בימים האחרונים פורסמה כתבה ב-Foreign Policy לפיה נתפס בסוריה מחשב נייד ובו שיעורים להכנת פצצות של נשק ביולוגי מסוג דבר, לצד הנחיות לשימוש בנשק להשמדה המונית.

בידיעה נמסר כי אבו עלי, מפקד במתונים שבין הכוחות המורדים בצפונה של סוריה הציג בגאווה מחשב נייד שחור מכוסה בחלקו באבק אשר נלקח לדבריו השנה ממחבוא של דאע"ש. לדבריו ההתקפה התבצעה בינואר השנה בכפר במחוז אידליב הסמוך לגבול עם תורכיה. "מצאנו את המחשב והמטען בחדר, לקחת אותו עימי, מבלי לדעת אם הוא עדיין פועל או האם הוא מכיל דבר מה מעניין".

"כשהפעלנו את מחשב ה-Dell, הוא עבד ללא צורך בסיסמת כניסה. אולם אז הגיעה אכזבה עצומה, כל התיקיות היו ריקות". אולם בחינה מדוקדקת של המחשב גילתה שהוא לא היה ריק כלל ועיקר, תחת "קבצים מוסתרים" נמצאו 146GB של מידע אשר כלל 35,347 קבצים ב-2,367 תיקיות. לטענת הכתבה, אבו עלי הרשה להם להעתיק את כל הקבצים, אשר הכילו מסמכים בצרפתית, אנגלית וערבית.

התברר כי תכולת המחשב היא אוצר בלום של מסמכים המספקים הצדקות תאולוגיות לארגוני ג'האד, לצד הכשרות מעשיות לביצוע של מסעות ההרג של הארגון. הקבצים כללו סרטוני וידאו של אסמה בין לאדן, ספרי הדרכה להכנת פצצות, הנחיות לגנבת רכבים ושיעורי הסוואה על מנת שלא להעצר במעבר מנקודה לנקודה.

עם חלוף השעות התברר כי המחשב נשא בחובו יותר מתעמולה טיפוסית וחוברות הדרכה עבור גורמי ג'האד. המסמכים הצביעו על כך שבעליו של המחשב לימד עצמו את השימוש בנשק ביולוגי, להכנה של התקפה אפשרית שתזעזע את העולם.

מהמידע המצוי במחשב ניתן להסיק כי בעליו הוא תוניסאי הנושא את השם מחמד ס. אשר הצטרף לדאע"ש בסוריה ולמד כימיה ופיזיקה בשתי אוניברסיטאות בצפון מזרחה של תוניסיה. תמונה זו נמצאה במחשב וטושטשה במכוון, נטען כי מצולם בה בעל המחשב.

התברר כי המחשב כלל מסמך בן 19 עמודים בשפה הערבית ובו המידע ליצור נשק ביולוגי וכיצד ליצור מגפת דבר מחיות נגועות. המסמך כולל הנחיות לבדיקת המחלה בצורה בטוחה, בטרם השימוש בה בהתקפת טרור. עוד הכיל המחשב פתווה בת 26 עמודים בדבר השימוש בכלי נשק להשמדה המונית מאת איש הדת הסעודי נאסר אל פאהד הכלוא כעת בערב הסעודית.

בכתבה נטען כי בבדיקה טלפונית שנערכה, חברת סגל באוניברסיטה בתוניסיה המצויינת במסמכיו של בעל המחשב, אישרה שמחמד זה אכן למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה. אולם, לדבריה האוניברסיטה איבדה את עקבותיו לאחר שנת 2011.

בהמשך נכתב כי במהלך השיחה עימה היא פתאום שאלה "האם מצאתם את מסמכיו בסוריה?" והוסיפה כי "בדבר שאלות נוספות בעניינו, עדיף שתשאלו את גורמי בטחון המדינה". ביוני השנה העריך שר הפנים התוניסאי כי לפחות 2,400 מאזרחי המדינה נלחמים בסוריה, מרביתם כחברי דאע"ש.

עם זאת נמסר כי לא אותר במחשב דבר אשר יכול להצביע על כך שגורמי ג'האד אלו כבר מחזיקים ברשותם נשק זה. אולם החומרים מהווים תזכורת שגורמים אלו פועלים בנחישות להשיג אמצעי נשק אשר יאפשרו להם להרוג אלפים בפעולה אחת.

הכותב, ד"ר טל פבל הינו ד"ר למזרח תיכוןמנכ"ל חברת Middleeasternet לחקר האינטרנט והאיומים המקוונים במזרח התיכון ובעולם האסלאמי וראש התוכנית ללימודי פשיעה קיברנטית באוניברסיטת אריאל.