ההרס בעזה לאחר מבצע צוק איתן
ההרס בעזה לאחר מבצע צוק איתןרויטרס

ארגוני השמאל הקיצוני 'יש דין' ו'בצלם' טוענים כי מערכת אכיפת החוק הצבאית כושלת לחלוטין, כלשונם.

הארגונים טוענים כי לאחר בחינת תוצאות של מאות חקירות התברר כי מערך החקירות הקיים לא מאפשר חקירה רצינית ואפקטיבית וכי המנגנון סובל מכשלים מבניים חמורים ההופכים אותו לחסר יכולת לקיים חקירות מקצועיות.

לדבריהם "המנגנון הקיים אינו מסוגל לחקור שאלות של מדיניות או הפרת חוק על ידי דרגים בכירים בצבא ולכן הוא אינו יכול להוביל למיצוי הדין עם האחראים. הנתונים מוכיחים כי הרשויות הישראליות לא מעוניינות לחקור הפרות של זכויות אדם של פלסטינים על ידי כוחות הביטחון. אי-יישום המלצות ועדת טירקל שנה וחצי לאחר פרסומן, מחזק מסקנה זאת".

בהודעה שהארגונים מפרסמים הבוקר צוין כי תנועת 'בצלם' החליטה לדחות את בקשתו של סא״ל רונן הירש, הפרקליט לעניינים מבצעיים בפרקליטות הצבאית, להעביר לצבא מידע אודות אירועים ״חריגים״ במבצע "צוק איתן". זאת בניגוד למדיניות הארגון לאחר אירועי לחימה קודמים שניהלה ישראל ברצועת עזה. "החלטה זו התקבלה בעקבות התוצאות הדלות, בלשון המעטה, של החקירות שניהלה הפרקליטות הצבאית עד כה", כותבים ארגוני השמאל הקיצוני.

חגי אלעד, מנכ״ל 'בצלם' אומר, ״בצלם סבור שחיוני לחקור את ההנחיות והפקודות שניתנו לכוחות הצבא ע"י הדרג המדיני והצבאי הבכיר, ובמיוחד חשדות בנוגע למדיניות תקיפה לא חוקית שהוכשרה מראש על ידי הפרקליטות הצבאית. לכאורה ברור לכולי עלמא שגוף לא יכול לחקור את עצמו, אבל גם הפעם צפוי הצבא לחקור את התנהלותו שלו במהלך ׳צוק איתן׳, וגם הפעם החקירות תתנהלנה ללא ביקורת חיצונית. להבדיל ממנגנוני הטיוח הקיימים, אם יוקם כעת מנגנון חקירה עצמאי לבחינת החשדות להפרת המשפט ההומניטארי הבינלאומי, שמטרתו תהיה גילוי האמת ונקיטת צעדים נגד האחראים - נברך על כך ונסייע מקצועית לחקירה רצינית כזו כמיטב יכולותינו המקצועיות.״

נטע פטריק, מנכ"לית 'יש דין', אמרה הבוקר "מערך החקירות של צה"ל כושל. הנתונים צריכים להדליק נורה אדומה בנוגע לחוסר נכונותה של ישראל לקיים חקירות רציניות ומקצועיות. המחקר רב השנים של יש דין מוכיח כי זו מערכת שאינה מסוגלת לקיים חקירות אפקטיביות בימי שגרה, וקל וחומר שאינה יכולה לעשות כן בימי לחימה. אנו שבים ומתריעים מדי שנה אודות מצבו החמור של מערך החקירות אך נראה כי ישראל מסרבת לטפל בכשלים המבניים או לעשות את המינימום ההכרחי כדי לשפרו, חרף ביקורת נוקבת של ועדות ציבוריות וארגונים. המסקנה הבלתי נמנעת היא כי מדינת ישראל איננה מעוניינת לחקור פגיעות בפלסטינים".