משקיפי האו"ם בגבול סוריה בגולן
משקיפי האו"ם בגבול סוריה בגולןפלאש 90

המזרחן ד"ר מוטי קידר, בעבר ראש מחלקת סוריה באחת מיחידות חיל המודיעין, התייחס ביומן ערוץ 7 לסוגיית עתידה של סוריה לנוכח השתלטות המורדים על מעבר קונייטרה, השתלטות שאינה נראית כמילה האחרונה בסאגת המאבקים בין הממשל הסורי לבין קבוצות המורדים.

ד"ר קידר מציין כי אנחנו כישראלים עוסקים ודנים דווקא במתרחש בקונייטרה משום הקרבה הגיאוגראפית של המקום לישראל, אך הבעיה אינה רק קונייטרה אלא סוריה כולה. "סוריה מתפרקת", הוא אומר ומתאר כיצד קבוצות שונות משתלטות שם על שטחים המחליפים ידיים בין המשטר לבין הקבוצות ובין הקבוצות הללו לבין עצמן כאשר כל אחת מהן מדגישה את האג'נדה שבה היא מחזיקה, אם אג'נדה לאומית ואם אג'נדה דתית כזו או אחרת. "כך המדינה הזו הולכת ונקרעת".

באופן שכזה הפכה גם קונייטרה קרבן למלחמה הפנים סורית הזו, מלחמה שבה צילומי הרג והוצאה להורג משמשים על מנת להפחיד את היריב ולהביא אותו להיכנע טרם קרב. לדבריו העובדה שקונייטרה כעת בידי פלג אחד של המורדים אין משמעה שזה יהיה המצב שיישאר שם לאורך זמן וסביר להניח שהאזור יחליף ידיים בקרוב.

קידר מציין שהמדינה האיסלאמית המוקמת בניצוחו של ארגון דאעש מכניעה עוד ועוד קבוצות החוששות להתעמת עם אנשיה וכך עוד ועוד קבוצות נכנסות תחת כנפיה של המדינה האסלאמית.

עם זאת מעריך קידר כי המדינה האסלאמית לא תשלוט לעד באזורים אלה שכן "יש תכונה בעייתית באסלאם הקיצוני כי אחרי כל קיצוני בא קיצוני יותר ואז עוברים אליו. כך היה באלף וארבע מאות השנים האחרונות", הוא אומר ומעריך כי לנוכח הקיצוניים שעוד יבואו הרי שמדינת האסלאם של דאעש תיחשב למתונה.

באשר לתגובה הישראלית לאירועים סבור ד"ר קידר כי זו אמורה להיות נחרצת ונחושה וכזו שתוכיח לגורמים השונים כי "נגיע אליהם ונפוצץ להם את הראש לפני שהם יעשו את זה לנו. צריך להראות את זה לכל קבוצה", הוא אומר ומזהיר מעמדותיהם של "כמה חכמים", כלשונו, שמייעצים בכל הזדמנות לקיים מו"מ עם השליט הנוכחי מחשש שמא יבוא גורם קיצוני יותר. להערכתו בתוך זמן קצר יהיה מי שיאמר את הדברים גם כלפי דאעש, יגדיר את הארגון כמתון יחסית לבאים אחריו וידרוש לקיים מו"מ עימו.

עוד מזכיר ד"ר קידר בדבריו את בריחת חיילי האו"ם מאימת הגורמים הקיצוניים האסלאמיים באזור. לדבריו יש להפנים את המסר ולפיו זו בדיוק תהיה התוצאה של הצבת חיילי או"ם ביהודה ושומרון, רעיון שיש המדברים עליו בקול רם כבר היום כחלק מהפתרון המדיני מול הרשות הפלשתינית.

קידר מזכיר כי זו אינה הפעם הראשונה שבה נמלטים חיילי האו"ם שאמורים היו להשליט סדר בגבולותיה של ישראל. קידר מזכיר את התנהלותו של הנשיא המצרי נאצר שגירש את אנשי האו"ם מעמדותיהם. "זה מה שיקרה ביהודה ושומרון", הוא מתריע.