המהומות באוקראינה
המהומות באוקראינהרויטרס

המצב במזרח אוקראינה יוצא מידי שליטה, הקרבות הולכים וגוברים, וכך גם הסכנה הרובצת על גבי מאות רבות של משפחות יהודיות שלא נמלטו עדיין מאזורי הקרבות.

בחודש האחרון מאות משפחות יהודיות נמלטו מדונייצק לעיר החוף מריאופול, לאחר שלא היה ניתן יותר לשהות בדונייצק כשאספקת החשמל והמים נותקה, אך עתה כנראה יצטרכו שוב ליטול את מקל הנדודים לאחר שהקרבות הגיעו לשם, והמלחמה הולכת ומתעצמת במקום.

על פי הדיווחים המקומיים, כוחות הצבא האוקראיני וכוחות הבדלנים צרים על עיר החוף והסכנה לתושבים מפני העתיד רק הולכת וגוברת, מה שמביא משפחות רבות לצאת בדחיפות מהעיר, כשהקהילה היהודית המקומית בראשות הרב מענדל כהן עושה הכל לסייע למי שמעוניין לעזוב את העיר לכיוון ז'יטומיר בצפון מערב אוקראינה, לשהות במחנה הפליטים הגדול שהוקם במקום בראשות הרב שלמה וילהלם רבה של ז'יטומיר והמחוז.

רבה של דונייצק והמחוז, הרב פנחס וישצקי, שנותר בעירו גם כשניטשו הקרבות הקשים, אולם נאלץ לעזוב את העיר ולעבור למריאופול לאחר שנותקה אספקת המים והחשמל, צוטט הבוקר בעיתון החרדי 'המבשר' כי מתוך 11,000 יהודים בדונייצק נותרו כ־1000 יהודים. וגם כעת למרות המצב הקשה הקהילה מסייעת לכל מישמעוניין בכך לעזוב את העיר.

הרב וישצקי מציין כי גם במריופול נעשות כל הזמן הערכות מצב לדעת מה לעשות, ויחד עם זאת מסייעים לכל מי שמעוניין לעזוב מיידית את העיר. "מדובר במצב לא פשוט, הקהילה שכרה כאן 200 דירות וכעת שוב נאלצים היהודים לקחת את מקל הנדודים ולהימלט גם מכאן. אנו בוטחים בישועת ה' כהרף עין ועושים הכל לחזק ולאחד את היהודים במקום, אנו קוראים לכלל ישראל להתפלל עבור יהודי אוקראינה, במיוחד בימים אלו חודש הרחמים והסליחות למען נצא כולנו מצרה לרווחה", אמר הרב וישצקי.