בית שמש מציגה: 60 ק"מ שבילי אופניים

לאחר שנתפסה בפרשיות שעוררו אנטגוניזם רב מקדמת עיריית בית שמש שתי תוכניות משמעותיות שאושרו בוועדה המחוזית.

חיים לב , י"ז באלול תשע"ד

משה אבוטבול
משה אבוטבול
צילום: פלאש 90

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה להפקיד תכנית למסחר ומשרדים באזור התעשיה צפוני בבית שמש בסמוך לתחנת הרכבת.

התכנית מציעה הקמת בניין למסחר ומשרדים בן  8 קומות בהיקף של כ-21,000 מ"ר מהם כ-9,000 עיקרי וזאת לשימושי המסחר והמשרדים הכוללים: חנויות, מרכולים, מסעדות, אולם שמחות, מזנונים, עסקי ואביזרי רכב, משרדים, שירותים עסקיים ועוד.

התכנית תואמת את מדיניות התכנון המחוזית המאפשרת שימושים כגון מסחר ומשרדים בסמוך לתחנת הרכבת של העיר, וזאת בנוסף לתעשייה הקיימת בשטח מזה שנים. אזור התעשייה הצפוני סמוך לשכונות מגורים ולכן קיימת מגמה להפיכתו לאזור של מסחר, משרדים ותעשייה נקיה.

החלטת הועדה הדגישה את חשיבות תוספת שטחי המסחר והמשרדים המוצעים בתכנית, וזאת לצורך חיזוק אזור התעשייה הצפוני כמוקד סביב תחנת הרכבת וכן חיזוק חוסנה הכלכלי של העיר, בד בבד עם אישור השכונות החדשות בעיר.

בעקבות הבשורה הכלכלית, אומר ראש העיר משה אבוטבול כי עיריית בית שמש תמשיך להוביל הקמתם של פרויקטים כלכליים נוספים אשר יעצימו את חוסנה הכלכלי של העיר, ויתנו מענה אמיתי לצרכים של תושבי העיר. "פרוייקט ייחודי זה יתן תנופה לכל מתחם הרכבת שבשנים האחרונות שינה את פניו למרכז שירותים ומסחר עירוני, וללא ספק הוא יקדם את חיי המסחר בבית שמש", אמר אבוטבול.

ראש העיר הודה למשרד הפנים, לחברי הועדה המחוזית בירושלים ולעומדת בראשה דלית זילבר, על הנכונות לסייע לעיר בית שמש שנמצאת בתנאי בינוי ופיתוח מהגדולים בארץ, ולהיות חלק מהפיכתה של בית שמש למטרופולין אזורי לאזור כולו.

כמו כן, אושרה בוועדה המחוזית תוכנית נוספת שהגישה עיריית בית שמש למערך שבילי אופניים בתחומי העיר בית שמש. התוכנית מציעה כ-60 ק"מ של מסלולי אופניים בבית שמש, המתחלקים בין שבילים בשטחים ציבוריים פתוחים לבין שבילים ברצועות הדרך לשימוש יוממות, פנאי וספורט.

משרד הפנים החליט לאמץ את תוכנית העירייה כמדיניות תכנון, "פיתוח תשתית ותרבות אופניים יתרמו משמעותית לאיכות ורמת החיים בעיר, לשיפור הניידות בתוך העיר, לשיפור הבריאות והכושר הגופני של התושבים ולחיזוק תדמיתה של העיר" נמסר ממשרד הפנים.

בית שמש מתאפיינת באחוז גבוה של תושבים שאין בבעלותם רכב פרטי ומכאן הערך המוסף שביצירת מערך שבילי אופניים כלל עירוני. עוד צויין כי מיקומה של העיר בלב האזור הכפרי ותפקודה כבירת מחוז לאזור שסביבה יתרמו ליוממות אופניים בין העיר לישובים הסמוכים ושילובה במערך שבילי האופניים שבשטחי הטבע הסובבים אותה ואשר מתויירים בקביעות על-ידי נופשים רוכבי אופניים מכל הארץ, יהפוך אותה למוקד מרכזי באזור.

יישום התוכנית יסייע בכך שכ-10% מהנסיעות בעיר תתבצענה באמצעות אופניים. התוכנית שמה דגש על בטיחות באמצעות יצירת מסלולים ייחודיים לרכיבה בטיחותית על האופניים, תוך הפרדה בין תנועת אופניים לתנועת רכב מוטורי ולתנועת הולכי רגל על-פי הנחיות משרד התחבורה. כמו כן התוכנית שמה דגש על נוחות ויעילות על-ידי יצירת רשת עירונית של מסלולי אופניים המקיפה את העיר לאורכה ולרחבה בדרכים הקצרות האפשריות, מכל שכונות המגורים לכל מוקדי המשיכה, לרבות תחנת הרכבת, מרכזי מסחר, מקומות עבודה, אזורי תעשיה, פארקים וגינות ציבוריות, מתקני ספורט ופנאי, מוסדות חינוך וציבור.

התוכנית מציעה בשלב עתידי להקים מערך ציבורי להשכרת אופניים, עם פריסת תחנות של כ20 אופניים בכל תחנה ברחבי העיר.

התוכנית ביוזמתה של עירית בית שמש על-ידי אדר' אוטו פרידמן, פעיל בעמותת "רוכבי שמשון" מבית שמש והוכנה בהתבסס על תדריך לשבילי אופניים של משרד התחבורה ובמימון משרד השיכון.

ראש העיר אבוטבול הוסיף כי "בית שמש שוכנת בלב ארץ התנ"ך, במיקום פסטורלי משולב באתרים היסטוריים רבים. מהפכת שבילי האופניים חשובה הן מבחינה תיירותית וכלכלית למטיילים מרחבי הארץ, והן מבחינה בריאותית לתושבי העיר''.