טלויזיה תקשורת קנדה
טלויזיה תקשורת קנדהרויטרס

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום תקנות של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שנועדו לקבוע את ההספק החשמלי המרבי של ממירים לקליטת שידורי טלוויזיה ולהבטיח חיסכון ויעילות אנרגטית.

הוועדה קבעה כי התקנות יחולו על כל סוגי הממירים, כולל ממירים לקליטת שידורי עידן פלוס וממירים לקליטת שידורי טלוויזיה באמצעות האינטרנט. זאת בניגוד לנוסח התקנות המקורי של משרד האנרגיה, שביקש להחריג את הממירים הללו מהתקנות.

נציג משרד האנרגיה והמים, אדי בית הזבדי, הסביר כי התקנות נועדו לחסוך בצריכת החשמל של המכשירים הללו. לדבריו, כיום הממירים צורכים כ-350 קילו וואט חשמל בשנה, בעוד הצריכה באירופה עומדת על 100 קילו וואט בשנה והנטייה היא אף להפחית את צריכת החשמל של המכשירים ל-40 קילו וואט בשנה.

נציגות חברות הכבלים והלוויין, הוט ויס, טענו שאין מקום להחריג מהתקנות את הממירים לקליטת שידורי עידן פלוס או ממירים של פלטפורמות שיכולות להתחרות בהן בעתיד – לקליטת שידורי טלוויזיה באמצעות האינטרנט.

"עושים רגולציה על חברות שמביאות את הממירים המתקדמים ביותר, ולא בודקים את הממירים הזולים", טענה מנהלת הרגולציה של יס מיכל רפאלי כדורי. נציגת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, עו"ד יונה זהבי, טענה כי מדובר בשינוי של הרגע האחרון שלא נבחן ברשות.

לדבריה, הרגולציה על הממירים יכולה לחסום את התפתחות המערך או לחלופין לייקר את עלות הממירים הזולים לצרכנים. בית הזבדי הגיב לדברים ואמר כי הוא מקבל את עמדת הוט ויס, והוסיף כי לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות אין מקום להחרגות.

היו"ר ברוורמן מתח ביקורת על התנהלות משרד האנרגיה והמים, והזכיר כי מדובר בתקנות משנת 2010, שהוגשו שוב לפני מספר חודשים. הוא הוסיף כי מערך עידן פלוס אינו חדש וכן גם ההתפתחויות הטכנולוגיות לשידורי טלוויזיה באמצעות האינטרנט. לכן, אמר היו"ר ברוורמן, היה ראוי כי משרד התשתיות היה מתייעץ בנושא עם הרשות השנייה ולא מבקש תיקון ברגע האחרון.

עם זאת, היו"ר ברוורמן החליט כי התקנות יחולו על כל סוגי הממירים לקליטת שידורי טלוויזיה, ואמר כי למרות העיכובים בהליך התקנת התקנות, הן מביאות בשורה לציבור מבחינת ייעול השימוש באנרגיה והחיסכון בצריכת החשמל.