השר אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמןצילום: פלאש 90

מדינת ישראל תוכל להצטרף כחברה מן המניין לארגון ה-FATF, בכפוף לעמידתה בהצלחה בביקורת בינלאומית של הארגון בישראל בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור. כך החליט לאחרונה הארגון היוקרתי והמוביל בעולם במאבק בהלבנת הון ומימון טרור. 

ארגון ה-Financial Action Task Force הינו גוף בין ממשלתי מוביל שהוקם בשנת 1989 על ידי מדינות ה-G7. המדובר בכח משימה בינלאומי שמטרתו לפתח ולקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית.

כיום חברים בגוף זה 34 מדינות ו- 2 ארגונים אזוריים. הארגון הינו הגורם אשר קובע את הסטנדרטים הבינלאומיים העולמיים המחייבים בתחום.

החלטת הארגון כי מדינת ישראל תוכל להצטרף לשורותיו, כאמור, מהווה הישג משמעותי עבור מדינת ישראל והינה פרי מאמץ משותף בהובלת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, יחד עם משרד האוצר ומשרד החוץ, אשר פעלו בשנים האחרונות לקידום הנושא בערוצים המקצועיים והדיפלומטיים.

במאי 2012 הגישו שר המשפטים ושר האוצר דאז בקשה רשמית לצירופה של מדינת ישראל לארגון. הארגון בחן בקשות של עשרות מדינות, ומתוכן נבחרה מדינת ישראל להצטרף לארגון.  בין המדינות החברות בארגון ניתן למצוא את ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין, יפן, דרום אפריקה, הולנד, בלגיה, שוויץ, נורבגיה, ספרד ועוד.

עו"ד פול לנדס, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אשר יזם והוביל את מהלך ההצטרפות, אמר כי "ההצטרפות לארגון הינה בעלת חשיבות רבה עבור מדינת ישראל ובתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור ניתן להשוותה להצטרפות מדינת ישראל ל- OECD.

"ההצטרפות לארגון תסייע בשיפור שיתוף הפעולה של המדינה עם מדינות רבות במישור המודיעיני ובעזרה המשפטית, ותאפשר למדינת ישראל לתרום את תרומתה הייחודית בקביעת הסטנדרטים הבינלאומיים והמדיניות בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור", הוסיף לנדס.

שרת המשפטים, ציפי לבני, בירכה על ההישג ואמרה כי "הלבנת הון ומימון טרור אלה רעות חולות שבימים אלה יותר מתמיד ברור עד כמה המאבק בהן חשוב. ההצטרפות תיתן לישראל כלים חשובים למאבק זה יחד עם שורה של מדינות העולם. אני מברכת את עו"ד לנדס על ייזום והובלת המהלך".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הדגיש כי מדובר בהחלטה התורמת משמעותית למעמדה של מדינת ישראל בעולם מבחינת יחסי החוץ. לדבריו, החברות בארגון תסייע למדינת ישראל בשיתופי הפעולה הרבים שלה בתחומים אלה עם מדינות אחרות ותאפשר לה לתרום מהידע שלה ומיכולותיה גם בפורום זה. שר החוץ ביקש להודות לעוסקים במלאכה, ובייחוד לאירית בן אבא, לשעבר סמנכ"ל כלכלה, ולמר רוני אדם מנהל מחלקת OECD ודיפלומטיה מולטילטרלית ויתר עובדי משרד החוץ בארץ ובעולם אשר פעלו נמרצות לקדם במישור הדיפלומטי את הצטרפותה של ישראל לארגון.

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי ״החלטת הארגון מלמדת על הישגיה של ישראל נגד הלבנת הון ומימון טרור. דווקא בימים אלו בהם ישראל נלחמת בטרור, צירופה לארגון שקובע את המדיניות למלחמה בהלבנת הון ומימון טרור, מהווה אמצעי נוסף למאבק בארגוני הטרור. עלינו לעשות כל שניתן כדי למנוע את הרעה החולה הזו ולהציב עצמנו בשורה הראשונה של המדינות הנלחמות נגד הלבנת ההון ומימון הטרור".