סגן השר וורצמן בפולין
סגן השר וורצמן בפוליןחזקי עזרא ערוץ 7

עיריית ורשה הודיעה כי תחזיר ותשפץ 1000 מצבות יהודיות ששימשו למתקני נופש באחד הפארקים בעיר הבירה ורשה.

ארגון "ממעמקים" הפועל לשימור זכרון השואה, הודיע בסוף השבוע כי לאחר שיחות עם עיריית ורשה, החליטו ראשי העיר להשיב את 1000 המצבות, שנלקחו מבית הקברות היהודי "ברודנו" בורשה ושימשו לבניית פרגולה ומדרגות בפארק ברובע "פראגה" בעיר.

עיריית ורשה תקציב לפרוייקט 180 אלף דולר. בית הקברות היהודי "ברודנו" הוא הגדול ביותר בורשה ונחשב גם כאחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים באירופה, כאשר על פי ההערכות נקברו שם כ 300 אלף בני אדם, למרות שכיום נשתמרו בו 3000 קברים בלבד.

גו'ני דניאלס, מנכ"ל ארגון "ממעמקים", אמר כי "בשנות החמישים, הקומוניסטים היו בתנופה של בניית מבנים ואנדרטאות ממצבות יהודיות שהם שברו לחתיכות קטנות". הוא הוסיף עוד כי ברחבי פולין פזורים אלפי מבנים שנבנו מחלקי מצבות יהודיות.

ארגון "ממעמקים" הקים בשנים האחרונות את "פרוייקט מצבה", בו שותפים גם הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך והמכון ההיסטורי היהודי בורשה, שמטרתו היא להשיב כמיליון מצבות יהודיות הפזורות ברחבי פולין לאחר שנותצו ושימשו כחלקי בנייה.

"אנו נתחיל החודש, בעזרת מתנדבים מאוניברסיטת ורשה, בנסיון לאתר מצבות יהודיות ששימשו כחומרי בניה. מאז שהתחלנו להתעניין בנושא של מצבות כחומר בניה, קיבלנו הרבה מאוד מידע, כולל טלפונים והודעות דואר אלקטרוני על בסיס יומי עם מידע על מצבות או חלקי מצבות ששימשו לבניית כבישים, קירות, ואפילו מבני שרותים".