טורקיה
טורקיהפלאש 90

אנטישמיות או נקמה אישית? הקהילה היהודית באיסטנבול, מערי טורקיה הגדולות, מזועזעת מרצח בני הזוג ז'ק (77) וג'ורג'יה (69) קראקו.

בני הזוג, יהודים אמידים, הם בעלי מפעל ידוע בשם "האישה הסורגת" ("ראן בייאן"), בו מיוצרים חוטים לסריגת סוודרים וגרו בווילה מרווחת בעיר.

בנם היחיד, בשנות ה-50 לחייו, התקשר אליהם ביום שישי בשעות הערב, וכשלא היה מענה נתקף בדאגה וביקש משכנים לנקוש על דלתם. לאחר שגם לנקישות בדלת לא היתה תגובה הוזעקה המשטרה.

שוטרים שהגיעו למקום פרצו את הדלת ולעיניהם נגלה המחזה המחריד: בני הזוג היו שרועים על מיטתם בחדר השינה שבקומה השנייה, רגליהם וידיהם קשורות למיטה, וגופם מנוקב בדקירות רבות. בווילה היה ריח חריף, ובדיקה העלתה שמישהו, כנראה הרוצח, פתח את ברז הגז לפני שיצא.

מהבית לא נגנב ככל הנראה כסף או רכוש אחר, מה שגורם ליהודי העיר להעריך כי מדובר ברצח על רקע אנטישמי. משטרת איסטנבול עצרה מנגד שני אזרחים זרים, מוסלמים ממוצא טורקמניסטני, שעבדו בעבר בבית הזוג ופוטרו לפני כחודשיים. לדבריה, מדובר ברצח פלילי כנקמה על הפיטורים.

שני החשודים אישרו שפוטרו והוסיפו שלא שולמה להם משכורת על חודשיים, אך עם זאת הכחישו קשר לרצח. בקהילה היהודית באיסטנבול משוכנעים שבני הזוג קראקו נרצחו על רקע אנטישמי, ולא בגלל חוב כספי. בטורקיה חיים כ־15 אלף יהודים, מרביתם באיסטנבול.