ועדת תערוכת הגופות – לא מוסרי ולא יהודי

ביקורת חריפה על הוועדה שהקים משרד הכלכלה לבחינת התנאים לייבוא גופות לצורכי תערוכה: "מנוגד למוסר היהודי ולמוסר הכללי".

שמעון כהן , כ"ט באב תשע"ד

חברא קדישא
חברא קדישא
פלאש 90

ביקורת חריפה משמיע עו"ד דוד שונברג ביומן ערוץ 7 על קיומם של דיונים במשרד הכלכלה לבחינת הדרכים בהן יאושר ייבוא גופות לצרכי תערוכות בישראל.

את הדברים משמיע עו"ד שונברג בעקבות הדיווחים על תחילת דיונים להם שותפים מומחים שונים וגורמים רלוונטיים שיציגו את עמדותיהם המשפטיות והאתיות סביב שאלת הדרך הנכונה בה ניתן יהיה לאפשר את ייבוא הגופות.

עו"ד שונברג הוא האיש שעתר לפני כשנתיים נגד קיומה של תערוכת הגופות בגני התערוכה בתל אביב. עתירתו שהגיעה לבג"ץ לא הובילה לסגירת התערוכה אלא להחלטה שלא לאפשר את הארכתה כיוון שעד כה לא השלים המחוקק את היחס המשפטי בישראל לתערוכות מסוג זה.

שונברג הציג בעתירתו אז את עמדותיהם של אנשי מוסר ואתיקה כמו גם עמדותיהם של אנשי משפט הקובעים כי מדובר בפגיעה חמורה בכבוד האדם. לצד אלה הוצגו גם עמדותיהם של הרבנים הראשיים, הרב הראשי לתל אביב יפו הרב לאו ורבים אחרים.

"כולם אמרו שמדובר בפגיעה  בכבוד האדם", הוא אומר ומוסיף: "לא מדובר בנושא שולי שחל חלקי גופות של אנשים מחו"ל. זה נוגע ליחס שלנו כיהודים לעקרונות יסוד של כבוד האדם. גם המערכת המשפטית רואה את הדבר כערך יסוד ולכן חשבתי שבית המשפט העליון יתייחס בהתאם אבל התאכזבתי", הוא מספר ומזכיר את פרק הזמן הארוך שחלף עד שבית המשפט החליט לסגור את התערוכה. אכזבה נוספת שנחל שונברג הייתה מעצם העובדה שבית המשפט לא מצא לנכון לבסס את החלטתו על ערכי כבוד האדם אלא על סוגיות טכניות חוקתיות.

עו"ד שונברג מזכיר כי כבר אז כתבו שופטי בג"ץ כי יש להסדיר את הסוגיה בחוק והיועץ המשפטי לממשלה הבטיח להסדיר את העניין אך בפועל הדברים לא קרו, וכאמור, כעת במשרד הכלכלה בוחנים את הדרכים להתיר ייבוא גופות לצרכי תערוכה כאשר ככל הנראה הקו המנחה הוא שכאשר קיים תיעוד של הנפטר ובו הוא מסכים שגופתו תוצג בתערוכה הרי שהדבר יהיה מותר.

לטעמו של עו"ד שונברג ההחלטה הגורפת שאמור היה משרד הכלכלה לקבל היא שייבוא גופות לצורך שכזה יהיה אסור וזו תהיה קביעת החוק. כעת, הוא אומר, עצם קיום הדיונים פותח תיבת פנדורה שתביא להתרה בנסיבות מסוימות של הצגת גופות בתערוכה, "כשמקיימים דיונים עם מומחים שונים מתעוררת השאלה איך להתיר".

שונברג מדגיש כי מקור הצורך לקיומם של הדיונים במשרד הכלכלה נובע מהמתח הקיים לכאורה בין הפלג ההומניסטי ליבראלי חילוני לבין זה הדתי היהודי, אך במקרה זה "קשה לחלוק על העמדה ההלכתית. הרגישות היהודית כלפי המת היא נעלה יותר. ביחסי הכוחות הללו אפשר למצוא חילוניים שאינם מחזיקים בדעה דתית שידגלו באיסור מוחלט".

לדבריו על העם היהודי להיות גאה בכך שהוא מחזיק בערכים נעלים יותר מהמקובל בכל העולם ביחס לכבוד האדם. "קיוויתי שישראל תוביל את מערכת המשפט בעולם. יש אצלנו רגישות מיוחדת לכבוד האדם וכבוד החיים", הוא אומר ומזכיר את המאמצים העילאיים של צה"ל להגיע לחלקי גופות של חיילים על מנת להביאם לקבר ישראל בכבוד.

שונברג מתקשה להבין כיצד זה במקום בו יש יחס כזה לחיי אדם ולגוף האדם נוצר פער עמוק עד כדי יכולת לקיים דיון בדרכים המשפטיות חוקתיות שיתירו את הבאתן של גופות לצורכי תצוגה ותערוכה.

במכתב ששיגר עו"ד שונברג לשר הכלכלה, השר נפתלי בנט, הוא מציג את העמדות המנוגדות לקיומו של דיון שכזה בקריאה לשר לבטל את הדיונים ולקבוע בחוק שקיים איסור גורף לייבא גופות לצורכי תערוכה ובכך לחתום את הסוגיה.

לדבריו האופן בו נערכים הדיונים סביב הסוגיה מטרידים מאוד שכן ממעקב שערך הבחין שבין המומחים שהוזמנו להציג את עמדותיהם בפני חברי הוועדה לא כלולים רבנים ואנשי מוסר המתנגדים לייבוא שכזה.

כאן המקום להוסיף ולהזכיר כי ללשכתו של השר בנט הגיע גם מכתבה של תנועת 'בצלמו' שהחלה את פעילותה כבר מול התערוכה שהתקיימה כאמור לפני כשנתיים. במכתבה של התנועה נכתב:

הצטערנו מאוד לשמוע כי כבוד השר פרסם טיוטת החלטה המסדירה הבאה של "תערוכות של גופות" לארץ הקודש. הדבר הוא נגד התורה ונגד המוסר האנושי. התורה כבר צוותה "לא תלין נבלתו על העץ" ויהושע במלחמת חמשת המלכים ראה ציווי זה כשייך גם לאינם יהודים.

"זכויות האדם" לא מסתיימות ב"מוות" והאיסור לפגוע ולבזות אנשים חל גם לאחר מותם. יצירת אומנות ולו היפה ביותר שחומר הגלם שלה הוא "אדם" מבזה את האדם ממנו היא הוכנה ופוגעת ב"צלם א-לוקים" שבו.

כל אדם שמאמין שהאדם נברא בצלם מזדעזע מעצם המחשבה "לעשות אומנות" בגוף האדם. מה עוד שבתערוכה האחרונה שהתקיימה בארץ כנראה הורגים סינים בהתאם לצורכי התערוכה.

לא ניתן לטמא את ארצנו הקדושה בהבאת גופות משומרות לצורכי תערוכה. אנו מבקשים ממך להסיר את החרפה ולגנוז את ההצעה הזדונית בפח האשפה.