נחל אוג
נחל אוגפנימה יח"צ

נקודת פתיחה וסיום: כ-2 ק"מ דרומית לתחנת הדלק בצומת אלמוג (מסלול טבעתי)

אורך המסלול: כ-3 ק"מ

זמן הטיול: כשלוש שעות

דרגת קושי: קל-בינוני

גיל מומלץ: מגיל 6 ומעלה

ציוד נדרש: כובע ומים

עונה מומלצת: כל השנה

נקודה לעצירה ושירותים: תחנת הדלק בצומת אלמוג

מפת סימון שבילים מתאימה: 8

סימון שבילים: כחול-ירוק-אדום

מסלולנו נמצא בסמוך לצומת אלמוג בואכה העיר יריחו, נסיעה של 25 דקות בלבד מירושלים. אנחנו נטייל בקטע התחתון של נחל אוג, אשר יתרונו הגדול הוא בשפע האטרקציות שהוא מספק למטיילים ובנגישותו הרבה. יתרון נוסף במסלול זה הוא האפשרות לטייל בו בצורה מעגלית.

איך מגיעים?
נוסעים לכיוון צומת אלמוג, מירושלים בכביש מספר 1 ומכיוון ים המלח בכביש 90. בתחנת הדלק בצומת פונים דרומה (ימינה לבאים מירושלים) לשביל עפר הסלול בצמוד לגדר הקיבוץ אלמוג. לאחר שחולפים על פני שער הקיבוץ יש להחנות את כלי הרכב בשטח המיועד לחנייה.

איך הולכים?
מהחנייה יוצא שביל מסומן בכחול שניתן להבחין בו בעזרת השילוט במקום. לאחר הליכה של מספר דקות על השביל נוכל לסטות ממנו מעט ולהתבונן במצוקיו הגבוהים של הנחל אשר מתחתינו. מומלץ להוסיף ולהתבונן אחורה, כלומר מזרחה, אל עבר בקעת יריחו ואל הקצה הצפוני של ים המלח. חדי העין יוכלו להבחין במקום שבו נשפך הירדן אל ים המלח ולצפות בעיר יריחו. ממש מתחת לאפנו נראה את קיבוץ אלמוג.

קיבוץ אלמוג: 

עלה על הקרקע כהיאחזות נח"ל, ורק בהמשך דרכו אוזרח. הקיבוץ נקרא על שמו של יהודה אלמוג (קופילביץ), שהיה מבכירי הפעילים לפיתוח חבל ים המלח ולהתיישבות בו. כיום מתגוררים בקיבוץ כ-200 תושבים.

נמשיך בשביל העפר תוך כדי ירידה אל עבר אפיקו של נחל אוג. בנקודה שבה חוצה שביל העפר את הנחל נפנה שמאלה (מזרחה) עם סימון השביל הירוק לתוככי הקניון התחתון של נחל אוג.

נחל אוג: 

את שמו קיבל הנחל בזכות צמח האוג הקוצני הגדל בחלקו העליון. מוצאו של נחל אוג במדרונות המזרחיים של הר הזיתים, וסופו במאגר שאוסף את מי השיטפונות על חוף ים המלח. אגן הניקוז של הנחל משתרע על שטח של כ-200 קמ"ר והוא יורד 1,200 מטרים: מרוּם של 800 מטרים מעל פני הים התיכון ועד ל-400 מטרים מתחתיו בבקע ים המלח. לכל אורכו מתחתר הנחל בשכבות סלע מגוונות ועל כן הוא נחלק למספר מקטעים מבחינה גיאולוגית ותצורות נוף. אנו כאמור מטיילים בחלקו התחתון של הנחל, במרחק נגיעה מנקודת השפך שלו לים המלח. 

תוך כדי הליכה ניתן לראות כיצד מתחתר לו הנחל בשכבות הסלע הקשות. מעט הליכה - וכבר אנו נמצאים בתוך ערוץ קניוני שקירותיו הולכים ומתרוממים ויוצרים מעוֹק מרשים וצר. תוכלו לשער מה קורה בין הקירות האלה כאשר יורד גשם בהר והנחל הופך למערבולת מים אדירה.

לאחר הליכה של כמה מאות מטרים בקניון נגיע למפל בגובה ארבעה מטרים, ונרד בו בעזרת יתדות. בעוד כמאה מטרים נגיע למפל נוסף בגובה שבעה מטרים, וגם כאן ניעזר ביתדות לצורך הירידה. 

שימו לב לשיחי הצלף הגדולים המושרשים חזק בכותלי הקניון. 

לאחר המפל השני ניתן לעצור ולנוח במשטח סלע גדול מאוד. זהו מקום מתאים לקפה או לתה ולרגיעה קצרה לפני המפל האחרון והגבוה מכולם, שגובהו כעשרה מטרים. הירידה במפל נעשית מצד ימין ובסיוע יתדות. 

מתחתית המפל נלך עוד כמה מאות מטרים בין קירות החוואר והקונגלומרט, שרידים לימת הלשון הקדומה.

ימת הלשון וחוואר הלשון:

ימת הלשון היא ימה שכיסתה את בקעת הירדן והערבה. הימה התפרשה מדרום הכנרת בצפון ועד לחצבה בדרום. גובה פני המים באותם ימים היה 180 מטרים מתחת לפני הים התיכון כיום, כלומר 220 מטרים גבוה יותר מגובה פני ים המלח כיום. כנראה, עקב שינויי האקלים הימה החלה להתכווץ ונותרו מים רק במקומות הנמוכים ביותר: בכנרת ובים המלח. בשל האידוי המהיר של אותה ימה עתיקה הושקעה בתחתיתה שכבת חוואר, ולאחר נסיגת הימה אף נחשפה. תצורת חוואר זו נחקרה לראשונה בלשון ים המלח, ומכאן גם קיבלה הימה את שמה.

לאחר הליכה קצרה בין קירות הקונגלומרט נבחין בעמודי חשמל אשר מסמנים לנו כי אנו נפרדים מנחל אוג. מעמודי החשמל נעלה שמאלה (צפונה) בשביל עפר המסומן באדום, ולאחר עלייה קצרה נגיע אל כלי הרכב. צאו ותיהנו!

אופציות נוספות למסלול:

ישנן שתי אפשרויות להיכנס לנחל אוג בחלקו העליון יותר:

אפשרות א': 

אורך המסלול: כ-11 ק"מ.

על כביש ירושלים-ים המלח, כ-400 מטרים אחרי הכניסה למצפה יריחו (לבאים מירושלים), יוצא מצד ימין (מערב) שביל מסומן בירוק, שמתחבר בהמשך אל פיצול השבילים המסומנים בירוק ובכחול (לאחר 9 ק"מ). יש להמשיך לפי הסימון הירוק בקניון התחתון ומשם על פי ההוראות שהבאנו לעיל. 

אפשרות ב':

אורך המסלול: כ-6-5 ק"מ. 

על כביש ירושלים-ים המלח, כ-4 ק"מ אחרי הכניסה למצפה יריחו (לבאים מירושלים) או כ-2.5 ק"מ אחרי צומת אלמוג (לבאים מכיוון ים המלח) ישנה צומת שבה צריך לפנות דרומה לכיוון נבי מוסא. לאחר נסיעה של כ-4 ק"מ מגיעים אל חלקו האמצעי של נחל אוג החוצה את הכביש. מכאן יש ללכת במורד הנחל אל פיצול השבילים המסומנים בירוק ובכחול (4 ק"מ). יש להמשיך לפי הסימון הירוק בקניון התחתון ומשם על פי ההוראות שהבאנו לעיל.