ילדים בשואה
ילדים בשואהReuters

 'הזדמנות לעבר חדש', רונית לוינשטיין-מלץ, ידיעות ספרים, כריכה רכה, 303 עמודים

כשטובי בן העשרים נמשה מחוף הים בגיברלטר, הוא לא זוכר איך קוראים לו, מאין הוא בא ומה הוא חיפש על אנייה בדרך להודו. בעצם הוא גם לא זוכר איך הולכים, מה עושים עם מזלג ומה זה בדיוק צבע צהוב. אחת האחיות בבית החולים מעניקה לו את הכינוי ז'ק כשם זמני, ומכאן הוא מתחיל ללמוד איך לחיות. אחרי שיקום פיזי ומנטלי הוא חוזר לשרת בצבא הוד מלכותה, ולאט לאט מגלה טפח ועוד אחד מהעבר שלו.

סיפור החיים המרתק של טובי, שנולד בשנות ה-20 המוקדמות של המאה הקודמת, הוא סיפור קורותיה של משפחה יהודית בשנות השואה, שנפוצה לכמה עברים באירופה. לסיפורו של טובי אנחנו נחשפים כשהוא מספר על עצמו לנכדו בן, שאיבד את הכרתו בתאונת אופניים. הרופאים ביקשו שמישהו יספר לו סיפורים והסבא, שיודע לספר וגם להגזים היטב, מקבל עליו את המשימה.

טובי לומד לאט לאט על העבר שלו. שלא כמו בכותרת, הוא לא מחפש לו עבר חדש ואפילו לא מתנתק ממנו. הוא מחפש אותו, משתוקק להרגיש אותו וחפץ לדעת איזה מין ילד הוא היה, האם רב עם אחותו והאם הפריע בשיעורים. לאורך הדרך הוא יכול היה לנטוש את האובססיה הזאת ולבנות לעצמו עתיד בלי עבר, אבל הוא לא מוותר ומוצא קרובים, חברים ועוגנים שונים שיסייעו לו לשחזר את מה שהיה.

לקראת סוף הספר העבר וההווה של טובי נשזרים זה בזה, כאשר הוא מגלה דבר נורא על אחת הדמויות המרכזיות מן העבר שלו. עצם הגילוי שופך מים עכורים על כל מה שידע עד כה על חייו המשוחזרים ומשפיע עליו לרעה.

'הזדמנות לעבר חדש' הוא ספר מעניין שלוקח את קוראיו למחוזות לא מוכרים כמו גיברלטר, צבא פולין החופשית, המסורת ההודית ועוד. אבל בעוד שספריה האחרים של לוינשטיין-מלץ בסדרת 'מסע בעקבות שמי' שזורים בהרפתקאות של כאן ועכשיו ומושמעים לרוב מגרונם של ילדים, בספר הזה היא מעבירה את תפקיד המספר לאדם מבוגר. הסיפור הופך רציני אף יותר בשל הנגיעה בנושא השואה מזווית כואבת וגם בגלל סוף הסיפור. לאורך הספר מועלות באופן מפורש שאלות הנוגעות לתפקיד העבר בחייו של אדם, וגם הן מוסיפות לספר נופך בוגר יותר. 

לוינשטיין-מלץ כבר נגעה בנושא השואה ('נס של אהבה') וידעה לספר סיפורים כאובים ('13 לב אדום') אבל היא עשתה את זה אחרת. הפעם נראה שהיא מכוונת לקהל בוגר יותר. ואף שהדברים של טובי תמיד מתובלים בהומור קל, הספר כמכלול מביא בשורות וחוויות לא קלות לעיכול לקהל הטריוויאלי של הסדרה.

כך או כך הספר, כרגיל, עמוס ערכים למכביר ובלי שמץ דידקטיות: משפחתיות ונאמנות, אמירת אמת וקבלת האחר, היכולת להיבנות ולבנות מתוך מציאות קשה והיחס לעולה החדש. מומלץ, הפעם לילדים שלא מחפשים רק הפי אנד.