השר אהרונוביץ'
השר אהרונוביץ'חזקי עזרא ערוץ 7

כל מי שעוקב אחרי אירועי הפח"ע בירושלים בחודשים האחרונים, יודע ששריפת תחנת הדלק בגבעה הצרפתית השבוע היא המשך ישיר של מגמת ההתפרעויות ואינה עליית מדרגה.

בחודשים האחרונים חלקים גדולים בירושלים בוערים. המשטרה, למרות ביצוע מעצרים המוניים, אינה מצליחה למגר את ההתפרעויות. מדובר בהפרות סדר יומיומיות, ירי משכונות ערביות לעבר שכונות יהודיות, ונדליזם שיטתי במבני ציבור ורכוש ממשלתי, זריקות אבנים ובקבוקי תבערה, יריות זיקוקים לעבר שוטרים ובתים והפגנות שמידרדרות מהר מאוד לאלימות. ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, דרש "לנקוט ביד קשה ובלתי מתפשרת נגד המתפרעים הפוגעים בסדר וברכוש".

יורים גם על שוטרים

ירושלים עלתה לכותרות השבוע רק בזכות העובדה שנמנע אסון כבד באירוע הצתת תחנת הדלק. אבל למעשה אירועים אלימים כאלו מתרחשים בחודשים האחרונים באופן תדיר. כך למשל התלוננו בשבועות האחרונים תושבי פסגת זאב על ירי שבוצע מכיוון שכונת שועפט לעבר שכונתם. במספר בתים נמצאו קליעים שנורו מפאתי השכונה הערבית. השבוע גם נופץ חלון של מכונית מירי כזה. בעקבות אירועי הירי משועפט הציב מפקד מחוז ירושלים מארב של שוטרי מג"ב באזור. ערבי שהחזיק נשק בידו נורה על ידי המשטרה. עם זאת, לא הוגשו כתבי אישום נגד האוחזים בנשק וחקירת משטרה נפתחה נגד השוטרים.

חברת מועצת העיר יעל ענתבי, תושבת פסגת זאב, מספרת כי האלימות של התושבים הערבים מתרחשת מדי יום ומתריעה כי זה ייגמר באסון. "בוודאי שהמצב החריף", מספרת ענתבי. "המשטרה תמיד אמרה לנו לא לעשות סיפור גדול מהקליעים שנמצאים בבתים. 'אלו קליעים מהחתונות' אמרו לנו, אבל גם הם הבינו שכבר לא מדובר רק בחתונות אלא בירי ממש, ולכן הם גם הציבו מארב. לצערי זה קרה רק אחרי שההסלמה כוונה גם לכוחות המשטרה, והמתפרעים החלו לפגוע בשוטרים וברכבי משטרה ולירות עליהם זיקוקים בלי לפחד בכלל".

מקרה הצתת תחנת הדלק ממחיש היטב את חוסר הפחד של המתפרעים. באותו אירוע עלו כארבעים צעירים ערבים רעולי פנים מתוך שכונת עיסאוויה ונכנסו לשכונת הגבעה הצרפתית. במשך דקות ארוכות השחיתו המתפרעים את חנות הנוחות במקום, חלק מהצעירים גנבו סחורה, אחרים גנבו שמן מהמשאבות שהושחתו ושפכו אותו על הכביש. אחר כך היה ניסיון להצית את התחנה על ידי זריקה של בקבוק תבערה. לאחר המקרה סגרה המשטרה את כביש הגישה בין הגבעה הצרפתית לעיסאוויה ל‑24 שעות. תושבים מהגבעה הצרפתית התרעמו על פתיחת הכביש, ויו"ר המנהל הקהילתי של הגבעה התלונן לפני המשטרה. 300 תושבים מעיסאוויה הבטיחו לשמור על הצעירים שלא יתפרעו. המשטרה מצדה איימה כי אם הפרות הסדר יחזרו - גם המחסום יחזור.

תושבי הגבעה הצרפתית לא מתרשמים מאיומי המשטרה והשבוע, במהלך ביקור השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', הטיחו בפניו כי הם מרגישים שביטחונם מופקר. בעמוד הפייסבוק של תושבי הגבעה רבים מהתושבים שיתפו בתחושותיהם ובכעסם על הרשויות. ניר דרורי, תושב השכונה, כתב כי הגיע הזמן שתושבי השכונה יתחילו לפעול נגד המתפרעים. "תושבי השכונה והמנהל הקהילתי לא צריכים לשבת בשקט כנגד הטרור מצד תושבי עיסאוויה: זיקוקים ללא הפסקה, יריות, התפרעויות, בקבוקי תבערה, אלימות ומעשים לא הולמים נגד תושבים ובעיקר סטודנטיות, שרוצים ליהנות מפעילויות ספורטיביות בשכונה. הגיע הזמן לפעול".

אהרונוביץ' מבטיח לטפל

האירועים הללו מצטרפים לשלל אירועים ביטחוניים שהתרחשו בחודשים האחרונים בירושלים. אחד החמורים שבהם היה שריפת תחנת המשטרה בהר הבית, ויש שיאמרו כיבושה, אמנם למספר שעות, אך שעות שבהן משטרת ירושלים בחרה להרים ידיים. הפורעים שרפו את התחנה מהיסוד, השחיתו רכוש וגנבו ציוד ומסמכי משטרה והניפו דגלי חמאס מעל התחנה. תמונותיהם של הפורעים דורכים על בגדים ומעילים של משטרת ישראל הופצו ברחבי העולם הערבי ועוררו סערה. ברובע המוסלמי נזרקו אבנים על יהודים ותינוקת כבת עשרה חודשים נפצעה. ההרס לרכבת הקלה בעקבות זריקות אבנים ובקבוקי תבערה נאמד בעשרות מיליוני שקלים. חברת הרכבת הקלה סיטיפס הודיעה כי שמונה מתוך 23 קרונות הוצאו משימוש, וצוותי משטרה החלו ללוות את הרכבות בנסיעתן. מנגד, צעיר פלשתיני מת השבוע לאחר שנפגע בשבוע שעבר מכדור גומי במהלך הפגנה בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים.

גורמי הביטחון טוענים שהטריגר להתפרעויות היה רצח הנער הערבי מוחמד אבו ח'דיר. הגרף שפרסם השב"כ השבוע הראה כי בחודשיים האחרונים כמות פיגועי הטרור בירושלים עלתה במאות אחוזים. אם בחודש מרץ היו לטענת השב"כ שלושה פיגועי טרור, הרי שבחודש יולי קפץ המספר ל‑83 ובאוגוסט ל‑69 אירועי טרור. בחודשיים האחרונים עצרה המשטרה כ‑600 מתפרעים ונגד כ‑200 מתוכם הוגשו כתבי אישום.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר השבוע בסיור במזרח הבירה כי אמנם יש ריבוי אירועים, "אך זו לא אינתיפאדה". אהרונוביץ' אמר כי יוקם כוח משימה מיוחד לטיפול בבעיה. "ישנה עלייה בכמות ובחומרת האירועים ואי אפשר לעבור לסדר היום", אמר אהרונוביץ'. "עצם זה שכמעט לא היו הרוגים ונעצרו מאות מתפרעים מראה על פעילות נכונה. יש עדיין אירועים ברכבת הקלה. אמרתי והבטחתי לתושבי ירושלים ולהנהלת הרכבת שאנחנו חייבים להחזיר את הביטחון לנוסעי הרכבת הקלה, ואנו נעשה את זה בימים הקרובים. הפגישה עם תושבי הגבעה הצרפתית הייתה פגישה לא קלה. התושבים צודקים. אם הם מרגישים שיש פגיעה בביטחון, מחובתנו להחזיר את הביטחון. יש פה בעיה ביטחונית ואנו נקים צוות יחד עם המשטרה והעירייה וניתן את הטיפול הכי טוב לשכונה הזו".

אריה קינג, מי שהיה עד לא מזמן חבר בקואליציה של ברקת ופוטר על ידו, סבור שדווקא יש אינתיפאדה בירושלים והיא נמשכת כבר כמה שנים. האשם העיקרי בחוסר היכולת למגר את הטרור, לדבריו, הוא השר לביטחון פנים, אהרונוביץ'. "כמחזיק תיק הביטחון בעיר וכתושב ירושלים מזה שנים, אני לא זוכר תקופה כל כך אינטנסיבית וארוכה של אלימות וטרור כזה", אומר קינג ל'בשבע'. "אני חייב לומר שזה היה צפוי לחלוטין, ואני שומע את זה מקציני המשטרה הבכירים ביותר בירושלים, שכופים עליהם לא לאכוף את החוק במזרח ירושלים משיקולים פוליטיים".

תסביר.

"במשך חמש שנים אין שום אכיפה, אפילו לא ניסיון של אכיפה, בשכונות מזרח ירושלים. זה משדר לציבור הערבי שהם גרים במקום שאין בו חוק. כשאין אכיפה על אחזקת נשק, על נסיעה בלי רישיון ותשלום מיסים, בסוף זה נגמר בהפקרות ובאלימות".

מי ישלם את מחיר ההפקרות?

קינג טוען כי אירועי פח"ע במזרח ירושלים אינם מטופלים באופן יסודי על ידי המשטרה. "יורים פה זיקוקים על שוטרים, יורים לתוך בתים של יהודים. בבית יונתן זורקים על תושבים מקררים ומכונות כביסה. במזרח העיר הוקם ארגון שמזוהה אידיאולוגית עם דאעש. כשאמרו למשטרה שהם מפרסמים כרוזים בכל השכונות הערביות, המשטרה אמרה שדאעש עוד לא הוכרז כארגון טרור. וזה נכון, אגב. לפני כמה שבועות הם עוד לא הוכרזו כארגון טרור. אבל זו תשובה? כשמציתים תחנת משטרה בירושלים ומכניסים דגלי אל-קאעידה וחמאס להר הבית, אז למה מצפים? אגב, איך ערבים מצליחים להכניס דגלים להר הבית, אין בידוק ביטחוני? התשובה היא שיש הוראה להכיל אירועים. אימצו את תפיסת ההכלה מיהודה ושומרון וייבאו אותה לירושלים וזה מתפוצץ בפנים. אנשים נרגמים פה באבנים ומחכים למשטרה, שבסוף לא מגיעה אליהם. שליש מהרכבות הקלות מושבתות. איך יכול להיות שאף אחד לא שילם בתפקיד שלו על ההפקרות הזאת? מישהו התרשל בגדול בתפיסת הביטחון".

כן, אבל השב"כ הציג גרף שמראה שהעלייה המשמעותית של הפיגועים היא בחודשיים האחרונים.

"עובדתית זה לא נכון. גם לי יש גרף והאירועים החלו לפני הרצח של אותו נער ולפני חטיפת שלושת הנערים ורציחתם. הרבה לפני. הממשלה נתנה הנחיה לצמצם נוכחות במזרח ירושלים. כלומר, הערבים בשכונותיהם יכולים לעשות מה שהם רוצים, העיקר שהאלימות לא תזלוג החוצה. זו חשיבה מעוותת שכמובן קורסת מול המציאות. במזרח ירושלים אין תחנות משטרה, כתפיסת עולם. מי שאחראי לכך הם לא מפקדי המשטרה, אלא הממשלה ובראשה השר לביטחון פנים. כל עוד המדיניות הזאת לא תשתנה, הטרור לא ייפסק".