בן שמעון. צל"ש או טר"ש?
בן שמעון. צל"ש או טר"ש?צילום: פלאש 90

מכבי חיפה עוברת לאצטדיון חדש ובשביל למלא את היציעים החזירה את יוסי בניון היישר מאנגליה, גם הפועל ב"ש החזירה ליגיונרים מהניכר, בית"ר ירושלים עברה מתיחת פנים ומכבי ת"א רק התחזקה יותר בניסיון להעפיל אל ליגת האלופות.

רגע לפני פתיחת עונת הכדורגל לשנת 2014/15, מוגש לכם החלק הראשון של מה שעשו הקבוצות בקיץ האחרון.

מכבי ת"א  - החלומות על האלופות.

תקציר ההכנות: האלופה הצהובה בשנתיים האחרונות למעשה כבר פתחה את העונה שלה כששיחקה במסגרת מוקדמות ליגת האלופות. אם בסיבוב הראשון שלה הצליחה בקושי לנצח את סנטה קולומה האנדורית, בסיבוב השני זה כבר היה סיפור אחר. הניצחון הלא משכנע של הצהובים על האנדורים החלשים גרם לראשי הקבוצה לפתוח את הכיס ולרכוש את נוסא איגייבור, אקס הפועל תל אביב, מבטיס הספרדית ואת עדן בן בסט החלוץ הישראלי הטוב בשוק.

שחקני הרכש הגיעו באיחור ולמרות הישארותו של ערן זהבי הברומטר האדיר וחזרתו של אוסקר גארסיה לעמדת המאמן לא הצליחו הצהובים להעפיל אל השלב הבא במוקדמות ליגת האלופות. הנזק הכלכלי בעקבות אי העפלה של הקבוצה אל שלב הבתים של ליגת האלופות מגיע כמעט ל-10 מיליון שקל, וכעת הקבוצה הצהובה תנסה את כוחה בליגה האירופית כשתפגוש את פאוק סלוניקי היוונית עליה כבר גברה בעבר.

גם במסגרת ליגת העל הקטנה שלנו המכבים לא יכולים לנוח על זרי הדפנה כשיתר קבוצות ליגת העל עשו חיזוקים רבים, והדרך לאליפות שלישית ברציפות ממש לא תהיה קלה כמו שתי האליפויות האחרונות. למרות הכל, כשיש לך בקבוצה שחקן ווינר כמו ערן זהבי ומאמן יסודי ומוכשר כמו אוסקר גארסיה, אתה בהחלט ביתרון עדיף ואפילו במקצת על פני כל השאר.

שאלת השאלות: מה יקרה אם הצהובים יודחו מאירופה? 

עזבו: רמי מרבאל, ניקולה מיטרוביץ', דור ג'אן.

הצטרפו: נוסא איגייבור, יובל שפונגין, בן רייכרט, משה לוגסי, עדן בן בסט.

תקציב משוער: 90 מיליון שקל.

בית"ר ירושלים – מהפכה בבית וגן  

תקציר ההכנות: גם הקיץ הזה שמח בבית"ר, אלא מה? טביב בחר לעשות ניקוי אורוות רציני מאוד בבית"ר כשנפרד מ-15 שחקנים עובדי משק ואנשי צוות מקצועי שפוטרו מהקבוצה. קפטן הקבוצה השוער אריאל הרוש לא הסכים לקצץ בשכרו וכעת נמצא בבוררות עם טביב כשדורש שחרור מיידי מהקבוצה. במקומו של הרוש הובא בוריס קליימן, שוערה הצעיר והמוכשר של הפועל ת"א. חנן ממן, זרקו קוראץ' ולידור כהן יחזקו את ההתקפה וזאביק חיימוביץ' וסזאר ארסו יעזרו בהגנה. מאמנה החדש של בית"ר מנחם קורצקי הבטיח לאוהדים כדורגל התקפי ולפי משחקי ההכנה נראה שיהיה לו קשה לעשות זאת ללא חלוץ נוסף ומהיר. תומר סוויסה הוא המועמד הראשי לעמדת החלוץ, אך יצטרך להתגמש בשכרו.

הגרלת המשחקים זמנה לקבוצה משחקים קשים מאוד והיא תאלץ להתמודד מול הפועל ב"ש, מכבי חיפה והפועל ת"א כבר בחמשת המחזורים הראשונים. אם היא תפתח את העונה טוב- השמיים הם הגבול.

שאלת השאלות: האם קורצקי ואוהדי בית"ר יצעדו יחדיו עד הסוף או שטביב יפטר במהרה?

עזבו: אריאל הרוש (מנהל בוררות), אבירם ברוכיאן, שי חדד, אוהד סיידוף, דור מלול, משה לוגסי, ניסו קפילוטו, סינטיהו סלליך, אנדראס טונייס, ג'ונתן וילה, בראיין ז'ונס, פאבלו ברנדאן, שלומי אזולאי, ברק משה,צחי אליחן.

הצטרפו: חנן ממן, בוריס קליימן, בן רהב, לידור כהן, קלאודמיר פאריירה, ז'ארקו קוראץ', ססאר ארסו, זאב חיימוביץ', מור שקד, שמוליק מלול, מתן בראשי.

תקציב משוער: 32 מיליון שקל.

עירוני קריית-שמונה – יציבות מנצחת

תקציר ההכנות: לאחר שסבלה ממכת עזיבות משמעותיות בשנתיים האחרונות הצליחה הקבוצה הצפונית לשמור על השקט והשלד הקיים בקיץ הנוכחי כשצירפה את המגן טובראנו פינאס ממכבי נתניה ונפרדה רק משני שחקנים משמעותיים- מתן אוחיון ו-וויאם עמאשה שעברו למכבי חיפה. הקבוצה הצפונית החלה גם היא את העונה שלה כששיחקה במסגרת הליגה האירופית מול דינמו מוסקבה החזקה. האמת שקריית שמונה הייתה לא רחוקה מהעפלה לשלב הבא, אך הרוסים ניצלו את חוסר הבייתיות של הצפוניים והצליחו להוציא שתי תוצאות תיקו במשחקים ביניהן. קריית שמונה נשארה עם המחמאות, אבל גם עם הידיעה שאם ימשיכו להציג יכולת גבוהה כמו זו שהציגו מול הרוסים, גם העונה הם ידברו חזק מאוד בצמרת ליגת העל.

ברק בכר ואיזי שרצקי מראים כי גם ללא כוכבים גדולים אפשר לנצח ולהציג משחקים מדהימים.

שאלת השאלות: האם הצפוניים מסוגלים לשחזר את היכולת מהעונה שעברה?

עזבו: וויאם עמאשה, מתן אוחיון.

הצטרפו: טובראנו פינאס, לירון אלימלך, מאדי זועבי.

תקציב משוער: 29 מיליון שקל.

מכבי פ"ת – מאמן גדול בקבוצה קטנה

תקציר ההכנות:  המרוויחה הגדולה של הקיץ היא מכבי פתח תקווה, שהרוויחה סכום גבוה מאוד עם מכירתו של עומר דמארי לאוסטריה וינה. עם הכסף הגדול ממכירתו של דמארי עשו הלוזונים רשימת רכש שלא תבייש אף קבוצה אחרת בליגת העל הישראלית. דדי בן דיין, בן בן יאיר, גיא מלמד, חסן אבו זייד ובריאן גרזיצ'יץ' אלו רק חלק מהשמות של השחקנים שילבשו העונה את המדים הלבנים במלאבס. הרכש הגדול באמת של הלוזונים לא היה בעמדת השחקנים כי אם בעמדת המאמן, כשמינו את רן בן שמעון הידוע בכינויו רב"ש, למאמן הקבוצה. רב"ש מגיע לאחר עונת בלהות בהפועל תל אביב וינסה לשקם את תדמיתו שנפגעה בעונה האחרונה.

 מסע החיזוקים של פ"ת מלמד כי היא משנה גישה. לאחר שניצלה באופן דרמטי במחזור הסיום של העונה שעברה החליטו במלאבס שהמתח הזה לא בשבילם והכניסו את היד עמוק לכיס על מנת להביא מאמן בעל שיעור קומה שקיבל כמעט כל שחקן שביקש.

דרך אגב, פ"ת היא הקבוצה בה גדל רב"ש וזה יעשה הכל כדי לא לסבך שוב את הלוזונים בקרבות התחתית כמו בעונה שעברה. 

שאלת השאלות: האם רב"ש יקבל צל"ש או טר"ש?

עזבו: ניל אברבנל, אלרואי כהן, דיא סבע, לוקה רוטקוביץ', פדרו גלבאן, ארפן זנלי,
ויקטור מרעי, ניצן דמארי, לידור כהן.

הצטרפו: דדי בן־דיין, ניקולס פלצ'וק, דניאל דימוב, בן בן־יאיר, עידן שמש, חסן אבו־זייד, איתמר ניצן, גיא מלמד , בראיין גרזיצ'יץ'.

תקציב משוער: 16 מיליון שקל.

הפועל עכו – מצפון תפתח ההתקפה  

תקציר ההכנות: איזו קבוצה מדהימה נבנית בעכו. בצל כל הפוליטיקה איתה מתמודדים במועדון הצפוני, נראה שהשחקנים שהגיעו למועדון הפעם עשויים להתחבר ולספק את אחת העונות הטובות ביותר של הקבוצה בליגת העל. אמיר האדז'יץ' הגיע מרמה"ש, יובל אבידור ויוסי דורה מהפועל חיפה, בן תורג'מן מהפועל באר שבע ורז שטיין האלמוני מהפועל קטמון ירושלים. כל אלו יחד עם חמדי סליחי החלוץ האלבני המצוין עשויים להוות את אחת ההתקפות הקטלניות ביותר בליגת העל העונה. במי הדברים תלויים? במאמן החדש - אלון חרזי. לאחר שנים רבות כשחקן פעיל ולאחר פרישתו כסקאוט וכעוזר מאמן, עשה חרזי קפיצה היישר לעמדת המאמן הראשי. 

מאמן ראשי בעונה ראשונה זה הימור גדול לקבוצה שמתיימרת להיות במרכז טבלה ומעלה, מצד שני חרזי עבד ושיחק במועדון גדול ומסודר כמו מכבי חיפה ובטח שהוא יודע איך לתפקד תחת לחץ. אבל יש לזכור, בעכו הדברים אף פעם לא נרגעים, חרזי עשוי למצוא את עצמו מהר מאוד מחוץ לקבוצה. ללא שום רחמים.

שאלת השאלות: איך יתפקד חרזי בעונתו הראשונה על הקווים וכמה נשימות תוכל לנשום עיריית עכו?

עזבו: יובל שבתאי, שגיב כהן, גיא דיין, מירקו אורמוש, מהראן אבו־ריא, אלי זיזוב, סטיבן כהן.

הצטרפו: יובל אבידור, יוסי דורה, בן תורג'מן, רז שטיין, אמיר האזדז'יץ'.

תקציב משוער: 14 מיליון שקל.

הפועל פ"ת – הדרבי חוזר

תקציר ההכנות: הקיץ החל בצורה מאוד לא אידיאלית עבור הקבוצה השניה של פתח תקווה. חוסר הבהירות סביב הבעלים, מכירה אפשרית, כונס נכסים ועוד, השפיעו רבות על סגל הקבוצה ועל עמדת המאמן. קשיי תקציב העמידו בסכנה את סיכוייה של העולה החדשה להעמיד קבוצה בליגת העל, אבל בסופו של דבר הקבוצה אושרה והיא תצא לעונה פיננסית מתונה. בשל מתינות זו, שחקנים רבים מושאלים המגיעים לקבוצה ממכבי חיפה ילבשו העונה את המדים של הפועל. השניים שחייבים לשים לב עליהם, אלו שחר הירש כוכבה של עפולה בעונה שעברה שנקנה על ידי מכבי חיפה, ודור חוג'י שכבש 19 וסיים כמלך שערי ליגת העל לנוער.

גיא דיין, קאלה דרשלר וקובי מוסא הצטרפו גם הם ועשויים להיות המבוגר האחראי בקבוצה בה ישחקו שחקנים צעירים רבים. כמו בעונות האחרונות, שווה לעקוב אחרי הפועל פ"ת, שנותנת דקות רבות לשחקנים צעירים. דור העתיד של הכדורגל הישראלי.

ולמרות המצב הכלכלי הקשה של הקבוצה, תסמכו על האוהדים המסורים שגם העונה יספקו קונצרט בדרבי החם שצפוי לנו באצטדיון המושבה המפואר.

שאלת השאלות: לאן יובילו הכישרונות הצעירים של הפועל פ"ת?

עזבו: אדריאן פרננדס, דייויד גומז, אבי איבגי, יוגב בן-סימון, בן צעירי, שי רביבו, גיא משפתי, רובי דבורה, בר מזרחי, אור פישביין, שחר בלילטי, אימורו לוקמן, טל מאיר, דין רפאל.

הצטרפו: קאלה דרשלר, עמירן שקלים, שגיב כהן, גיא דיין, קובי מוסא, עוביידה אבו־רביע, מייקל טוקורה, דור חוגי, דור כוכב, שחר הירש, אוהד אדלשטיין, גיא לוי, מירקו אורמוש.

תקציב משוער: תקציב המינימום בליגת העל - 12 מיליון שקל.