מי הם באמת ההרוגים שם?
מי הם באמת ההרוגים שם?פלאש 90

אנשי ההסברה של החמאס עמלים להוכיח את האגרסיביות שהפילה ישראל נגד אזרחים ברצועת עזה ואולם כעת עורכים בתקשורת העולמית השוואות נתונים המלמדות כי דווקא הגרסה הישראלית היא הנכונה.

העיתונים 'ישראל היום' ו'ידיעות אחרונות' מציגים שורת שאלות שעולות ב-BBC ובניו יורק טיימס ולפיהן הגרסה העזתית אינה מתיישבת עם המציאות.

מהנתונים שדווחו עלה כי כמות הגברים האזרחים ההרוגים הייתה גדולה פי שלוש מכמות הנשים ההרוגות ופי שלוש מכמות המחבלים. צה"ל, לעומת זאת, טען כי חיסל 253 מחבלים של חמאס, 147 של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, 65 פעילים של ארגונים שונים ו־603 פעילים ששיוכם הארגוני אינו ידוע.

ב־BBC תהו כיצד ייתכן שכמות ההרוגים הגברים הייתה גבוהה כל כך יחסית לזאת של הנשים, במיוחד לאור הטענה של מועצת זכויות האדם כי ישראל ביצעה "ירי ללא הבחנה".

הניו יורק טיימס ציין בבדיקה שביצע לגבי 1,431 הרוגים כי הקבוצה הבולטת ביותר (34%) היתה של גברים בגילים 20 עד 29 - הגיל החופף לרוב המחבלים המשרתים בזרוע הצבאית של החמאס, בעוד שכבת גיל זאת מייצגת רק 9% מ־1.7 מיליון תושבי עזה. נתונים אלה תואמים גם את הרשימה השמית של ההרוגים שפורסמה ברשת אל־ג'זירה. על פי אותו ניתוח, נשים וילדים מתחת לגיל 15, שלרוב הם אזרחים לא מעורבים, היו שייכים לקבוצה עם הייצוג הנמוך ביותר בקרב ההרוגים (33%) ביחס לחלקם באוכלוסיית עזה (71%), כך מדווח ב'ישראל היום'.

ב'ידיעות אחרונות' המציג גם הוא את התהיות הללו מדווח כי בנציבות האו"ם לא מיהרו לספק הסברים. נציג הארגון, מטיאס בנק, אמר בתגובה כי אנשיו לא מעוניינים לשער מהי הסיבה לפערים הגדולים בין הנפגעים: "מכיוון שהיינו צריכים להתמודד עם מספר רב של נפגעים בזמן קצר, התמקדנו קודם כל ברישום המספר הכללי. טרם ערכנו ניתוח מפורט של הנתונים".

עם זאת, הוא הבהיר כי אנשיו נוקטים אמצעים שונים כדי להבחין בין הרוגים חמושים ואזרחים: "אפילו באיסוף הנתונים הראשוניים אנחנו מצליבים דיווחים שונים, לא רק מהתקשורת ומארגוני זכויות אדם, אלא גם למשל פרסומים של צה"ל שכוללים שמות של מחבלים והודעות של הארגונים החמושים בעזה".

ב'ידיעות' מוזכר כי בצה"ל מסבירים כי 1,068 מסך ההרוגים השתייכו לארגוני טרור והסבירו את הפער בכך שמחבלים רבים שהובאו לבתי־החולים לא לבשו מדים — ולכן גם לא נכללו בסטטיסטיקה של ההרוגים החמושים.