תושבים מהדרום מתארחים במעין עיר כפיר סמוך לאל
תושבים מהדרום מתארחים במעין עיר כפיר סמוך לאלצילום: מאיר ברכיה

המועצה האזורית שומרון פנתה הבוקר לרח"ל (רשות החירום הלאומית של משרד הבטחון), והביעה את נכונותה לקליטת אלפי מפונים מיישובי עוטף עזה.

זאת בהתאם לתוכנית חירום שפותחה ע"י יוסי דגן מ"מ ראש המועצה האזורית שומרון ובני קצובר יו"ר וועד מתיישבי שומרון יחד עם מחלקת הביטחון והיחידה האסטרטגית במועצה ואומצה ע"י סגן שר הביטחון דאז מתן וילנאי. ראש המועצה האזורית שומרון הנחה את הגורמים להכין את בתי ההארחה והמדרשות ברחבי השומרון לקליטת מפונים.

בהתאם לאותה תוכנית, בחודש מרץ האחרון נחנך ע"י המשרד להגנת העורף ומשרד הפנים מרכז קליטה עצמאי בצפון השומרון, הערוך לקליטת מפונים בשעת חירום..

מי שחנך את המרכז השר להגנת העורף דאז גלעד ארדן אמר באירוע: "השומרון חייב להוות את אחד המקומות המרכזיים, שהם העורף הביטחוני של אזרחי מדינת ישראל לתרחיש של מלחמה. זאת בשל המיקום הגיאוגרפי, קרוב למרכז הארץ, לריכוזי אוכלוסייה, ואולי לא פחות חשוב: המוטיבציה והאידיאולוגיה והמסירות של תושבי השומרון".

גרשון מסיקה ראש מועצת שומרון מסביר את הרציונל של התוכנית: "לשומרון ישנה יכולת לקלוט אלפי בני אדם אם לא מעבר לכך, בשל הקרבה למרכז הארץ, בתי ההארחה המוכנים לאכלוס, צפיפות אוכלוסייה נמוכה המורידה את ההסתברות לפגיעה ישירה של טיל באזרחים, ובשל המוכנות של תושבי האזור להירתם למשימות לאומיות ולהתנדב לכל משימה, אנחנו מזמינים את תושבי עוטף עזה לבוא להירגע בשומרון הירוק".

התכנית מחולקת ל-3 מעגלים: מבני ציבור בישובים, אירוח בבתי משפחות בשומרון, ערי אוהלים ענקיות בישובים הצעירים מחוסרי חתימת שר הביטחון "מאחזים" - בהסתמך על עשרות אלפי דונם של אדמות מדינה עליהם הקימה המדינה את ה"מאחזים" ועל תושבי המאחזים המוכנים תמיד להירתם בהתנדבות למשימות לאומיות

מתחילת הלחימה במסגרת מבצע צוק איתן קלטה המועצה האזורית שומרון מאות מתושבי הדרום ביישובי השומרון בבתי ההארחה השונים ובבתי התושבים שהתגייסו לנושא.