הסידור העתיק בעולם
הסידור העתיק בעולםפלאש 90

סידור התפילה העתיק בעולם, בן כ-1,200 שנה, נחשף היום (חמישי) לציבור במוזאון ארצות המקרא בירושלים, במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

כתב היד העתיק, שהוא קובץ התפילות היהודי הקדום ביותר שהתגלה, מונה כ-50 דפים הכתובים על גבי קלף עור בעברית עתיקה עם סימני ניקוד ותנועה בשפה הבבלית ונמצא עדיין בכריכה המקורית שלו.

על פי ההערכות, ספר התפילות הקדום נכתב סביב שנת 840 לספירה, בתקופת גאוני בבל, לרבות הרב סעדיה גאון, שהייתה המרכז היהודי באותה העת. את הסידור מייחסים לתקופה שבה חי הרב עמרם גאון, שנחשב למחבר אחד הסידורים הראשונים. הסידור העתיק נחלק לשלושה פרקים עיקריים, בהם חלקים מתוך תפילת שחרים לשבת, פיוטים והגדה לפסח.

קובץ התפילות נחשף לציבור

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא מתוך הסידור ואמר לערוץ 7 כי "קשה להסתיר את ההתרגשות כשרואים את הסידור הקטן הזה. סידור עם אותה תפילה שאנחנו אומרים אלפי שנים. זו הזדמנות לתיירים ולישראלים לבוא למוזיאון המקרא בירושלים ולראות במו עיניהם ספר בן 1,200 שנה שהיה של יהודי שקם כל בוקר והתפלל ממנו את התפילה".

מי שהשאיל את הסיור לתצוגה במוזיאון ארצות המקרא הוא סטיב גרין, יו"ר "אוסף גרין". אמנדה וייס, מנכ"לית המוזיאון, אמרה כי "אנו נרגשים מאוד מהגעת קובץ התפילות הקדום למוזאון ארצות המקרא. מדובר באוצר של ממש לעם היהודי, עדות לחיי קהילה ותרבות כבר לפי 1,200 שנה ולכבוד הוא לנו שנכס זה יוצג במסגרת תערוכת 'ספר הספרים'.

"אנו מאושרים על ההזדמנות לספק למבקרינו את הזכות לחזות בעצמם בספר התפילות הקדום בחודש הקרוב ועד לסגירת התערוכה בסוף חג סוכות ומה מתאים יותר מתקופת החגים החגיגית לחוויה חד פעמית זו", הוסיפה וייס.

צילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמש האדם הראשון בישראל לראות את הסידור ובין הבודדים בעולם שזכו להחזיק אותו בידיו, לדפדף בין דפי התפילות העתיקים ולקרוא מתוכו.

"סידור התפילה הזה הוא ממצא חשוב ביותר", אמר ראש הממשלה. "הוא כתוב בעברית ומכיל את התפילות שעם ישראל מתפלל גם בימינו אנו. יש פה קשר בין העבר שלנו להווה שלנו וזהו דבר בעל ערך רב".

צילום: חיים צח / לע"מ