תלמידים
תלמידיםפלאש 90

חופשת הקיץ מתקרבת לקיצה, ופתיחת שנת הלימודים כבר נמצאת מעבר לפינה.

עם פתיחת שנת הלימודים הקרובה עשרות אלפי תלמידים בגילאי העשרה יחזרו לפקוד את ספסל הלימודים. אך אל המחברת, הספר והלוח הצטרפו בשנים האחרונות גם המחשב הנייד, הסמארטפון והמחשבים בכיתות הממוחשבות ובמעבדות – החשופים לאיומים של העולם המקוון.

אם אתם נוהגים לקחת את המכשיר הנייד שלכם (סמארטפון, טאבלט או מחשב נייד) לבית הספר חשוב לזכור שהמכשיר שלכם חשוף לסכנות שבאינטרנט אבל לא רק - לצערנו, לא חסרים מי שינסו "להרים" את המכשיר עצמו כאשר אתם לא בסביבה לכן לא מומלץ להשאיר את המכשיר שלכם ללא השגחה. מומלץ גם להיערך מראש ולהתקין תוכנה לאיתור המכשיר או מחיקת המידע ממנו מרחוק לכל מקרה שלא יבוא.

גנבים הם לא הסכנה היחידה האורבת למכשירים שהושארו ללא השגחה – גם מציצנים וחטטנים מצויים סביבנו והם עלולים גם להוציא מידע מהמכשיר כאשר אנחנו לא מסתכלים. פתרון לבעיית החטטנים היא לנעול את המכשיר באמצעות סיסמה והגדיר את המכשיר כך שהוא יינעל אוטומטית אחרי כמה דקות ללא שימוש. באופן כללי, לא כדאי לשמור על מכשיר נייד מידע בעל ערך, תמונות או דברים אחרים שלא הייתם רוצים שאחרים ייחשפו אליהם וכמובן לדאוג שיש גיבוי לכל מידע רגיש.

מה יותר יקר – המחשב או המידע שעליו?

כשאנחנו מאבטחים מחשבים, או מכשירים דיגיטליים אחרים, חשוב לזכור שמה שאנחנו בעצם מנסים לעשות הוא להגן על המידע השמור בו. נכון, סמארטפון חדש עלול להיות יקר, אבל לפעמים עבודת הגשה עליה שקדתם חודשים רבים, תמונות או פרויקטים עליהם אתם עובדים עלולים להיות יקרים הרבה יותר.

מחשב נייד או סמארטפון שאבד או נגנב היא לא הדרך היחידה לאבד מידע - תוכנות זדוניות והונאות פישינג לגניבת סיסמאות הופכות לשכיחות יותר ויותר במכשירים ניידים, אז חשוב לדעת להתגונן גם מהסכנות האלו. כדי להגן על עצמכם מהונאות פישינג, וודאו שכל אחד מהחשבונות המקוונים שלכם מוגן באמצעות סיסמה ייחודית ומורכבת. שימוש במנהל סיסמאות יכול לעזור לכם אם אתם צריכים לזכור מספר גדול במיוחד של סיסמאות שונות. לעולם אל תחלקו את הסיסמאות שלכם עם אנשים אחרים והיזהרו מהודעות דואר אלקטרוני עם קישורים לאיפוס סיסמה וכדומה. כדי להגן על עצמכם מתוכנות זדוניות הקפידו להתקין אפליקציות רק מחנויות האפליקציות הרשמיות, והתקינו אפליקציית אבטחה על המכשיר.

בנוסף, גלישה ברשתות ציבוריות חינמיות עלולה להיות מסוכנת למכשיר ולמידע שלכם. אתם לעולם לא יכולים להיות בטוחים עם מי אתם חולקים את הרשת הציבורית, במיוחד עם היא חינמית. גלישה ברשתות כאלה היא לא בטוחה ומומלץ במיוחד לא לבצע רכישות עם כרטיס האשראי שלכם או לבצע פעולות רגישות אחרות אם אתם מחוברים לרשת כזו.

שימוש במחשבים ציבוריים

ייתכן שמדי פעם תצטרכו לעשות שימוש במחשבים השייכים לבית הספר. למעשה, אין לכם מושג מי השתמש במחשב לפניכם, מה הוא עשה איתו ומה הם אמצעי האבטחה בהם משתמש בית הספר כדי להגן על המחשבים שלו, לכן עליכם להתייחס למחשבים אלה כעל מכשירים פרוצים שבהם כל דבר שאתם מקלידים על המקלדת או רואים על המסך הוא חשוף.

הנה כמה דברים שמומלץ לא לעשות במחשב ציבורי:

אל תשתמשו במחשבים ציבוריים כדי להתחבר לחשבונות מקוונים ובמיוחד לחשבונות המכילים מידע פיננסי כמו אתר הבנק או כרטיס האשראי (ואם בכל זאת עשיתם כן, תמיד תבצעו יציאה מסודרת מהחשבון לאחר שסיימתם).

אל תערכו קניות מקוונות באמצעות מחשב ציבורי כיוון שמידע כמו פרטי התחברות לחשבון שלכם או מספר כרטיס האשראי שלכם עלול להיחשף.

אם מסיבה כלשהי אתם חייבים להתחבר לאחד מהחשבונות המקוונים שלכם ממחשב ציבורי (כולל רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר וכו'), מומלץ מאוד להחליף את הסיסמה לאותו האתר בהזדמנות הראשונה בה אתם גולשים שוב מהמחשב האישי שלכם.

כשאתם גולשים במחשב ציבורי השתמשו במצב "גלישה פרטית" או "גלישה בסתר" ודאגו למחוק את היסטורית הגלישה ואת קבצי העוגיות מהדפדפן.

זכרו, אין זה משנה בני כמה אתם, המידע הפיננסי והזהות המקוונת שלכם הם בעלי חשיבות זהה להאקרים ונוכלי רשת אחרים. שימרו על המידע שלכם ותימנעו מכאב הראש של לנסות לשחזר אותו או למנוע מאחרים לראות אותו.