חפשו אותם בסמטאות
חפשו אותם בסמטאותפוטו גולן

פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי ה-27 נפתח אתמול (שני) בצפת, בטקס חגיגי בהשתתפות נכבדים רבים ביניהם שר החקלאות יאיר שמיר, עוזי לנדאו שר התיירות, סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום, חבר הכנסת אלעזר שטרן, ראש העיר המארח אילן שוחט, יו"ר הפסטיבל יגאל שטרית, ראשי רשויות, מנכ"לים ואורחים רבים נוספים.

בשנה זו מתקיים הפסטיבל תחת הכותרת 'צפת מצדיעה לחיילי צה"ל' והמצב הביטחוני המורכב בדרום הארץ קיבל ביטוי גם בטקס הפתיחה. "היו התלבטויות קשות האם לקיים את הפסטיבל בקיץ לא קל שכזה", אמר ראש העיר, "צפת שכלה את אחד מבניה היקרים לצד חיילים נוספים מכל רחבי ישראל אך שאלה אחת הנחתה אותנו - מה החיילים היו רוצים שנעשה – והם היו רוצים שנזכה להמשיך ולשמוח, שנזכה להמשיך את המסורת של אחד הפסטיבלים הוותיקים והשמחים בישראל בשנתו ה-27".

יו"ר הפסטיבל יגאל שטרית הרחיב על התוכנית העשירה באירועים ובפעילויות לאורך כל היום אשר יתקיימו בעיר בשלושת ימי פסטיבל הכליזמרים ואמר כי "רבים מנסים להשמידנו אך את המנגינה הזו – אי אפשר להפסיק", סגנית שר הפנים ציינה כי "המוסיקה היהודית המסורתית מתחברת עם המורשת של צפת ומסמלת לנו את זכותנו על ארץ ישראל". השר שמיר בירך את הקהל בימים שקטים ומהנים ואמר כי "פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי הוא בין אירועי התרבות החשובים בישראל".

במהלך הטקס פרס יקיר הפסטיבל הוענק למייסד קרן פרידמן, דוד פרידמן על ידי ראש העיר אילן שוחט ויו"ר הפסטיבל יגאל שטרית. ילדי פרויקט 'צפת עיר מנגנת' ניגנו בפני הקהל יחד עם מנהלו האמנותי של הפסטיבל אייל שילוח, ולאחר מכן ניגנו גם נגנים ממדינות שונות שהגיעו להופיע בימי הפסטיבל ובפרויקט כיתות האמן המוסיקאליות שייפתח מייד לאחריו, מקהלת תלמידות מאולפנית אמי"ת בצפת ואמנים נוספים אשר הופיעו אל מול מאות משתתפי אירוע הפתיחה.

אלפי מבקרים גדשו את העיר ביומו הראשון של הפסטיבל הגדול בעולם למוזיקת נשמה יהודית, אשר יימשך ביומיים הבאים. הופעותיהם של גדולי האמנים בתחום מהארץ ומהעולם יתקיימו על פני 6 במות הפזורות בין הסמטאות העתיקות של העיר צפת.

בתוכנית האמנותית העשירה ישתתפו ביומיים הבאים עשרות אמנים והרכבים מהארץ ומחו"ל ביניהם אהוד בנאי, מוש בן ארי, מוסה ברלין, אייל שילוח, ישראל זוהר, אליעזר בוצר, בודפשט כלייזמרס, נאווה אמינוף, קרני אלדד, האחים אריאל, יהודה כ"ץ, יוני גנוט, להקת לכתחילה, עימד דלאל, ישראל זוהר, סימפלי צפת, אמנים בינלאומיים זוכי פרסים רבים ביניהם יהושע הורוביץ וקוקי סגלטיין מארה"ב, סטודנטים ערבים ויהודים, הרכבים מצטיינים מבית הספר הגבוה למוסיקה 'מזמור', באה שרון ולהקת סווינג דה ג'יטאן, שורה של הרכבים מקומיים שונים ועוד עשרות אמנים שונים.

בנוסף להופעות הרבות יתקיימו בימי הפסטיבל בעיר שלל אירועים מיוחדים וביניהם בימת 'כליזמרים לילדים' שתפעל בכל ערב בין השעות 18:30 ועד 20:00 עם מופע ניגונים בשיתוף הילדים על כלי נגינה שונים, מופע קסמים וסיפורים, הצגות ועוד; מופעי נגני רחוב בלבוש הכלייזמר המסורתי ונגנים צעירים הפזורים בין הסמטאות העתיקות; מופעי שירה בציבור אל תוך הלילה ועוד שלל אירועים לכל המשפחה ברחבי האזור באווירת מוסיקת הנשמה המיוחדת של פסטיבל הכליזמרים, הפסטיבל הגדול בעולם למוסיקת נשמה יהודית.

עם נעילת הפסטיבל יתקיים גם השנה בצפת הפרויקט הבינלאומי של כיתות האמן ומופעי התלמידים מכל העולם, בהנחייתם של גדולי נגני מוסיקת הנשמה היהודית ומרצים בעלי שם מרחבי העולם. כמיטב המסורת התלמידים והמורים יופיעו במופעים משותפים בעיר כולל מופע מסורתי לקראת שבת שייערך בבית הכנסת העתיק בצפת.