לא ברחתי. אשכנזי
לא ברחתי. אשכנזיפלאש 90

העיתונאי דן מרגלית, ממחברי הספר 'הבור' בו גולל יחד עם העיתונאי ד"ר רונן ברגמן את פרטי פרשת הרפז, מתייחס בראיון לערוץ 7 להמלצות המשטרה להעמיד לדין את הרמטכ"ל בעבר, רב אלוף במיל' גבי אשכנזי.

מרגלית מסרב לראות בפרטי כתב ההמלצה להעמדה לדין 'הר שהוליד עכבר' שכן לדבריו הסעיף המיוחס לאשכנזי אודות גילוי סודות מדינה, סעיף שאותו חשפה אילה חסון, הוא סעיף חמור ביותר.

באשר ל'פוטש' שנעלם משום מה מהמלצת המשטרה אומר מרגלית כי חתירתו של הרמטכ"ל תחת שר הביטחון לא רק קיימת במסמך המשטרה אלא כוללת גם ביקורת שמותחת המשטרה על התנהלותם של לובשי מדים העושים את מעשיהם אם כי תוך ציון העובדה שהדברים אינם מבשילים לכדי סעיף פלילי.

מרגלית סבור שהמשטרה טועה בכך, אך מדגיש את עצם קיומה של הביקורת החמורה הזו. "המשטרה מתייחסת לסוגיה וזה לא שהנושא לא קיים", הוא אומר ומדגיש כי בדרך כלל נמנעת המשטרה מלהתייחס לפרטים ברמה כזו ומעדיפה בהמלצותיה לעסוק רק במה שמקבל לבוש פלילי, כהגדרתו. המקרה הנוכחי הוא חריג וחריגה זו מהנורמה המשטרתית מלמדת לטעמו על חומרת העניין גם בעיני המשטרה. "המשטרה אומרת באופן רשמי ומפורש שהדברים אינם בסדר".

עוד מוסיף מרגלית ומזכיר כי מקור הביטוי 'פוטש' הוא בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה והוא מיוחס לקבוצות הצבאיות שסירבו לקבל את מרותו של השלטון האזרחי החדש בימים אלו. מציאות כזו של סירוב קצינים לקבל את מרותו של שר ביטחון היא בלתי נסבלת בשום מדינה מתוקנת, בוודאי כשמדובר במדינה דמוקרטית, אומר מרגלית.

לכל אלה הוא מוסיף ומעריך כי התפתחות החקירה תוביל להרחבת היקף ההאשמה המיוחסת לאשכנזי. על מנת ללמוד על הצפוי בחקירה זו ממליץ מרגלית לכולנו להביט מסביב ולבחון את כתבי ההמלצה הנוגעים למקורביו של אשכנזי. בהמלצות אלה נאשמים אנשיו בשיבוש ראיון, במחיקת לוחות זמנים של אשכנזי, בהשמדת ראיות, בתיאום עדויות וכיוצא באלה.

"מאז ווטרגייט ב-1972 למדנו שכגודל השיבוש כך גודל ההרשעה", אומר מרגלית ומציין כי שיבושים אלו והשמדת ראיות אלו, במידה ואכן היו כאלה, לא נעשו לטובת איש למעט לטובת אשכנזי עצמו והדברים ילכו ויתבררו במהלך החקירה שעוד תבוא. "כלומר שהיה הרבה מה לשבש. אלו לא דברים של מה בכך".

כשנשאל לגבי התחושה ולפיה המשטרה נזהרה בהמלצותיה להציב את אשכנזי תחת האישומים החמורים ביותר והעדיפה להציף את החשדות החמורים פחות ולהתמקד בסובביו של אשכנזי, אומר מרגלית כי להערכתו המשטרה כמו גם היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, נצמדה לגרסה הראשונית שנאמרה על ידיה ועל ידי היועמ"ש בראשית הפרשה ומאז הם מסרבים להודות בטעותם ולהשתחרר מגרסה זו. להערכתו הדברים לא יסתיימו כפי שהם כעת. "פרשיות כאלה לא מסתיימות כך. יבוא עוד עיתונאי או עוד עורך דין והדברים ימוצו".