גולדהאר. בעלי מכבי תל אביב
גולדהאר. בעלי מכבי תל אביבצילום: פלאש 90

כשרק נחת בקריית שלום, שטח ג'ורדי קרויף, המנהל המקצועי החדש של מכבי ת"א בכדורגל באותם הימים את משנתו המקצועית: המאמן שיעבוד תחתיי יהיה חייב לעמוד בכמה קריטריונים. מאמן צעיר ובתחילת דרכו כזה שיראה את האימון בישראל כקרש קפיצה, אחד ששיחק בקבוצות מקצועניות ורצוי כזה ששיחק בעמדת הקשר האחורי מאחר שאחד כזה ניחן בראיית משחק ובאירגון של המגרש, ואם אפשר שיהיה ספרדי.

מי שנבחר לאחר כמה חיפושים קדחתניים היה אוסקר גארסיה. גארסיה התאים במדוייק לקריטריונים ולאחר שנה של הצלחה גדולה עזב את ישראל לטובת אימון קבוצה בליגה האנגלית השניה. במקומו של גארסיה הגיע פאולו סוזה שאמנם היה פורטוגלי וקצת יותר מבוגר אך עדיין עשה דבר או שניים בכדורגל העולמי. 

סוזה עבר לאמן את באזל וגארסיה חזר לקדנציה שניה. פחות משלושה חודשים בתפקיד ואוסקר הודיע - אני עוזב את הקבוצה. אם זה בגלל המצב הבטחוני ואם זה בגלל המצב המקצועי שהביא את המועדון הצהוב, בין כך ובין כך אוסקר בחוץ ובמקומו מונה פאקו אייסטרן למאמן מכבי תל אביב.

אז מי הוא פאקו אייסטרן ולמה הוא מתאים יותר למשרת האימון של האלופה, יותר מכל מועמד אחר?

נתחיל מזה שפאקו לא עומד במרבית מהקריטריונים אותם הציב המנג'ר קרויף בתחילת דרכו בקבוצה. גילו מבוגר בהרבה מזה של גארסיה (51), הוא לא שיחק כקשר אחורי ולמעשה מעולם לא שיחק באף קבוצה מקצוענית. רק דבר אחד מאותם קריטריונים עומד לזכותו - פאקו הוא ספרדי. אז שוב נשאלת השאלה, מה מצא ג'ורדי קרויף בפאקו?

פאקו אייסטרן הוא לא סתם אדם, נראה שמעט מאוד אנשים יכולים להגיד שהם מבינים בכדורגל כמו שהספרדי החדש של מכבי ת"א מבין. את מרבית הידע צבר פאקו כששימש במשך 11 העונות האחרונות כעוזרו הניצחי של רפא בניטס, מי שזכה עם ליברפול האנגלית בליגת האלופות לפני שנים ספורות.

הרומן בן 11 השנים בין בניטס לפאקו עוזרו החל באוסאסונה מליגת המשנה הספרדית איתה הצליחו להעפיל אל הליגה הבכירה בתום עונה אחת בלבד. השניים המשיכו יחד גם לטנריפה הספרדית, ושוב הצליחו להעלות אותם מהליגה השניה אל הראשונה לאחר עונה אחת בלבד. 

בליגה הראשונה הבינו שיש משהו מיוחד בשניים הללו ומי שהרימה את הכפפה הייתה ולנסיה. ושוב, אחרי עונה אחת בלבד הצליחו השניים לעשות קסמים כשזכו יחד עם ולנסיה באליפות הליגה הספרדית הראשונה. עונה לאחר מכן הוכיחו השניים כי ההצלחה שלהם לא הייתה מקרית כשזכו שוב באליפות הליגה הספרדית ואף זכו בגביע אופ"א. ואז הגיע הרגע הגדול של הצמד בניטס ופאקו - מעבר לליברפול. מעבר שכבר באותה השנה הביא לאנגלים זכיה בליגת האלופות. בהמשך זכו הצמד עם ליברפול גם בגביע האנגלי, במגן הקהילה ובסופר קאפ האירופי.

פאקו הוא גאון פיזיולוגי שחשוב לו מאוד הכושר הגופני, הוא קשוח עד מאוד ולא מוכן להתפשר על האיכות באף אימון. טקטיקן משובח וקורא משחק נהדר, כזה שיודע לנתח מהלכים של הקבוצות היריבות. 

השחקנים במכבי תל אביב הולכים לקבל איש מקצוע מהמעלה הראשונה. השאלה הגדולה אם יצליחו לעשות את ההתאמה לשיטות האימון החדשניות של פאקו. כאלה שלמד מהטובים ביותר.