ידלין: בקיץ הזה נסגרו הרבה מעגלים

האלוף במיל' עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אגף המודיעין, התייחס הערב (חמישי) להתקדמות מבצע צוק איתן ברצועת עזה.

באזכרה במלאת 9 שנים למותו של סא"ל עמנואל מורנו הי"ד שנערכה בירושלים סיפר ידלין על ניסיון החיסול של מוחמד דף, יום לפני פריצת מלחמת לבנון השנייה. "היה לנו מודיעין טוב מאוד על איש הזרוע הצבאית של החמאס מוחמד דף ונתנו נקודת ציון לחיל האוויר.

"במקום פצצה של טון תכננו שתי פצצות של רבע טון כדי שאזרחים חפים מפשע לא יהרגו. אחת מהן לא התפוצצה ודף יצא בחיים. ערב מלחמת לבנון נכנסנו לרמטכ"ל להסביר למה מוחמד דף לא נהרג נכנס הפתק על החטיפה של רגב וגולדווסר והתחילה מלחמת לבנון השנייה. לפני יומיים שחיל האוויר פגע בבית שבו אמור להיות דף ואנחנו עד היום לא יודעים אם הוא היה שם או לא. הפעם לא חסכו בפצצות ואני מקווה שעשו את העבודה".

ידלין אמר כי חיסול שלושת מחבלי החמאס הבכירים לפנות בוקר היתה עבודה יוצאת דופן, כלשונו. "נפגעו שלושה מעשירייה הראשונה של החמאס, שני מח"טים של טרור ואלוף פיקוד של טרור ואני יודע שבסופו של דבר נגיע לכולם".

"עוד מעגל שנסגר לי הוא ההבנה שהמלחמות שאנחנו עושים עכשיו אינן דומות למלחמות מהעבר. בשבוע הראשון של 'צוק איתן' נפגשתי עם ראש הממשלה ואמרתי לו 'תראה זה לא הולך להיות פשוט, זה לא זבנג וגמרנו'. המלחמות היום מסובכות בהרבה. תראו כמה זמן לקח לנו לנצח את הטרור ששלח אלינו יאסר ערפאת, זה לא נגמר בשישה ימים ולא בשישה שבועות, זה נגמר בשש שנים וניצחנו כי העם הזה חזק".

לדברי ידלין, המלחמה בעזה בהחלט לא פשוטה וחוצה את אורך המלחמה האחרונה בלבנון, אבל אנחנו ננצח. ''אנחנו עם בן 3,000 שנה עם המון אמונה ולא צריך לשפוט את הדברים לפי החדשות של שמונה ואפילו לא בסיכום של יום שישי, אנחנו צריכים סבלנות, יחד עם האסטרטגיה שלנו והכושר שלנו כיהודים להסתכל 3,000 שנה אחורה ו-3,000 שנה קדימה".

"צוק איתן": חיסול שלושה בכירי חמאס

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי דוחה בתוקף את הטענה שהסכסוך בין הערבים ליהודים הוא "הבעיה" של המזרח התיכון. "זה לא נכון, תראו מי נלחם במזרח התיכון - הסונים בשיעים, הערבים בפרסים, הכורדים בערבים".

"ובכל המזרח התיכון הזה עומדת ישראל הקטנה ואני אומר לכם, ישראל חזקה מאוד ואף אחד ואף מדינה לא רוצה להתעסק איתנו, ואנחנו צריכים לדאוג שכל ארגון טרור שירצה להתעסק איתנו יחשוב אחרי זה אם זה כדאי". ידלין מדגיש כי החמאס אינו האויב הכי קשה של ישראל, "אם תשאלו את ראש הממשלה הוא יגיד שחמאס זה אולי מספר 4 או 5, ראש הממשלה מסתכל על איראן, על חיזבאללה או על סוריה. וחמאס - עם כל הכבוד - נדע להתמודד איתו''.

ידלין הסביר מדוע ישראל לא מטפלת ביד קשה יותר בחמאס, כמו במלחמת ששת הימים. "מדינת ישראל לא רוצה לחזור לשלוט ב-1.7 מיליון פלסטינים, אני יודע שיש חילוקי דעות בעם על ההתנתקות, היו צעדים קשים של פינוי ישובים אבל היה צעד חשוב אחד - שאנחנו לא שולטים על 1.7 מיליון פלסטינים וזה חשוב".

הוא הבהיר כי ישראל לא רוצה לכבוש מחדש את עזה, אך אם תצטרך היא תדע לעשות את זה גם במחיר כבד. "רצועת עזה זה מקום שקשה להילחם בו כי אנחנו לא נלחמים בטנקים או במטוסים אלא בבני עוולה שמתחבאים מאחורי אנשים וילדים ואנחנו עם המוסר היהודי נזהרים במינימום פגיעה. אלו שתי המגבלות כאשר הקבינט נותן הוראות לצה"ל - הרצון לא לשלוט פעם נוספת ולא לפגוע בחפים מפשע".

"המבצע יכול לקחת עוד הרבה זמן", הדגיש ידלין. "בינתיים גדענו את הפגיעה באזרחי ישראל על ידי כיפת ברזל וגדענו את המנהרות שהיו צריכות להוציא פלוגות של טרוריסטים לעשות טבח בעוטף עזה. החמאס מאיים עלינו במלחמת התשה ואנחנו לא מפחדים. הם רוצים מלחמת התשה. על כל רקטה נטיל על עזה ועל מנהיגי החמאס מכה עשרת אלפי מונים.

לסיום אמר ידלין כי כל האופציות מנוחות על השולחן. "אנחנו גם יודעים לעשות דברים אחרים בין הכניסה המוגבלת לעזה לבין כיבוש עזה. מהלכים שיש בהם הפתעה ונחישות, שיש בהם תחבולה ויש להם חזון ולא נעשה את מה שהאויב מצפה מאיתנו. נפגשתי עם קבוצת ישראלים ששאלו אותי 'עמוס, איך אתה אופטימי?', אומרים שאדם עם ניסיון הוא פסימי, 40 שנה הייתי בצבא אבל אני אופטימי כי ראיתי את הדור הצעיר שלקח את המושכות ממני. אנחנו מנצחים ונמשיך לנצח".