הרב קוק
הרב קוקמתוך המאגר

עניינים פנימיים בתוך מדינת ישראל נידונו כמעט תמיד בזירה הבינלאומית. מבצע צוק איתן, בדומה למשברים ביטחוניים קודמים או החלטות מדיניות, תפסו תמיד כותרות בתקשורת הזרה וקבעו שם את סדר היום.

עובדה זו מעוררת תהייה. מדוע העולם מתעניין כל כך בנעשה בתחום מדינתנו הקטנטונת? כיצד בכוחנו לגרום שוב ושוב לתסיסה בינלאומית ללא מאמץ ניכר מבחינתנו?

עם ישראל ניחן בכישרון ייחודי ביחס לשאר העמים, שבא לידי ביטוי, בין השאר, באותה התבלטות בזירה הבינלאומית.

אם כך נשאלת השאלה מיהו עם ישראל? האם הוא עם ככל העמים? מהי ייחודיותו?

סוגיה מהותית זו, ושאלת השפעת עם ישראל על הפרט והכלל עולים בספר "עם ישראל" שחיבר הרב ערן טננבאום, המתמקד במהות עם ישראל ויחסיו והשפעתו על שאר העמים.

הרב טננבאום חיבר את הספר תוך שהוא מלקט ומבאר פסקאות מכתבי הרב אברהם יצחק קוק זצ"ל. הרב קוק, שיום פטירתו מצוין היום, דן גם-כן בשאלה מה מיוחד כל כך בעם ישראל ביחס לאומות העולם? האם זה התוכן הנשמתי או מציאות החיים?

הספר "עם ישראל", בן 400 העמודים, היוצא לאור בהוצאת עמותת ראש יהודי דן בסוגיה זו לעומקה. הספר מחולק לעשרה פרקים העוסקים במהות וכישרון עם ישראל; הצדדים הלאומיים; היחס בין הפרט לכלל; הקשר בין עם ישראל לתורה ולארץ; היחס בין עם ישראל לשאר העמים;, מרכיב האחדות בעם: התנהלות עם ישראל במהלך ההיסטוריה ותהליך הגאולה.

"פרקים אלה מהווים את עמודי התווך בהבנת העם", מסביר הרב טננבאום, "המסקנה המשתמעת היא כי עם ישראל יונק את הצלחתו וכישרונו מתוך התוכן הרוחני שבו. הנשמה של עם ישראל, המכונה "כנסת ישראל", כוללת בקרבה שפע עליון של חיוניות אלוהית עשירה מה שמניע ומקנה לו כישרון רוחני אדיר. בהקשר שלנו, בכל שלב וסוגיה בחיינו, אירועים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים - עם ישראל מסוגל לנהל מערכות לאומיות וציבוריות רחבות ולהוות גורם מרכזי ומוביל בתהליך האנושות מתוך היותו קשור ומחובר לחיוניותו הרוחנית".

הרב טננבאום, נשוי ואב לשמונה, תושב חיפה בוגר ישיבות "בני דוד" בישוב עלי ו"הר המור" בירושלים. טננבאום, רס"ן במילואים אשר שימש עד לא מזמן כקצין מודיעין בחטיבת מילואים. בין היתר לימד טננבאום בישיבות גבוהות ובית מדרש לאברכים וסטודנטים. כיום הוא מלמד בבית המדרש של הגרעין התורני בעכו מעבירים שיעורים לציבור הרחב בחיפה.

"בימים אלה חשוב מאד להדגיש את כישרונו של עם ישראל ואת ייחודיותו", ממשיך הרב טננבאום, "ככל שהבנת מהותו וייעודו של עם ישראל תלך ותתברר לעם ולמנהיגים כך תוכל הנהגת העם להניע תהליכים שייבנו ויקדמו את העם. במקום לאמץ ערכים מבחוץ יש להישען על התכנים המקוריים של עמנו. הבנת התוכן הפנימי של עם ישראל היא הכרחית על מנת לעצב מדיניות פנים וחוץ שתתאים לנו. החשיבות בספר הזה היא להבין את תורת הרב קוק, רבה הראשון של ארץ ישראל ומי שהשפיע ביותר על הגות הציונות הכללית בישראל, ולשאוף שכל פרט בעם ישראל יבין את המהות והערך של העם, מה שיחזק את התודעה הלאומית והזהות שלנו".

הרב שלמה אבינר במכתב הברכה לספר הדגיש כי "ספר זה ודאי יביא תועלת רבה לכולנו והוא כמעט ספר חובה לכל בן אומתנו".

עמותת ראש יהודי עוסקת בהעמקת הזהות היהודית ופועלת ברוח הציונות הדתית. העמותה הוציאה לאור ספרים וספרונים רבים, בעיקר של כתבי הרב קוק, בין היתר מספר ביאורים של כתבי הראי"ה שנכתבו בידי הרב יובל פרוינד.

"אנו תקווה שהספר הזה הנשען על כתביו של הרב קוק יהווה מורה דרך של תורת הגאולה", מוסיף ישראל זעירא יו"ר "ראש יהודי", "מטרת הספר היא להפיץ את ייחודיות עם ישראל ולחזק את זהותנו. לכל פרט בעם ישראל יש פוטנציאל, יש גם אחריות, וראוי ללמוד את כל זה כדי לממש את יעודנו כראוי. לא פחות מזה, ראוי שהספר יהווה מקור לאחדות בעם לא רק בשעת מלחמה, אלא גם בעיתות שלום".