פגישת הרבנים היום
פגישת הרבנים היוםעצמי

בירושלים נפגשו היום (שישי) הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו והראשון לציון הרב יצחק יוסף עם רב העיר העתיקה הרב אביגדור נבנצל, רב העיר רחובות, הרב שמחה הכהן קוק, ויו"ר רבני דרך אמונה הרב ברוך אפרתי.

בפגישה שאותה יזמה 'דרך אמונה', דנו הרבנים בין השאר בחוק הגיור שצפוי לעבור בממשלה בשבועות הקרובים.

הרב ברוך אפרתי אמר לרבנים בפתח בפגישה, "הרבנות הראשית היא המזוזה על פתח ביתנו הלאומי, ועלינו להקפיד על כבודה והיותה המקום המרכזי לענייני יהדותה של המדינה. הדבר ברור כשמש שכל פסיקה הנוגעת לכלל אזרחי ישראל חייבת לעבור במקום הקדוש הזה שיסד מרן הרב קוק, והגיור בראש כולם".

הרב אפרתי הוסיף "זכה העם ברבנות מצויינת, שהיא אות הקודש של מדינת ישראל. אנו כרבנים בישראל מרגישים שייכות לרבנות הראשית, הרבנות מאחדת אותנו, ומהווה את ראש החץ בפעילות הרבנית הממלכתית למען אזרחי המדינה. כולנו כאחד מאחוריה, ומקשיבים לראשיה". 

הרב נבנצל שהתייחס לחוק הגיור אמר "הגיור חייב להיות על פי ההלכה, ודרך הרבנות הראשית. אי אפשר שכל רב עיר יגייר עם הרכב בית דין שנראה לו בלי פיקוח הרבנות, ובמיוחד באופנים פסולים".

הרב קוק חיזק את דבריו והביע חשש מתגובת הקהילה היהודית לרפורמה בגיור בישראל, "רבני חו"ל כבר הודיעו שהם לא יקבלו את הגיור של ישראל אם החוק הזה יעבור. כך גם הרבנות הראשית לא תקבל את הגיורים, וגם הרבה רבנים דתיים לאומיים. אז מה נשאר? מי יקבל את הגיור החדש הזה? זה ממש קורע את העם לגזרים ויעשה כמה עמים כאן עם ספרי יוחסין. כל זה נועד לאפשר בסופו של דבר גם לרפורמים להכנס, כולם יודעים את זה, יש חברי כנסת שאומרים בפירוש כך".

הראשל"צ הרב יוסף סיפר לרבנים, "ישב אצלי רב עיר אחד, שעבורו נחקק כל חוק הגיור הזה מהתחלה, כדי שיוכל לגייר בקלות כפי מה שנראה לו. הוא התווכח איתי שעה שלמה, הוא רוצה לגייר עשרות אלפי ילדים קטנים שההורים שלהם נוצרים. אמרתי לו איך נגייר ילד כזה? הוא חי בבית נוצרי, אוכל טרף, מחלל שבת, לא פעם אמא שלו הולכת לכנסיה, הוא גודל להיות גוי לכל דבר. זה גיור?! זה שקר! אבל הוא מתעקש, ממש מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. גם אלה שהקלו בזה, זה רק בדיעבד שכבר עשו את הטעות. מי מתיר ליזום כזה דבר מלכתחילה ולהכניס אלפי גויים לעם ישראל נגד הדין?".

הרב לאו הוסיף, "זה אפילו לא רבני עיר שיגיירו לבדם. רוצים להתיר גם לרבנים אחרים מקומיים להצטרף להרכבים לגייר, ויש כאלה שלאו דווקא יקפידו על ההלכה בגיור כראוי, ויקלו מראש בהרכבים נגד המסורת ההלכתית".

נושא נוסף שעלה הוא המאבק במסיון ברחבי הארץ, ובייחוד ביוזמה הנוצרית החדשה לתקוע יתד בכתל הדרומי למרגלות הר הבית, ולערוך שם מיסה לנוצרים ויהודים בהושענא רבה, עבור תחיית 'אותו האיש' כביכול.

הרב אפרתי אמר בדיון, "מה שקורה בעיר העתיקה בהובלת הכנסייה לא היה בעבר. הנוצרים עושים תפילות במקומות חדשים, וכובשים שם חזקה לתפילה. הדבר התחיל בהר ציון אך מתפשט הלאה, כרגע מדובר על שערי חולדה בכתל הדרומי, ואם הדבר יקרה הוא יהפוך למסורת של אלפי צליינים, בצמוד להר הבית בכל שנה".

הרב קוק הסביר כי ישנו נסיון של הכנסייה לקבוע מציאות חדשה, לעשות מיסות סביב הר הבית, וגם מזמינים לכך יהודים, "הדבר הזה חמור מאד, ופוגע לראשונה בקדושת הר הבית במעשים נוצריים". 

"הבעיה היא שיש גם רבנים שמשתפים פעולה עם הנוצרים, ועושים איתם כנסים לחזק אותם. אומרים שהנושא שלהם הוא "התחיה", הם מתכוונים באמת לאותו האיש, אבל הם מספרים בשקר שהכוונה לתחייה של המדינה ומשכנעים יהודים תמימים להצטרף. שקר ורמיה".

הרבנים סיכמו כי הנושא יטופל בכל כובד המשקל למען שמירת העיר העתיקה כיהודית, ללא מסיון ופולחן נוצרי במקומות חדשים. מועצת הרבנות הראשית תדון בדרכים נוספות למאבק בהתפשטות המיסיון בכלל, ואחיזתם החדשה בעיר העתיקה, בהובלת הרבנים הראשיים.

בנושא שנת השמיטה המתקרבת אמר הרב לאו, "בשנה הקרובה נקפיד על קיום השמיטה בדקדוק רב, ויש היענות רחבה של חקלאים רבים לחתום על הסכם בו הם מתחייבים לאפשר פיקוח רבני בשדות על שמירת השמיטה, כל מקום ודרכו, בהיתר מכירה או אוצר בי"ד. חוץ מעצם הפיקוח על איסורי מלאכות, יש בזה גם גמירות דעת אמיתית יותר לכל התהליך".

הרב הראשי ציין כי "השנה נמכור את השדות לגר תושב שאמו נוצרייה, וקיבל על עצמו בפני בית דין מצוות בני נח. ובזה ודאי לא עוברים על לא תחנם לפי הבית יוסף".

הרב קוק ציין כי "השנה כמעט כל חקלאי השומרון ואיזור חברון, בחרו באוצר בית דין שברחובות. ב"ה, לזה התכוונו הרב קוק והחזון איש, שכמה שיותר יסמכו על כך, זה עדיף מהיתר המכירה".

הראשל"צ הרב יוסף העיר כי צריך לציין בכל מקום את סוג הכשרות. "היתר מכירה הוא כשר לחלוטין, אך מי שיכול בלעדיו תבוא עליו ברכה, כך הייתה גם דעת הרב קוק".

סוכם שרבני 'דרך אמונה' ימשיכו בפעילות צמודה עם הרבנות הראשית בשמירה על מעמד הרבנות הראשית וכמו כן, ימשיכו את הקשר עם רבני העיר העתיקה, למניעת התפשטות הכניסיה והמיסיון.