בני גנץ
בני גנץדובר צה"ל

תא"ל במיל' אמציה חן (פצי) מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על הנהגת המדינה שלדבריו החזירה אותנו אחורנית למלחמת העצמאות.

"תמיד אחרי כל מלחמה, נכנסות למילון שלנו עוד כמה מילים חדשות, עדות לכישלונות של צה"ל. 'הסדרה', 'הכתשה', בשביל מה צריך את השטויות האלה. תמיד כשאין תוצאות ברורות, באים הפלפולים האלה שמייצרים מילים חדשות. הכתשה והסדרה לא היה דבר כזה בתולדות ישראל מאז מלחמת העצמאות, הפכנו למדינה אחרת", אמר חן.

לדבריו החמאס הפיק לקחים, צה"ל לעומתו עסק בדברים אחרים, "אי אפשר שלא לציין בחיוב את העובדה שהחמאס הפיק את לקחי עמוד ענן ועופרת יצוקה בצורה טובה מאוד, ומנגד כוחותינו משום מה התעסקו בדברים אחרים. יש כאן ארוע שהוא לא חדש, עם חולייה נוספת בשרשרת של אי הבנה. יש בצבא אנשים מאוד חכמים, אבל הם לא מבינים בתחום אחד, בצבא, בהכנתו ובהפעלתו. 14 שנה אנחנו תחת אש, ובמקום לשנן, לבנות תכניות וברגע פקודה להכות בחמאס מכה אנושה אנחנו משקיעים סכומי עתק ולא עושים את מה שצריך לעשות. התוצאות חמורות מאוד כמו שלא היו מאז מלחמת העצמאות. זה עלבון לשמוע את כל האזעקות האלה".

פצי טוען שניתן להכריע את המלחמה בעזה, "שום דבר לא אבוד, צריך לשנס מתניים להפיק את מיטב הלקחים, לאמן את הצבא ולהיכנס פנימה. צבא שמפציץ בלי להכניס כח צבאי מבטא חולשה. אם נעשה היום הסדר עם כנופיה אחת, הרי כל גבולה של ישראל מוקף בכנופיות והסוף מי יישורנו. אנחנו חייבים הכרעה, זה נורא מצחיק, תפסו את המנהרות אבל לא הגיעו למבצרים ולמפקדות, זה ניתן לשינוי, רק מעשה בורא עולם לא ניתן לשינוי. אני יודע מתוך ניסיוני כשנכנסתי לשדה הקרב שום דבר לא עצר בי, הייתה משימה ביצעתי אותה גם אם היה לי קשה. אני לא מבין את כל הסיפור הזה של שטח בנוי, צריך להעיז ואם אתה מפקד והתחלת בבית חנון, אל תעצור. בפרט היום כשהצטבר מספיק מידע מודיעיני".

לדבריו הצבא צריך לחתור למגע ולהסתער קדימה, "אני מאמין למח"טים אבל לצערי העדר מיומנות מונעת היום מהדרג הצבאי לדפוק על השולחן כפי שדפק עזר ויצמן. פעם תפיסת הביטחון הייתה להכריע את האויב בזמן קצר ובהכרעה ברורה, זה הקו שבכל מלחמות ישראל הוכתב על ידי המטכ"ל לדרג המדיני. היום המטכ"ל לא רוצה לקבל החלטות, תן לי הוראות ואני אבצע, אבל זה יעלה לי ככה וככה, ככה לא מתנהלת מדינה".