חסידים. ארכיון
חסידים. ארכיוןצילום: פלאש 90

שלושה ימים לאחר שניתן פסק הדין שהפקיע ממנו את רוב נכסי החסידות ואף את שמה לטובת דודו האדמו"ר, יצא האדמו"ר מבאבוב הצעיר לחסידיו והבהיר להם כי פניו אינם למחלוקת.

בנאום שנשא בעריכת השולחן (טיש) לרגל ראש חודש אלול יחד עם חסידיו, אמר כי פיו לא למחלוקת שתיצור קרע בין החסידים.

"הלכנו לדין תורה אך לא בכדי לריב אלא להתפשר" אמר ודבריו צוטטו באתר החרדי JDN. "זה היה כל התכלית, רצינו לתבוע את מה שמגיע לנו על פי תורה, אבל לא חיפשנו לריב, ההתנהגות בהקהילה שלנו במשך כל השנים יעיד על זה שלא רבנו, חלילה אף פעם לא הרבצנו לאף אחד, ואף פעם לא ביישו את אף אחד, אך כעת עומדים אנו בפני ניסיון חדש, וזה מה שלומד לנו הפסוק: אני שלום – תמשיך עם שיטתך של אני שלום.

"וכי אדבר המה למלחמה, דבר זה לשון הנהגה", ושאל האדמו”ר, "אז הם יכניסו אותנו למלחמה? הם יעשו ממני בעל מחלוקת? לעשות שהאברכים והבחורים שלי יריבו ויהיו עסוקים בתוך המחלוקת? לא! תחזיק ראש! צעק האדמו”ר, "אל תאבד את עצמך, וכי אדבר המה למלחמה, בגלל שהמצב כעת זה לא לרוחי זה יכניס אותי למלחמה? שאני אאבד את דעתי? חס ושלום".

מזה 9 שנים מנהלים שני פלגים בחסידות באבוב בארצות הברית מאבק משפטי ביניהם. בסוף השבוע האחרון חתם בית הדין המקומי על פסק שנחשב להיסטורי בקרב החסידים המכריע את המאבק לטובת אחד הצדדים, כשהצד המפסיד טוען לפסיקה שאינה עניינית.

המאבק החל לאחר פטירת האדמו"ר הקודם, רבי נפתלי צבי הלברשטאם מבאבוב זצ"ל. לאחר פטירתו התפצלו החסידים בין שניים שטענו לכתר: אח האדמו"ר, רבי בנציון מבאבוב, וחתנו של האדמו"ר הקודם, רבי מרדכי דוד אונגאר.

אין מדובר במאבק גרידא על המשך ההנהגה. מדובר מאבקי שליטה על נכסים רבים הכוללים את כלל מוסדות החסידות, על רכוש רב שהותיר האדמו"ר הקודם כחלק מרכוש החסידות, ועל גרעין השליטה בחסידות.

תחילה הלכו הצדדים לבית המשפט שהפנה את הצדדים לבית הדין. לאחר מכן חתמו הצדדים על שטר בוררות שיוצג על ידי מספר דיינים. אולם למרות ההסדר, על פי דיווחים מקומיים, צד חתן האדמו"ר התחמק מלהגיע להסדר באמצעות ההיעדרות מהדיונים.

כאמור, בסוף השבוע האחרון הוענק פסק הדין. על פי פסק הדין, השם באבוב יהא שייך לפלג אח האדמו"ר על כל המשתמע מכך, כשלפלג חתן האדמו"ר יותר להשתמש בשם באבוב 45 - שם הרחוב בו נמצא בית המדרש של חתן אדמו"ר. כך גם כלל הנכסים יוענק לפלג אח האדמו"ר.

מנגד, פסק בית הדין קובע כי לפלג חתן האדמו"ר יוענק 6.2 מיליון דולר שכן רבים מבין חסידי הרבי הקודם עברו להסתופף תחת חתן האדמו"ר.