הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

"בעלי המוסר לימדו אותנו כי לעתים קיימת בעיה מובנית בתוך תהליך התשובה", כך פותח הרב יונה גודמן את דבריו.

הליך התשובה אמור לסייע לאדם לבחון את הרגליו, אך בפועל רבים נכנסו להרגל לגבי עצם התחומים בהם הם מנסים לעשות תשובה! יש תחומים קבועים שהם בודקים ואחרים שהם בקביעות שוכחים. למשל, רבים בוחנים את אופן קיום המצוות שלהם בתחום של 'בן אדם למקום', אך לא מעלים על דעתם לבחון תחומי חיים חיוניים אחרים".

נוכח מצב זה, מציע לנו הרבה יונה 'לחזור בתשובה על האופן בו אנו חוזרים בתשובה'. לדעתו, אחד התחומים בהם אנו שוכחים לעשות חשבון נפש הוא ביחס למשפחתנו. "רבים מאתנו משקיעים בימי אלול אלו מחשבה על עולמם האישי, אך שוכחים לבחון את עולמם המשפחתי".

לדברי הרב יונה, את התשובה המשפחתית הרצויה ניתן למקד בשני תחומים עיקריים לפחות. "ראשית, צריך לשבת בנחת ולבחון לחוד את אופי היחסים שלנו עם כל ילד או ילדה במשפחה. לראות מה מאפיין אותם ומה היינו רוצים לשנות בשנה הבאה. עם ילד אחד נרצה אולי לחזק את הבנתו כמה הוא מוכשר ומחונך, כדי לחזק את הדימוי העצמי שלו. עם ילדה אחרת נחליט להשקיע פעם בשבוע זמן איכות, כדי לשפר את עומק הקשר שלנו עם עולמה הסוער וכן הלאה".

הרב יונה מדגיש שאין דבריו מכוונים ל"עבירות" שאנו עושים ביחסינו עם כל ילד או בבעיות קשות שלהם, אלא ברצון טבעי לעצור, בימים אלו של סוף שנה, ולראות מהם צרכיו של ילד מאיתנו וכיצד להשתפר עוד יותר.

"המישור השני בו ראוי לעשות חשבון נפש משפחתי הוא לגבי סולם הערכים של המשפחה", כך ממשיך הרב יונה את דבריו. "לכל משפחה יש אופי. יש משפחה עם אופי מוזיקלי, בה כל ילד מנגן על כלי, סעודות שבת הן מופע מרהיב של שירה בקולות שונים ועוד. משפחה אחרת ידועה כמשוגעת על טיולים בארץ. כל ילד הוא 'מגדיר צמחים' מהלך, כל חופש מוקדש לשינה באוהלים באפיק של נחל אחר וכו'. ויש כמובן משפחות עם אופי רוחני בולט: משפחה אחת ידועה כמשפחה מלאת שמחת חיים, אחרת כמשפחה שכולה עשיית חסד וכן על זו הדרך".

הרב יונה קורא לנו להקדיש את "חשבון הנפש המשפחתי" שלנו לבחינה מחודשת של הערכים שמאפיינים את משפחתנו. "צריך לבחון – מה באמת חשוב לנו ולראות האם אנו באמת חיים את זה ומחנכים לזה. אפילו מכשיר ה-GPS לא יוביל אותך ליעד אם לא הגדרת אותו. כך גם המשפחה כולה. היא תתקשה לחיות על פי ערכים ותפיסות חיים אם לא נחשוב עליהם ונעמול במודע על הטמעתם ביום-יום. באחת, אם ישאלו את הילד שלכם מה מאפיין את משפחתו – איזה תשובה הייתם שמחים שהוא יתן, ואיזה תשובה הוא יתן היום בפועל?"

"סוף דבר", מסיים הרב יונה את דבריו, "ימיה האחרונים של שנה ותחילתה של שנה חדשה עשויים בע"ה להיות תקופה מדהימה של התחדשות וצמיחה – גם של יחסינו עם כל ילד, ושל המשפחה כולה".