תחושת אי-הנחת מצד אלו שמחזיקים את המדינה מצד עצמם, בזמן שאחרים ממיתים את עצמם באוהלה של תורה; אלו הולכים ברחובות ירושלים ואלו מגיעים בארון להר הרצל. אך אלו שגמרו להמית את עצמם באוהלה של תורה, הולכים לבר מצווה או לחתונה. זה לא יעבוד".

כנשאל לגבי שירות צבאי המתאים לאורח החיים החרדי, השיב שהן בחיל האוויר והן בחיל המודיעין משרתים חרדים עם תנאים נאותים. עוד הוסיף ואמר "אם יהיו מספיק חרדים להקים חטיבה חרדית, אז תהיה חטיבה שכולה גברים.  את הסידור ימצאו. כשאני התחלתי בשני גדודי הצנחנים- לא היה מניין של דתיים. היום מפקד החטיבה דתי,  אחד המג"דים שלו דתי, את מספר המ"פים  אני כבר לא יודע להגיד לכם, לדעתי חלק ניכר. בגולני אם אתה לא דתי, אתה מיעוט מדוכא. בסיירת גולני בכלל. זה הכל עניין של נכונות של הצבא להתארגן ושל החרדים להיות מוכנים לחיות חיים פחות נוחים, שכן לא באים הביתה כל שבוע".  

ביחס לחוקים שהועברו בכנסת לאחרונה, אמר עמידרור "אני מאוד לא אהבתי את החוק גם אמרתי לידידיי ב'יש עתיד' שלדעתי הם עושים טעות, משום שאתם דוחפים את החרדים להתקפל. במקום למצוא דרכים להיפתח כלפי העדה החרדית, אתם מתקיפים ומי שמרגיש מותקף – מתקפל כי הוא רוצה להגן על עצמו.

''לכן זוהי טעות גדולה. אבל זה בא מתחושה שאי אפשר להמשיך כך יותר. שמתחת לאלונקה ילכו רק אלו שלא חרדים, והחרדים ייהנו ממנעמי האלונקה זה לא שאתם לא חיים במדינת ישראל ולא מרוויחים ממה שיש בה".

לצד דברים אלו, התרכז רובו של המפגש בנושא הטיפול במנהרות. עמידרור סיפר כי הוא מונה על ידי נתניהו לטיפול בנושא לפני כשנה וחצי. למרות כסף ומאמצים רבים שהושקעו, "לא נמצא פתרון לנושא". הוא אף הוא קבע נחרצות כי "המנהרות לא היו הפתעה לצה"ל, שכן "צה"ל ידע על רוב המנהרות- אם לא על כולם... ובחלק ניכר מהמקומות גם ידענו גם את המיקום". עוד אמר כי "רק שנתקלו בצה"ל במנהרות ממש הבינו את המשמעות של הדבר", אך יחד עם זאת ציין כי "ראוי לתת את הדעת כי לו חמאס היה מקבל את הפסקת האש המצרית ולא הייתה כניסה קרקעית לא היו מטפלים במנהרות עד לרגע זה".